Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Хубаво учебно крило за клуба швейцарско призводство и модела е: Star 17, лек и подходящ за обучение.

Автор Тема: Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding  (Прочетена 2708 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« -: Септември 15, 2010, 08:54:07 am »
Нещо не са ми ясни следните неща. Кой начин е най-безопасен за тандемно возене с делтапланер. Имахме спор с Венци и Стефан от Благоевград. Значи основния приоритет е безопастност. От там ги разделям на три. Теглене с мотоделта, теглене с винди и класически старт от планина. Лично за мен старта с мотоделта и количка за излитане на тандемната делта ми изглежда най-безопасен. Гледам, че много се практикува по света, но срешнах категорично НЕ при разговора ми с Венци. Затова искам "да сверим часовниците".
 При aerotow има ресурс на машината, иска да се напаснат скоростите на крилата и мощноста да е достатъчна. Изисква се летателна площадка, но все пак си мобилен, не зависиш толкова от посоката на вятъра. При виндито е плюс, че ресурса пада като цена и пак си мобилен. Даже гледах техника, където след като те издигнат на дадена височина, пускаш на обратно и после пак продължаваш с набирането на височина. И при двете е плюс че кацаш там където излиташ. Няма го елемента сгъване - разгъване. Може да се покефят повече хора за един ден. Аз лично съм се теглил с моторница - http://www.youtube.com/watch?v=KMenW6tQ0x0&feature=channel, с кола и с мотоделтапланер. Не съм имал някакви по особенни проблеми, които да са свързани с уменията ми като пилот. При старта от планина хамалогията е голяма и изморително. За сметка на това ми изглежда най природно. Не е необходима специална база като летище. но се каца на разли1ни места. Трудно е да се подържат всичките...
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #1 -: Септември 16, 2010, 01:34:23 am »
Аз мисля че всеки от тези начини си има предимства и недостатъци ( очевидно). Не знам какви са били съображенията на Венци, нека да ги сподели. От гледна точка на факта, че може да имаш наи-различни пасажери ( по тегло, по умения и по поведение), добре е да избереш метод, при който пасажера да има най-простата задача да се вози като чувал с картофи. При това положение планинския старт не е много за предпочитане. От гледна точка на другите два метода, въпроса опира до това да имаш много опитен човек за тегленето , било то оператор на винде-то, или оператор на моторния самолет или делта. Моето впечатление от теглене тука е че пилота на моторния самолет е много опитен и остава само да се управлява добре твоята делта, т.е и ти да си опитен.
 От споменатите методи по горе не виждам един, при който вместо количка, оставаща на земята след отлепяне на крилото, се поставя специален колесник на рамката на тандемния планер, и специално колелце отзад на кила, така че тандема се превръща в количка за постоянно. За мене това е най-добро решение, защото няма опасност от препъване, премятане или каквото и да било изненада с количката, плюс че кацането е по колесник и абсолютно лесно, доколкото не се грижиш за изправяне, избутване, борба с дебелия пасажер и т.н. Не съм се теглил с винде или с камион, но  е ясно че се иска много добра преценка на оператора колко да натяга или отпуска въжето за теглене. Проблема е че обикновено оператора гледа откъм посоката на теглене, и оттам не е лесно да се прецени скоростта и ъгъла на катерене. Има варианти при които въжето минава през макара и обръща посоката, така че оператора може да вижда траекторията на тегления отстрани. Това е по-добро решение, предполагам.
Колкото до излитане от крака ( планински) старт, има такива места,където почти не се изисква тичане, да речем на Torrey Pines

http://www.flytorrey.com/cms/index.php?option=com_content&view=category&id=36&layout=blog&Itemid=53
...постоянно има бриз на брега и излитането става с една-две стъпки напред. Тогава няма опасност от пасажерски спъвания и т.н. Тогава този старт е ОК.
 Затова мнението ми е че всеки на място си избира най-добрия за него метод и си го усъвършенства. Има разбира се и пасажери, от които не се знае какво могат да ти поднесат ( пример Роберт ;D ) За тях трябва специална сбруя, която да заимства от дизайна на укротителната риза...
« Последна редакция: Септември 16, 2010, 02:55:15 am от krassihg »

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #2 -: Септември 16, 2010, 01:39:46 am »
http://www.flymorningside.com/photoalbum.html

Аз знам защо не искаш този метод...щото трябва да сваляш и слагаш колелца всеки път. А тия на снимката просто си го прибират крилото както си е, в хангара и така.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #3 -: Септември 16, 2010, 07:31:59 am »

Да, точно. Нямаме база за такова съоръжение. Мислих си за допълнителния кил, но в последствие реших, че ще пречи за излитане от крака и пак трябва да се сваля. В момента от старта на Витоша може да излита куцо и сакато, така че старта е подходящ за тандем. Площадката за кацане е огромна. Недостатък е, че се носи от старта към километър. А понякога вятъра, въпреки прогнозите е гръбен. Тази година два пъти свалям крилото от там :(  Краси, а има ли места, където има планински старт на близо и пак използват аеро теглене, или се позлва само по принуда, където няма възможност да се лети от планина?
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #4 -: Септември 17, 2010, 15:22:03 pm »
Ами аз не сам виждал такова место...може и да има. Всъщност това място Morningside има планина на 9мили оттам, която е 1000 метра висока, но на върха има паркинг и до старта се носи доста, защото е гориста. А тия си имат хангар, клуб и 200 метра хълм  и полоса за летище кам 1-2 км, така че избора на това с колелцата е очевидно най-лесния. Да не забравяме че за пасажера психологически може би е по-приемливо да излети от земята постепенно, отколкото да се "хвърли" от високо изведнъж. Другите места по Флорида нямат хълмове и летят по този метод. Но има и места на които летят от планина, и имат добра рампа за излитане. Затова казвам че няма най-добър метод, има най-удобен за специфичната обстановка метод. И другото е да ошлайфаш техниката на излитане според предпочитания от тебе метод.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #5 -: Септември 17, 2010, 16:14:24 pm »
С @Malena  сме летяли и от хълм и с мотоделта ни дърпаха с тандема - AERO TOW на тандем. Излетяхме от колелца. Тя милата умря от страх докато ни теглиха на горе, защото крилото се нуждаеше от по-динамични корекции. След като се откачихме, вече се успокои. Но аз малко се стресирах - двигател ROTAX 582 нямаше достатъчно сила за да качваме нормално, да не говорим че и двигателя се товари на МАХ, което не е добре. Абе залагах повече на AERO TOW. Ама май се оказа, че в България няма да се получат добре нещата. Може би в по късен етап. Иначе освен страха на пасажерката и бавното качване, други проблеми нямаше.
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #6 -: Септември 17, 2010, 19:20:18 pm »
Аз съм се теглил и на Мото-делта в БГ , и на самолетче тука на Morningside. Важно е да има дисциплина и синхрон между двата апарата. Теглещия да лети в права посока ( или в плавен завой) без резки смени на височина и посока, за да бъде предвидим за тегления пилот. А тегления пилот трябва да следи много внимателно промените във височината на предния и да реагира с бързи, но малки промени с цел да е винаги на една височина с него. Ако предния започне да се издига нагоре, задния прибутва малко рамката, за да увеличи ъгъла на атака и да започне да се издига. В момента в който се изравни по височина, придърпва малко обратно и така. Ако се окаже по-високо, придърпва за да загуби малко височина и да се изравни отново. Това е най-важното. Ако види че по някаква причина не може да коригира и се създава опасно положение, откача се и това е...
Тука основно се използват самолетчета Dragonfly, производство на Мойес. Те са безспорно най-добри поради голямата си мощност, маневреност и много ниска скорост, която да е в диапазона на скоростите на делтите.
Имай предвид че тегленето по принцип е движение на два летателни апарата и е една динамично променяща се система. Промяната на височина и посока може да става със всеки един от тези апарати, затова синхрона е критично важен. Ако се лети в силно термично време, или в във ветровитo време и турбуленция, това може да доведе до излизане от синхрон и създаване на опасни ситуации, при които е важна бърза реакция и да си сигурен че бушона на връзката ще сработи, ако се окаже че по някаква причина претоварването се увеличи. Ако не сработи, може да поставиш и теглещия в опасно положение, и да се стигне до дори фатални последици ( което не ти го пожелавам, но се е случвало, знам за такива ситуации дори с много добри пилоти, като Джон Пендри навремето...мисля че теглещия пилот загина поради завъртане на крилото и поради факта че не беше с колани към седалката, изхвръкна от мотото и падна)
« Последна редакция: Септември 17, 2010, 19:40:10 pm от krassihg »

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #7 -: Септември 17, 2010, 19:46:23 pm »
Колкото до Ротакса 812, този двигател има мощност 65 коня, и мисля че това е достатъчно за теглене, но не мога да говоря за вашия специфичен случай. Има много възможни причини да няма достатъчна тяга...може да е двигател, може да е перка, може да е просто пилота на мотото да не дава газ достатъчно, може да е карбуратор, филтър въздушен....кой знае какво е. Теглещата сила може да се сметне ( необходимата тяга, имам предвид) за вашия случай...но почти съм сигурен че този двигател има капацитета за такава работа...Може да пуснеш въпрос към моторджиите, те знаят повече по въпроса...

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #8 -: Септември 20, 2010, 22:51:27 pm »
Уговорихме се  с Пастора да тестваме теглене с лебедка. Да видим с какви впечетления ще ме остави този метод. Поне е доста по евтин. Този път ще снимам. Абе голям проблем е това - техника има, няма кой да снима.
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #9 -: Септември 22, 2010, 19:20:41 pm »
Сега като се замисля, възможно е силата за теглене в твоя случай да е по-голяма, защото крилото има сравнително малко качество ( т.е голямо съпротивление) , което е допълнително утежнено от факта че сте двама и правите доста по-голямо съпротивление. По принцип ако погледнеш силите в системата теглещ+теглен планер, ако делтапланера има тегло 100 кг ( съвсем условно ) и ако качеството му е 1 към 10, то общата аеродинамична сила ще е 100 кг, от тях една десета ще е съпротивлението, т.е теглещия самолет освен собственото си съпротивление трябва да преодолява и това на тегления делтапланер, и потенциално съпротивлението на въжето за теглене, ако е не-успоредно на посоката на полета. Но тягата на мото делтите е доста по-голяма, зависи от мотора и ефективността на перката, но е примерно над 60 кг тяга, което както и да го разглеждаме, със все съпротивления, би трябвало да стига. Ако вашето общо тегло е 170-180 кг, и ако реалното ви аеродинамично качество е 7, то съпротивлението ви отива кам 25 кг, и ако катерите нагоре се добавят сили, така че може и затова да си имал проблем.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding
« Отговор #10 -: Септември 23, 2010, 11:38:18 am »
Трябва си запас от мощност. За тандема за момента този вариант отпада :( Няма подходяща машина.
Всеки полет е важен!