ако си стигнал до там, че да сменяш въжета на делтата, значи или тя е утекла, или ти си изтекъл някъде през збруята
Чичов, respectfuly disagree с първото изречение. Ето тука цитирам директно от мануала на собственика за Ramair...виж на страница 43, глава Maintenance
http://www.willswing.com/pdf/manuals/OM_RamAir_5th_ed_March_1994.pdfEVERY YEAR:
1) Have the sail completely removed from the frame, and disassemble all frame components.
Inspect every part of the glider for any damage or wear. Inspect the tubes for
straightness and for signs of corrosion. Anytime you have the sail off the frame, turn the sail
inside out through the bottom surface center zipper and inspect all of the batten pockets and
batten pocket terminations.
2)
Replace bottom side wires and hang loops.
3) Replace the swan catch cable assembly (the swan wire is subject to possible fatigue
where it exits the apex slider.)
4) Replace the VG rope and the lower compensator attachment rope.
5) Replace "keel pocket" root batten hold down straps.
SPECIAL CIRCUMSTANCES
1) Any time you suffer a crash or extremely hard landing you should have an “annual” inspection
done on your glider to insure that you find all damaged parts. Following any hard landing,
be sure to inspect the apex slider, the control bar legs and basetube, and all control bar
fittings for damage. Any time you replace a control bar leg or basetube, you must carefully
inspect all related fittings and replace any that are bent or damaged.
2) If your glider is ever exposed to salt water you will need to have the glider completely
disassembled in accordance with the recommended annual inspection procedure. All frame
parts will need to be disassembled, including the removal of all sleeves and bushings,
flushed liberally with fresh water, dried completely, and treated for corrosion inhibition with
LPS-3 or other suitable agent.
3) Cleaning Your Sail - Keeping your sail clean will extend the life of the cloth. When cleaning
the entire sail you should generally use only water and a soft brush. You may clean small
spots or stains with any commercial spot remover that is labeled for use on polyester. Such
cleaning agents are available at the supermarket or drug store, or you may order a cleaning
solution from Wills Wing through your dealer.
По принцип си прав, че ако планера се експлоатира внимателно и се сгъва и разгъва внимателно, въжетата могат да изкарат много години. Но за да го напишат производителите, те си имат своите основания. Планери минават от ръка на ръка, не се знае кой идиот как се е отнасял с крилото, колко го е блъскал, как е съхранявано и т.н. И да го провериш визуално, няма гаранция че няма да изпусне.Затова , за да си вържат гащите, са го написали черно на бяло, годишно се сменят долните странични въжета и окачващото коланче.
в България не си спомням да има случай на инцидент със скъсани въженца, но в Америка има...последния случай за който се сещам май беше дори с двама човека, след претоварване в завой, и то след сменени въженца, явно лошо пресовани. Но има и случаи с оригинални въжета, след дълга и безжалостна експлоатация. Willswing в техния сайт цитират поне 4 случая в тяхната история.Естествено, в щатите има много хиляди летачи, и вероятността да стане е по-голяма, отколкото в БГ, където има 5 летачи накръст. Но това че вероятността е малка, не е успокоение. Например шанса да се уцелят две поредни тегления в тотото едни и същи числа е математически нищожен, но ние в БГ доказахме че и това го можем :-))))
Както казва чичов, трябва да се преглежда критично преди всеки полет, но също е много важно да бъдем про-активни в правилната експлоатация на крилата, в смисъл, да внимаваме как ги събираме, как ги прибираме в калъфа и как подреждаме въженцата за да не се прегъват лошо.
Следващата тема предлагам да е за болтове и пинове.