Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Последният модел делтапланер Falcon 3 Tandem на американската фирма WillsWing продължава да споделя полети с пасажери.

Автор Тема: Metamorforsi Conar или High Energy 440 ?  (Прочетена 3221 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Metamorforsi Conar или High Energy 440 ?
« -: Декември 03, 2009, 22:32:04 pm »
Кой е по добър? По какви критерии се избира парашут?
« Последна редакция: Декември 03, 2009, 22:57:15 pm от million_miracles »
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 465
Re:Metamorforsi Conar или High Energy 440 ?
« Отговор #1 -: Декември 04, 2009, 11:30:04 am »
http://www.highenergysports.com/articles/misconcept.htm

Темата е интересна, но има много за писане. Аз не мога да кажа коя система е по-добра, защото нямам опит с High Energy, а летя с Метаморфози, който има репутация на качествен и много бързо отварящ се парашут.Но и за него нищо не мога да кажа, защото слава богу не ми се е налагало да го пробвам. Което знам, го знам от web-site на производителя.  От друга страна High Energy  изглеждат доста стабилни като фирма и дълъг опит.
Факторите за избиране са надеждност, скорост на пропадане, време за отваряне, здравина при отваряне с висока скорост и други.
По принцип нормалните парашути са конструирани за отваряне при висока скорост ( т.нар. терминална скорост ), като отварянето не става внезапно, а постепенно. При делта- и пара- спасителните парашути имат за цел да се отворят много бързо ( за около 1-2 сек ), като се предполага че падането е сравнително по-бавно и може да се допусне по-бързо отваряне. Т.е. целта е малко различна. Установено е че от факторите скорост на падане и тегло, закачено под парашута, скоростта допринася много повече за претоварването на парашута. Просто кинетичната енергия, която парашута трябва да абсорбира , зависи от скоростта на квадрат, по масата, върху две..т.е. масата ако се увеличи двойно, е едно, ама ако скоростта се увеличи двойно, енергията се качва на квадрат.Затова производителите обикновено тестват на определена скорост, и не поемат ангажимент за отваряне при терминална скорост.Просто идеята за мигновеното отваряне не е съвместима с отваряне при скорост от свободно падане. Естествено, има случаи на спасяване при свободно падане, но има и случаи на разрушаване от внезапното отваряне при свободно падане.Т.е, колкото е по-здрав един парашут, толкова по-голям шанс има да издържи на динамичния удар.
Има много случаи на въртене на крилото поради счупване, и от това последващо усукване на фала на парашута, има случаи на срязване на фала от стоманените въженца на крилото ( такъв беше случая с Ицо Икара, беше намерен със скъсан фал на парашута , като местото на скъсване беше съвпадащо с позицията на задните въженца )Затова е добре стоманените въженца да имат протектор, а и фала да се усили около местата където би  се протривал с въжетата.Също е добре да има суивел ( някои източници оспорват това, но повечето са на мнение че има полза ), който да позволява въртенето на крилото, без да се усуква фала. От горния линк обаче става ясно че не бива в никакъв случай да се разчита безрезервно на парашута и да не се "дърпа дявола за опашката". Просто парашута не е 100% гаранция за спасяване.
Аз не съм скачал с конвенционален парашут, един ден може и да се пробвам. Чичов е скачал и има доста истории в торбата за разказване.Откакто е изобретен парашута, прогреса е постоянен и е въпрос на тестове, технологи и експерименти. Нещата са доста напреднали , но и делтапланеризма пък предлага неизброими ситуации, в които Мърфи не спи, та не е ясно кой е по-напред...парашутните производители , или Мърфи  :o
Докато четох историята на този пилот дето се е откъснал от  окачването и отворил парашута при свободно падане (  а той е бил много притеснен от факта че е набрал огромна скорост с обтекаемата си сбруя ), ми хрумна една идея...дали няма да е полезно в такава ситуация да се хвърли първо драг-шут ( спирачен парашут ), за да се намали терминалната скорост до по-поносима за отваряне на големия парашут?  Ако има височина , разбира се...? И ако адреналина не му е изпил акъла до последно...