Делтапланеризъм > Безопасност и техника на полетите

Завой на 360 градуса близо до склона

<< < (2/2)

Marin:
 По-правилно е срещу вятъра, точно така. А освен това и е по-безопасно. Но понякога може да се озовеш доста пред склона и тогава да решиш да се завърнеш над възходящия поток със завой по вятъра. Аз не виждам нищо лошо, но пилота трябва да познава апарата, с който лети и условията, в които лети. Ако попадне в турболентната зона, и ако има запас от височина трябва рязко да се гмурне и да изведе планера пред склона в ламинарния поток. Тук може да прелети близо до склона, но ако пилота има опит,.. все пак скоростта е живот ( релативната скорост е най-важна за сейфтито  ;D  ) ,.. и не прави грешки в разчетите си. Това важи според мен само, ако си на границата на турболентната зона и на ламинарната. Зависи на каква височина сме над склона ( то на високо си е и по-спокойно ), за да изпълним успешно това. Ако яко ни раздруса - по добре да кацнем на склона по най-бързия начин, но само срещу вятъра и пак с набиране на скорост. Скоростта ще помогне да се справим с турболенцията. Ако вече не може да се обърнем срещу вятъра ( щото сме ниско или пък гадната турболенция ни е свалила ниско за нула време ), по-добре да не бързаме със завоя срещу вятъра а да оставим планера да развие скорост и при възможност да кацнем в ламинарна зона, т.е. - някъде встрани от склона. Ако и това е невъзможно - завой на скорост и се обръщаме срещу вятъра, гмурваме се за да наберем скорост ( все пак вече сме зад склона и летим в гадни условия ) и кацаме.
 Абе по-добре да не отиваме зад склона, и после да лежим с много гипс по нас и да ближем рани  ;D

ПС: Турболентно е на голямо разстояние, а освен това и потока след склона е низходящ. Така че по-добре кацай жив и здрав, носи планера на ръба на склона и се мятай пак в щастливата зона :)

krassihg:
Завоя на 360 по принцип си е като всеки завой на 360, разликата е че когато си близо до склона и ако има достатъчно силен вятър, окръжността на 360 се превръща в удължена елипса. Ако си близо до склона, има опасност да не прецениш добре с колко ще се удължи елипсата и да се блъснеш. Другия фактор е психологическия..като видиш с каква скорост се доближава склона, ако нямаш здрави нерви и здрава теоретична подготовка, може инстинктивно да намалиш скоростта ( което е сериозна грешка)и да изпаднеш в срив. Затова трябва добра преценка на скоростта на вятъра, на разстоянието от склона и да се мисли за въздушната скорост, а не земната скорост.

За ходене зад склона изобщо не трябва да се мисли. Там е най-нежелателното място за летене. Освен че те хваща низходящо, ще те мачка турбуленция, а най-вероятно и ротор. Просто нямате работа зад склона. Знам за случаи на издухване зад склона, от клуба Змей си спомням че бате Любо беше попадал зад склона на Чепън , издухан от силен вятър , с крило рогало, и е имал късмет да попадне между две скали, та не се е контузил много. За турбуленцията трябва да се мисли всеки път, когато вятъра среща препятствие, било то сграда или редица дървета. Колкото по-силен е вятъра, турбуленцията е по-силна на квадрат.Ако някой иска да знае колко назад се усеща турбуленцията, имаше едно правило, че при силен вятър може да се усети турбуленция на хоризонтално разстояние равно на 7 пъти височината на склона ( или препятствието). Това разбира се може да варира според специфичните условия и скоростта на вятъра.

Навигация

[0] Списък на темите

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия