Аз също си изпатих малко от лошо кацане на Коняво, макар че уж определих посоката на вятъра правилно и т.н. Но не беше кой знае колко тежко..просто се грухнах малко, скоростта на вятъра беше малка, почти безветрие. Ами просто трябва да си припомним начините за определяне на посоката на вятъра ( и силата де). Най-лесно е ако има видими пушеци или прах вдигнат от коли или трактори ( то май вече не останаха трактори по полетата) . Другия начин е по листата на дърветата. Листата на повечето видове са по-тъмни отгоре и по-светло-зелени отдолу, и когато вятъра духа от едната страна на дърво, отгоре ясно се виждат по-светли петна от играещите листа. Друг възможен начин е да се гледат вълничките по езерата или язовирите, ако има такива наблизо. Ако има класове, или висока трева, могат да се видят вълни от вятъра. Ако няма съвсем нищо очебийно, тогава остава един начин..избираш си един ориентир на земята ( да речем камък или храст) и започваш да въртиш над него в правилен постоянен завой...ако забележиш че кръговете се изместват спрямо ориентира, това е вятъра...По-модерен начин сега е да се ползва GPS , който може да сравни въздушната скорост с тази от реалното изместване на GPS координатите, и автоматично определя посока и скорост на вятъра.
Интересно е да се отбележи, че ако виждаш да речем 3 пушека, и трите сочат различно , най-вероятно става дума за термика, която при издигането си кара съседните въздушни маси да се устремят кам мястото на откъсването на термиката. Просто гледаш къде се събират посоките на трите пушека, и отиваш там, и ако имаш късмет с момента на пристигане, може да хванеш термиката. Аз съм го правил често на Витоша, в есенно време, когато хората горят листата.
Стани, аз бих казал, когато си правиш плана за кацане, недей да си създаваш предварителна нагласа в каква посока ще кацнеш, защото това може да те вкара в беля. Кацането се планира на базата на наблюдение ( зрението е много важно да е добро, аз си патих дълги години от лоши очила) на земните признаци за вятъра, преценка на терена ( наклон, растителност, скали, възможна турбуленция) и на възможностите на крилото ти.Всеки един от тези фактори може да получи приоритет при една или друга ситуация. Естествено всичко това става бързо и почти машинално, но след анализ на горните неща. Кофти е когато летиш на непознато място и се сипят изненада след изненада...имал съм такова веднаж на Гоце Делчев, летяхме от Ореляка, на Пирин..но това е друга история за разказване.