Такааа...
Всяка нова придобивка за нас е вълнуващ момент от развитието ни като делтапланеристи. Нова сбруя, крило, та дори и парашут. Тук ще наблегна малко повече за опасностите, които се крият при облитане на новопридобито крило. Разбира се, най-добрия вариант е крилото да е чисто ново, от производителя, но това в България се случва на единици. Обикновено крилата от страните с добре развит делтапланеризъм, са в добро летателно състояние и ако има проблем, собственика съобщава задължително за това. Идеалния вариант е, още при закупуването на крилото, човека който ви го продава да направи демонстрационен полет, а ако има възможност и вие да го пробвате. Ако това не е възможно по една или друга причина, след като се достави крилото е задължително разпъването му, внимателен оглед и сваляне на плата за вътрешна инспекция. Тук има много специфични моменти, които са различни за различните крила. Колкото по-висок клас е крилото, толкова по-сложна е инспекцията. Учебен, инермедиа и спортен. Някои пилоти пренебрегват този момент и отиват направо да летят. Това може да доведе до опасни ситуации, така че най-добре отделете необходимото време и труд. Следва облитането на крилото. Това обикновено се прави от така наречените тест пилоти, които са добре запознати с техниката на пилотиране и изпълняват редица маневри, които им индикират ако нещо не е наред с крилото. Друг вариант е крилото да се облети от опитен пилот, който има опит с различни видове крила или със същия вид крило. Тук понякога се сблъскваме и със тегловия диапазон на крилото и пилота. Представете си три различни тест пилота 60, 85 и 100 кг. Седят на поляната и чакат да облетят някое крило
Мираж - нали. Тук малки разлики в диапазона са позволени, но малки! След облитането, може с корекции крилото да се настрои, ако има отклонения. Трим скорост, кренене, тежко управление, малка надлъжна устойчивост, за която са отговорни спроговете при спортните топлес крила. Много често се пренебрегват моменти, подтиквани от различни генератори, но обикновено крайния резултат е един и същ. Стрес, счупени рамки и травми. Освен горенаписаните неща е много важно да се обърне внимание и на психологичните зависимости и фактори, които играят важна роля. Изпълнението на тест полет е хубаво да се направи на добре познато и безопасно място. Това ще гарантира една добра ментална атмосфера. Като казах атмосфера, се сетих, че не на последно място и са добрите метеорологични условия - спокойни, с лек ламинарен вятър в подходящата посока. Дори облитането на чисто ново крило от производителя се нуждае от тест, само че там изненадите и настройките са по-малко и са изключени деформации и нараняване на крилото, тъй като не е претърпявало удари и катастрофи. Това е засега, питайте пък който може да допълва.