Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: А знаете ли, че жените делтапланеристки в България вече са две? :)

Автор Тема: стоманени въженца  (Прочетена 4455 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
стоманени въженца
« -: Ноември 19, 2009, 17:44:40 pm »
Ок, да започнем с поддръжката на делтапланера. Както на всички е известно, крилото се състои от платно и тръбна конструкция, свързана с болтове, пинове и стоманени въженца. Дори при нормална експлоатация, просто поради честото сгъване и разгъване на крилото винаги има опасност от прегъване на въженцата.Това може да стане при невнимателно събиране след полет, а също и при невнимателно разгъване и сглобяване.Проблема с прегъването е че след това при полетно натоварване прегънатото въженце не издържа на същото усилие както правото въженце. След няколко такива прегъвания започват да се късат нишки, и ако остане незабелязано, в крайна сметка един ден въжето се къса. Най-често прегъването става около прес-втулките. По-старите модели планери нямат никакви приспособления за избягване на премятането на въженцето при коуша ( ухото).Тези приспособления започнаха да се прилагат през 80-те. Това са така наречените Never-kinks ( никога не се премята) На мене лично ми се е случвало преметнато странично въженце на Змей-10. Малко след излитането чух зловещ пукот , нещо като "ба-aнг"и крилото леко се разтресе. За миг си помислих че се разпада, но се оказа че просто въженцето се е върнало в правилна позиция след като е било преметнато.Естествено кацнах със скоростта на диво прасе...По-късно отново имах случай на преметнато въже, този път в горния край на страничното въже, при възела с напречката. Въжето се беше завъртяло заедно със стоманената пластина на 180 градуса около болта и от натоварването пластината се беше огънала наопаки.Това ми се случи със Стрийка. Неговите странични пластини имаха "навика" да се въртят доста хлабаво около болта към напречката. Освен визуален преглед, един симптом за преметнато въженце е ако усетите прекомерна натегнатост при разпъването на крилото. Не го напъвайте, а се огледайте за оплетени или преметнати въженца. При обратния процес на събиране на крилото, положете специални грижи за подреждането на въженцата в една посока и им намерете място така че да не се притискат при транспорт.
Дори ако всичко им е наред, смяната на въжетата се препоръчва на 1 година или на 100 часа експлоатация.Смяната най-добре се прави с оригинални въжета от производителя.  Ако прибягвате до смяна от местен доставчик или производител, гледайте много внимателно как са пресовани втулките. Има  случаи на неправилно или небрежно пресовани втулки, при което здравината на въжето се компрометира точно в зоната на пресованата втулка.
Пресоването се прави със специален инструмент, който има калибровани размери за различните диаметри въженца. Пресоването се прави така че в края на втулката остава свободно недеформирано разстояние, което да дава възможност на въженцето да се огъва до известна степен без да се поврежда от ръба на прес-втулката. Ако втулката не е пресована добре, има опасност въженцето да се изплъзне постепенно. Затова се гледа свободния край на въженцето да се показва 5-6 мм навън. Най-често цялата краина част на въжето е покрита с термо-пластичен прозрачен маркуч, който след нагряване се свива плътно по въженцето и прес-втулките. Ако този маркуч е загубил прозрачност. това ще рече че въжето отдавна е просрочило времето за смяна.
Ако при преглед забележите дори една нишка от въжето скъсана, не летете с това въже, а се приберете и го сменете. Същото важи ако видите че въжето стои постоянно прегънато под ъгъл. Не правете компромиси с това, защото в крайна сметка рискувате живота си с такива въжета.
При предполетен преглед оглеждайте всяко въженце от край до край, не пропускайте да надникнете през контролните зипове на платното, за да огледате как въжето излиза откъм болта, дали не е преметнато или завъртяно на обратно.Тъй като визуално понякога е трудно да се забележи дефекта по въженцето, аз прокарвам ръка по цялата дължина на въжето и ако забележа неравност, започвам по-внимателно да гледам на местото където съм усетил неравност.Много често въженцата днес имат пластмасово покритие, през което трудно се вижда нещо, затова метода с опипването е единствения начин да се хване дефект по въжето. Понякога е повредено само покритието поради притискане при транспорт или ожулване в някой камък.
Ако летите с непознато крило, трябва да сте още по-внимателни, защото не знаете историята на това крило.Някои експерти препоръчват за тестване да застанете при носа и да стъпите с единия крак върху страничното въже и да приложите натиск с теглото си върху въжето, така че ако то има лоша пресовка или скъсани нишки, да изпусне. Това е някакво решение при полеви условия за да се убедите че въжето е наред. Доколко е валидно, трябва да се пресметне .
Някои модели състезателни крила имат опция за по-тънки въжета за по-малко съпротивление във въздуха. Тези въженца са с по-малъл брой снопове и са малко по-тънки, но са по-твърди на огъване, което ще рече че са и по-чувствителни на прегъване. При тях трябва да приложите особено внимание
да избягвате прегъванията при всяко разпъване и прибиране на крилото.
Сега, с наближаването на края на сезона, е добре да си направите един ден за профилактика на крилата...пълно събличане и проверка на въжета, болтове, тръби и платно. За това ще говорим по-нататак.


Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:стоманени въженца
« Отговор #1 -: Ноември 19, 2009, 20:44:03 pm »
за да нямате праблеми със стоманените въженца можете да ги замените с перхидролни ластици.  от усилените! те никога не се пречупват. а пресвтулките, можете да замените с най-обикновен бабин възел. но трябва да се тества. по посочения от Краси начин. това ще ви даде едно допълнително предимство. когато всички затъват, поради липса на условия, можете да размахвате крила. и да печелите височина в най-неблагоприятни условия.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:стоманени въженца
« Отговор #2 -: Ноември 20, 2009, 00:09:11 am »
Най- хубавото на стоманените въженца е, че като се скъса някоя жилка, се развива мъничко и  почва да боцка. С едно прекарване с ръка по въжето се разбира ако има скъсано. Предупреждавам - боцка до кръв. Но при пломбите и закритите от шлаух въжета трябва да се внимава повече, защото може да остане скрито. Спомням си едно филмче, как тестваха въжета на делтапланер до скъсване. Много ме впечатли здравината му. Да не вземе някой да се пробва. Дори и да се пломбира такова въже в домашни условия дори и да издържи теста, следващото въже надали ще стане точно по същия начин. Не може нито да е по силно пломбирано, нито по слабо, ни по накриво.

Chicho, много искам снимка на делтапланер с такива ластици  ;D :D ;D
Всеки полет е важен!

Неактивен thecreater

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 205
Re:стоманени въженца
« Отговор #3 -: Ноември 24, 2009, 16:06:33 pm »
Тук искам да попитам кой и къде в българия прави такъв ремонт- смяна на стоманените въженца?
Гравитацията е навик, от който е трудно да се откажеш. -Тери Пратчет

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:стоманени въженца
« Отговор #4 -: Ноември 24, 2009, 17:02:34 pm »
Ами сигурно не са много местата където могат да направят това. Със сигурност АвиоДелта в Казанлък ще могат да го направят. Предполагам и всички останали които произвеждат моторни колички...Антон в Пловдив, или Симо в Правец. Оригиналния производител обикновено също подменя, просто си поръчваш,посочваш модела, плащаш и получаваш.За стотина долара или нещо такова получаваш спокойствие на душата.На времето бате Емо имаше такъв инструмент за пресоване на въженца. Но то не е само инструмента, трябва да знаеш как точно се прави.Аз имам тука такъв инструмент. Моя е за инчов стандарт обаче. Трябва да се знае въжето метричен стандарт ли е или инчов. Примерно тук въжетата са 1/8". 1/16" или 1/4", примерно, а в Европа въжетата са 2мм, 2.5 мм , 3мм и т.н. И съответно размерите са близки, но не са абсолютно еднакви.И ако пресоваш с неподходящ инструмент, има опасност да получиш или хлабава пресовка, или пре-натегната пресовка, и в двата случая е опасно.

Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:стоманени въженца
« Отговор #5 -: Ноември 25, 2009, 02:30:17 am »
ако си стигнал до там, че да сменяш въжета на делтата, значи или тя е утекла, или ти си изтекъл някъде през збруята. и няма нужда да го правят наследниците ти.  НО! абсолютно важно е , АБСОЛЮТНО  ПРЕДИ ВСЕКИ ПОЛЕТ, ДА ПРОВЕРЯВАШ ВСИЧКО КОЕТО МОЖЕ ДА СЕ ПРОВЕРИ. няма по-важни и по-малко важни чаркове, детайли или възли по хвърчилката. което и да издаде багажа /ако не си го хванал навреме/ чакат те сериозни проблеми. минималното е дизкомфортен полет. ама пък преживяването е по-емоционално! ИЗБИРАЙ!!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:стоманени въженца
« Отговор #6 -: Ноември 25, 2009, 08:06:03 am »
Цитат
ако си стигнал до там, че да сменяш въжета на делтата, значи или тя е утекла, или ти си изтекъл някъде през збруята

Чичов, respectfuly disagree с първото изречение. Ето тука цитирам директно от мануала на собственика за Ramair...виж на страница 43, глава Maintenance

http://www.willswing.com/pdf/manuals/OM_RamAir_5th_ed_March_1994.pdf

EVERY YEAR:
1) Have the sail completely removed from the frame, and disassemble all frame components.
Inspect every part of the glider for any damage or wear. Inspect the tubes for
straightness and for signs of corrosion. Anytime you have the sail off the frame, turn the sail
inside out through the bottom surface center zipper and inspect all of the batten pockets and
batten pocket terminations.
2) Replace bottom side wires and hang loops.
3) Replace the swan catch cable assembly (the swan wire is subject to possible fatigue
where it exits the apex slider.)
4) Replace the VG rope and the lower compensator attachment rope.
5) Replace "keel pocket" root batten hold down straps.
SPECIAL CIRCUMSTANCES
1) Any time you suffer a crash or extremely hard landing you should have an “annual” inspection
done on your glider to insure that you find all damaged parts. Following any hard landing,
be sure to inspect the apex slider, the control bar legs and basetube, and all control bar
fittings for damage. Any time you replace a control bar leg or basetube, you must carefully
inspect all related fittings and replace any that are bent or damaged.
2) If your glider is ever exposed to salt water you will need to have the glider completely
disassembled in accordance with the recommended annual inspection procedure. All frame
parts will need to be disassembled, including the removal of all sleeves and bushings,
flushed liberally with fresh water, dried completely, and treated for corrosion inhibition with
LPS-3 or other suitable agent.
3) Cleaning Your Sail - Keeping your sail clean will extend the life of the cloth. When cleaning
the entire sail you should generally use only water and a soft brush. You may clean small
spots or stains with any commercial spot remover that is labeled for use on polyester. Such
cleaning agents are available at the supermarket or drug store, or you may order a cleaning
solution from Wills Wing through your dealer.

По принцип си прав, че ако планера се експлоатира внимателно и се сгъва и разгъва внимателно, въжетата могат да изкарат много години. Но за да го напишат производителите, те си имат своите основания. Планери минават от ръка на ръка, не се знае кой идиот как се е отнасял с крилото, колко го е блъскал, как е съхранявано и т.н. И да го провериш визуално, няма гаранция че няма да изпусне.Затова , за да си вържат гащите, са го написали черно на бяло, годишно се сменят долните странични въжета и окачващото коланче.

в България не си спомням да има случай на инцидент със скъсани въженца, но в Америка има...последния случай за който се сещам май беше дори с двама човека, след претоварване в завой,  и то след сменени въженца, явно лошо пресовани. Но има и случаи с оригинални въжета, след дълга и безжалостна експлоатация. Willswing в техния сайт цитират поне 4 случая в тяхната история.Естествено, в щатите има много хиляди летачи, и  вероятността да стане е по-голяма, отколкото в БГ, където има 5 летачи накръст. Но това че вероятността е малка, не е успокоение. Например шанса да се уцелят две поредни тегления в тотото едни и същи числа е математически нищожен, но ние в БГ доказахме че и това го можем :-))))

Както казва чичов, трябва да се преглежда критично преди всеки полет, но също е много важно да бъдем про-активни в правилната експлоатация на крилата, в смисъл, да внимаваме как ги събираме, как ги прибираме в калъфа и как подреждаме въженцата за да не се прегъват лошо.

Следващата тема предлагам да е за болтове и пинове.

Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:стоманени въженца
« Отговор #7 -: Ноември 25, 2009, 12:34:21 pm »
аз пък предлагем, да е за HEINEKEN или за ЗАГОРКА

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:стоманени въженца
« Отговор #8 -: Ноември 25, 2009, 17:16:09 pm »
Ili pone Stella :-)))

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
« Последна редакция: Ноември 27, 2009, 09:51:50 am от krassihg »

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:стоманени въженца
« Отговор #10 -: Ноември 27, 2009, 10:37:54 am »

Пускам един коментар по повод скъсаните въжета от един стар пилот...


Back in the bad old days (before there were proven HG reserve parachutes), I used a tail-wire tang on each wing-bolt, and flew with double side wires at the control bar. I wrapped the twin wires with tape, and made them somewhat streamlined, in the bargain. Dealers later sold 'chutes to air junkies like me at cost in those days, because friends outweighed profits.

I'm guessing, but almost certainly, the wires on that old glider were YEARS past due for replacement. Old wires can *look* fine, and maybe even pass a static-load test for most of their original rating, but the shock-load capability starts going down the drain after about two years, depending on use, abuse, and the environment. Change any kinked cable *today*.

The problem is Metal Fatigue. You can not see it happening, but you may see corrosion there, sooner than you expected.

I once aimed a stereo microscope at the end(s) of a failed side wire (a good friend, soaring at 1500 feet [460m] AGL, on a borrowed glider; full canopy, no injuries).

All seven center strands were broken, long before the wreck. Most of the wrapping 7s were half-way broken; each strand was only half-moon shiny at the end, at best. Shiny metal shows a new breakage; dull metal shows an old break, or a crack was in that strand. The damage was at the NICO, probably by tensioning the glider crossbar while a wire was kinked. The kink must have happened months before my friend launched with that glider.

NO level of pre-flight inspection could have found this internal damage to the cable. Most of the strands broke just inside the NICO. Once the kink happened, the clock was ticking, much faster than normal. Routine maintenance would have prevented the wreck, at about US$.75 per foot of cable. Electronics supply stores (maybe not RS) carry clear heat-shrink sleeving.

Take good care, all.


Предполагам, почти сигурно, въжетата на онзи планер са били с Години просрочили срока за смяна. Старите въжета могат да изглеждат добре, и може дори да минат статично тестово натоварване почти колкото им е оригинално зададено, но способността им да издържат на шоково натоварване започва да намалява след около две години, в зависимост от употребата, злоупотребата и заобикалящата среда. Ако имате прегънат кабел, сменете го "днес"
Проблема е в умората на метала .Не можете да го видите как става, , но може да видите корозия там, по-рано от очакваното.
Аз веднаж изследвах с микроскоп крайчетата на скъсано странично въже (  на добър приятел, летеше на 460 м, със планер назаем, отвори парашут, без наранявания)
Всичките седем вътрешни жилки бяха скъсани, дълго преди катастрофата. Повечето от обвиващите 7-мици бяха наполовина скъсани, всяка жилка беше само дъговидно блескава в края. Лъскавия метал показва нова пукнатина,матовия метал показва че старо пукнатина  е имало в тази жилка.
Повредата беше във Нико ( прес-втулката), вероятно при натягане на напречката на планера, докато въженцето е било изметнато. Измятането трябва да е станало месеци преди моя приятел да лети с това крило.
Няма ниво на предполетен преглед, което би могло да открие това вътрешно увреждане на въжето. Повечето от жилките се скъсаха просто вътре във пресс-втулката. Веднаж след като измятането е станало, часовника тик-така, много по-бързо от нормалното. Една рутинна поддръжка би могла да предотврати катастрофата, на цена около 75 цента за фут въже.Магазините за електроника продават термо-свиваеми маркучета.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:стоманени въженца
« Отговор #11 -: Ноември 30, 2009, 04:52:44 am »
Сканирах статията за въженцата и за инцидента. Оказа се че човека ги е сменил наскоро, и сменените са били пресовани с грешния размер на инструмента. В статията се препоръчва един метод за проверка, който предписва да се тества въжето на 60% от максималното натоварване което може да понесе въжето, за 3/32" въже това е 550 паунда, а за 1/8 "въже това е 1020 паунда.  3/32" е приблизително колкото 2.4мм, а 1/8" е приблизително 3мм въженце. Паундите си ги превърнете в килограми. Аз не виждам проблем човек да си тества въженцата за успокоение на съвестта. В статията се казва че след 60% тест няма проблем въженцата да се използват безопасно.

550 lb, lbs = 249.475 803 5 kilogram
 
Значи, ако имате въженца 2.5мм, сваляте въженцето от крилото, както си е с пластините разбира се, закачате единия край на едно високо дърво, закачате на другия край един карабинер от ония малките, и се закачате 3-ма души по 80 кила всеки и готово...ако въженцето издържи, теста е минал. Хем ще имате фън, хем спокойствие на душата. Не виждам проблем тестовия товар да се постигне и с каси бира...Чичов да каже колко тежи една каса бира...

Добавям линк с размерите на инчови въженца ( за американски крила) и съответните максимални товари. Тестването според производителите не бива да надвишава 60% от максималниа товар за съответния размер въженце.
Някой може да се запита какъв е толкоз зора за тия въжета? Ами моето лично впечатление е че в БГ се лети с доста стари крила, ама доста стари. Затова е зорът...не казвам че утре ще тръгнат да се късат, но ..проверката е висша форма на доверие, както казваше моя учител по математика, когато питаше" имате ли домашни" ? и ние отговаряхме групово Да-а-а !!!

http://www.lexcocable.com/7x19_aircraft_cable.html
« Последна редакция: Ноември 30, 2009, 05:22:21 am от krassihg »

Неактивен admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 68
Re:стоманени въженца
« Отговор #12 -: Август 14, 2010, 01:22:28 am »
За мен проблема е, че не мога да открия прес втулки за метричните въжета, а в българия пък не се намират инчови такива. Ако някой открие втулки за метрични размери да даде линк моля.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:стоманени въженца
« Отговор #13 -: Септември 20, 2010, 22:52:16 pm »
Прес втулки има, сега няма клещи  ::)
Всеки полет е важен!