Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Последният модел делтапланер Falcon 3 Tandem на американската фирма WillsWing продължава да споделя полети с пасажери.

Автор Тема: Излитане от стръмен старт  (Прочетена 4639 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Излитане от стръмен старт
« -: Август 15, 2012, 06:20:08 am »
Наскоро летях от едно интересно място, старта е сравнително равен, и после става стръмен, може би 45 градуса. Имаше много хубава рампа, построена от местните пилоти, широка и долу горе следваща терена, т.е. имаше сравнително хоризонтална част и после наклонена част. И понеже Стани ме запита има ли особености при такъв вид старт, реших да отворя тази тема. По принцип техниката на излитане на такива места се различава в зависимост от наличие на вятър и съответно доколко е силен ако го има. При безветрие техниката е една, при силен вятър техниката става друга. Денис Пейгън описва тези техники в неговата книга за начинаещи и средно напреднали пилоти.При безветрие или слаб вятър нещата са сравнително лесни-затичване и ако рампата не е достатъчно дълга за набиране на скорост, следва леко гмуркане ( пилота ускорява с рамката) за набиране на скорост и планера постепенно набира скорост и полета започва. По-проблемно е излитането с вятър, особено над 4-5 м/с. Тогава се получава ротор и има опасност от повдигане на планера отзад. Освен това има голяма вероятност от странични пориви, които отклоняват крилото наляво-надясно. Всичко това налага да се ползват помощници, поне двама на страничните въжета, един отпред или отзад. Проблема с човека отпред е че той може и да няма възможност да застане отпред, а освен това в момента на излитането той трябва да се дръпне настрани и надолу, за да не пречи на излитащия. Има случаи когато се налага да се върже с осигуровъчен колан или въже, за да не падне. На старта в моя случай местните пилоти си имаха изградена система, двама отстрани и един на задните въжета или кила, който държи така, че носа на планера да е наведен в потока, а излитащия натиска рамката надолу, докато дойде момента за излитане. В този момент е много важно да има координация между всички, излитащия извиква силно -"Clear" !!! ... и страничните помощници  пускат въжетата, а задния помощник придържа кила в правилния ъгъл още малко и протяга ръка следвайки движението на планера донякъде. Ако вятъра е много силен, може да се наложи да има по двама на всяка страна и тогава координацията е още по-важна. Пилота трябва да следи страничните въжета да са опънати еднакво ( отклонени от помощниците еднакво) , за да може при пускането да не се получи наклон. Пилота държи рамката с хватка тип "Бутилка" ( защото при тази хватка не се налага пускане и преместване на ръцете). Обикновено при силен вятър веднага след пускането крилото излита като тапа нагоре, и пилота трябва да държи здраво рамката и да придърпва за скорост, доколкото може да придърпва в полу-изправена поза. Нещата се успокояват веднага щом крилото излезе напред от ръба и потока стане по-ламинарен.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #1 -: Август 15, 2012, 06:23:43 am »
малко илюстрации:

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #2 -: Август 15, 2012, 06:25:49 am »
oshte:

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #3 -: Август 15, 2012, 06:32:50 am »
ето малко и наживо:

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #4 -: Август 15, 2012, 06:40:37 am »
ето и моя милост на рампата. забележете как натискам рамката надолу, а помощника отзад държи кила нагоре.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #5 -: Август 15, 2012, 07:00:36 am »
А по принцип да добавя че не съм голям любител на излитане в силен вятър. Наложил съм си ограничение до 8 м/с по простата причина че над тази скорост летенето е доста ограничено и има шанс за силна турбуленция. Ако е на ламинарно място, да речем морски бряг и бриз, ОК, но на такива планински стартове, силен вятър съчетан с термична турбуленция, ..мерси. На стартове като този на снимката вятъра на самия ръб става силен поради сгъстяването на потока на ръба, но реално веднага след това си става по-слаб. Т.е ако мерите скоростта на старта, имайте предвид че там може да има ускоряване на потока. Ако пък се преместите 10-15 метра назад, става разреждане в ротора и скоростта също не отговаря на истинската.
Ако е слънчево и термично, ще се наблюдават циклично засилване и отслабване на вятъра. Тогава можете да изчакате няколко цикъла, да замерите долу-горе времето на цикъла и тогава да изберете момента точно преди следващия цикъл, така хем излитате на по-тих вятър. хем имате голям шанс да срещнете следващата термика вече в полет. Някои пилоти са любители на излитане в самия максимум на порива, но аз лично предпочитам да излетя точно преди да се засили вятъра. Наскоро помагах на предните въжета на един приятел, пилот от Канада, който точно така ме помоли да изчакаме затишие, отброи си 5-7 мин в затишието и излетя, и се вкара идеално в следващата идваща термика. Имам го на запис, трябва да го кача тия дни.
По повод на излитането от такива склонове със смяна на наклона ( равно и после стръмно), Денис Пейгън изрично отбелязва че това не е работа за начинаещи пилоти. Едва когато са напълно осъзнати по време на целия процесс на старта и могат да правят внимателно промени на ъгъла на атака докато се затичват, едва тогава те могат да бъдат допускани да излитат от такива стартове със слаб начален наклон.
« Последна редакция: Август 15, 2012, 07:15:20 am от krassihg »

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #6 -: Август 20, 2012, 09:10:22 am »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Pie1RVmQwnI" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Pie1RVmQwnI</a>

Ето едно филмче което предимно показва  как да не се излита от рампа на стръмен склон ( в случая скала отвесна). От тия всичките имаше един-два прилични старта. Повечето вдигаха носа ( ъгъла на атака) прекомерно. Предполагам че вятъра е бил слаб или никакъв в повечето случаи.
Да припомним: Ъгъла на атака е този сключен между хордата на крилото и посоката на движение на крилото ( или посоката на движение на несмутения въздух спрямо крилото).

In aerodynamics, angle of attack specifies the angle between the chord line of the wing of a fixed-wing aircraft and the vector representing the relative motion between the aircraft and the atmosphere

Ъгъла на атака няма нищо общо с хоризонта или някакви други измишльотини. Вашето крило може да лети с носа право надолу и все още да има перфектен ъгъл на атака. При делтапланерите поради усукването на крилото ъгъла на атака се променя в различните части на крилото-най-голям е в централната част и постепенно намалява в краищата на крилото.Това означава че дори ако централната част е в сривен ъгъл на атака, краищата все още могат да са във летателен режим и произвеждат подемна сила, която обаче е приложена назад от окачването на пилота и създава възстановителен момент.По тази причина много от тези на филмчето се изваждаха от пикирането или краткото гмуркане.
« Последна редакция: Август 20, 2012, 09:39:26 am от krassihg »

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #7 -: Октомври 23, 2012, 23:37:42 pm »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=sLApDuBwmCc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=sLApDuBwmCc</a>

Тоя си забрави каската май..а може би  не ?
« Последна редакция: Октомври 23, 2012, 23:47:37 pm от krassihg »

Неактивен thecreater

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 205
Re: Излитане от стръмен старт
« Отговор #8 -: Ноември 12, 2012, 11:21:39 am »
Леле.. този как се изстреля...
Гравитацията е навик, от който е трудно да се откажеш. -Тери Пратчет