Делтапланеризъм > Състезания, срещи и летене...
Хайде на Расник
krassihg:
В случая не може да се каже директно кой има по-големи шансове...всичко зависи от индивидуалната скорост на пропадане на съответното крило, а тази скорост зависи от това колко е натоварено крилото ( и освен друго е специфична за всяко крило). Ако си спомняш, Стани, от онази лекцийка за аеродинамика и крила и поляри, всяко крило има специфична графика ( поляра на скоростите), която описва скоросттите на крилото ( вертикална и хоризонтална) . Та в случая е важно да се определиминималната вертикална скорост ( скоростта на пропадане). Ако вертикалната скорост на крилото е равна или по-малка от скоростта на издигане на въздуха пред склона, значи крилото ще се задържи, ако не, ще потъне. А скоростта на издигане при склоновото реене зависи от скоростта на вятъра и наклона на склона. При фиксиран наклон по-силния вятър ти дава по-висока вертикална скорост ( и хоризонтална де). Но обратно на въпроса, ако тандема е бил с по-леко крилно натоварване, възможно е скоростта му на пропадане да е била по-малка и да има по-големи шансове за задържане. Ако обаче има 150 кг пасажер, цялата поляра се измества напред и надолу, т.е. лети по-бързо и потъва по-бързо. Качеството е еднакво, просто скоростите се изместват напред и надолу. Затова някои пилоти си слагат баласт ( пясък или вода) ... да имат по-гoляма скорост, а когато им се наложи да имат ниско пропадане, изпускат баласта.
http://www.willswing.com/articles/Article_Images/polarchart3.gif
на тази графика се виждат полярите на различни модели планери. По принцип трябва да гледаш хоризонталната допирателна в най-високата точка на кривата. Тези криви са мерени в ф/мин, затова малко е объркващо, защото ние мерим в м/сек, но идеята е същата.
Горния ляв ъгъл е нулата, оттам горе се мери хоризонталната скорост, а надолу се отчита вертикалното пропадане на планера. Ако избереш дадена скорост, засичаш вертикална линия, и където пресече, пускаш хоризонтално наляво и виждаш колко ще бъде пропадането при тази скорост.
Ето на същата картинка, ако реша да проверя колко ще ми е пропадането при 30 мили в час хоризонтална скорост, пускам една линия надолу, засичам с полярата на Фалкона, и където пресече, пускам хоризонтално ( тази виолетовата линия) и намирам че пропадането ще бъде 400 фута в минута
На същата графика, забележи сега хоризонтална светлозелена линия, как допира в най-висока точка полярата...там е най-ниската скорост на пропадане...оттам ако пусна нагоре зелената линия, засичам някъде над 19, може би 20 мили хоризонтална скорост...това значи че при 20 мили скорост ще пропадам възможно най-малко. Всичко това са разсъждения за спокоен въздух. Ако има вятър и т.н. се нанасят поправки , като се измества центъра на графиката. за целта има уреди, които правят това електронно, не се налага да мислиш ( поне за това)
Stani:
Да, Краси разбрах и благодаря за изчерпателните пояснения!Сега си давам сметка, че самия аз се заблудих, понеже гледах на клипа от Сопот как тандема летеше бавно, бавно и се задържаше на склона, но сега се досещам, че Тони летя сам с него.А това променя коренно полярата като съблюдаваме натовареността на крилото.Както казва Митака възходящото го хваща а не той него ;).
krassihg:
А,.. сега разбирам. Между другото, това с полярите е много основно нещо в безмоторното летене. Понякога пилотите стават жертва на заблуда поради недостатъчно разбиране или забравяне на тези принципи. Например, ако си свикнал да летиш с голямо крило, неговата сривна скорост ще бъде по-ниска и ако внезапно се качиш на по-малко крило, може лесно да се заблудиш, затичвайки с обичайната си скорост, и да се окаже че то не създава нужната подемна сила ( защото още не си му влязъл в диапазона скорости, който е изместен напред). Тогава инстинктивно избутваш, с надежда да създадеш подемна сила и се навираш директно в срив.Имали сме такива случаи на източния Резен...аз се сещам поне за два случая с излитане, завъртане през крило поради срив и блъскане в камънака.Там ситуацията се усложнява допълнително от сравнително по-редкия въздух.
Правилното нещо е да набереш повече скорост ( или да летиш в по-силен вятър), и тогава крилото ще литне..
Още по-правилното нещо е да летиш с крило, на което си му точно в диапазона. :D
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия