Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Делтапланеризъм => Безопасност и техника на полетите => Темата е започната от: krassihg в Март 20, 2010, 17:36:12 pm

Титла: как не бива да се излита
Публикувано от: krassihg в Март 20, 2010, 17:36:12 pm
http://www.youtube.com/watch?v=n5yjIDeB9ac&NR=1

как не бива да се излита
пускам това само като примери за лошо стартиране.
има и по тежки случаи де

http://www.youtube.com/watch?v=e9VtmUfx3dI
http://www.youtube.com/watch?v=pPYzWyQZIR4
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: krassihg в Март 22, 2010, 02:56:10 am
http://www.youtube.com/watch?v=HQqJWpTFutE&feature=related
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: thecreater в Март 22, 2010, 10:46:09 am
Кофти излитане, но все пак излетя... въпреки убиването на скоростта...
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Март 22, 2010, 12:20:41 pm
 В първото филмче, не затичва достатъчно крилото и увеличава за кратко ъгълът на атака, което не е правилно. Но после прибира рамката и крилото влиза в режим на летене. Като цяло това са фактори които са предпоставка за инцидент. Последното излитане е обратно на първото. Идеален пример за излитане с прекалено малък ъгъл на атака и като цяло лош контрол на ъгълът на атака при излитане. И в двата случаи, щом спрат да пречат на крилата с избутвания и придърпвания - делтапланерите почват да летят нормално.
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: krassihg в Март 22, 2010, 19:59:06 pm
На първото филмче, дразнещото е че пилота е най-вероятно с опит, и имаше известен насрещен вятър да помага, но все пак не бива да се излита така...той повдигна крилото в ръцете си все едно държи ваза с цветя, а не делтапланер...при това се губи доста от контакта с рамката ( и крилото) и не се получава добър обратен сигнал за това какъв е ъгъла на атака, освен това се губи възможността да се тласка напред крилото чрез раменете и то естествено изостана малко, с което се увеличи ъгъла на атака. Добре че имаше вятър да създаде подемната сила все пак, а и пилота придърпа в последния момент и нещата се пооправиха..но като цяло, грозно и мързеливо и не-безопасно излитане.

а на последното с корема...в 31 секунда се вижда за малко ветропоказателя...макар и на забавен кадър...висеше надолу, което показва че почти няма вятър, а може би е бил и малко страничен...пилота се затича доста бързо, но тия крила точилки искат дори още повече скорост, и с този малък ъгъл това крило за да произведе подемна сила, иска много повече въздушна скорост отколкото той разполагаше...все пак късмет извади, още повече че нямаше колелца...
като се има предвид че е на състезание, най-вероятно е гледал да хване цикъла на термиката, но май му убягна
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Октомври 15, 2010, 17:24:06 pm
http://www.youtube.com/watch?v=F_n5B3-MIC4 (http://www.youtube.com/watch?v=F_n5B3-MIC4)
Още един начин на нежелано излитане
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: Stani в Октомври 15, 2010, 22:23:23 pm
  Какво по-точно се случи?На мен ми прилича на срив, някак си се издигна над нивото на теглича и после остана без скорост, крилото се срина набра скорост излезе, но тогава пилота не успя да го придърпа и вкара в права за кацане.Поправете ме ако съм в грешка!
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: krassihg в Октомври 16, 2010, 00:48:56 am
Това беше типичен локаут...блокиране...малко е дълго за обяснение, ще напиша  нещо по-късно. По принцип при теглене стават такива неща, ако не се внимава и се изпусне позицията за теглешия. Идва един момент, когато каквото и да правиш, колкото и да си як, не можеш да излезеш от това..казва се локаут...става за секунди, и ако си на ниско, е много опасно.
бях писал по-рано...много е важно да се държиш на една височина с теглещия. Ако не внимаваш 100% за движението на теглещия, има опасност да попаднеш в това положение и оттам единствения изход е бързо откачане...
Ако забеляза на филмчето , делтата се издигна прекалено бързо зад теглещия, и оттам започна нестабилно осцилиращо движение. Трябваше да придърпа още щом се отлепи от триколката, за да не дава възможност на крилото да се вдига толкова бързо, сравнено с теглещия.
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: krassihg в Октомври 16, 2010, 01:59:13 am
http://www.youtube.com/watch?v=7w9MWros8zk

Загледай това филмче за обикновено хвърчило...забележи как има моменти в които прави рязко гмуркане настрани и надолу...просто защото е в почти перманентен локаут. Това е което не бива да се допуска при теглене с делтата...ако си наблизо до земята и ако се заключиш така, крилото се плъзга настрани и надолу и няма оправяне. Но това е присъщо на системата теглещ-теглен. Единствения начин да се избегне е да внимаваш и да се позиционираш винаги така че оста на теглещото въже да не излиза извън центъра на налягане на крилото ( твоето), защото иначе твоето крило ще получи завъртащ момент и ще се изметне в такава позиция, при която каквото и правиш, само ще се мяткаш отзад насам натам, ако не се скъса бушона. Проблема е че бушона и да се скъса, може планера ти вече да е застанал в такова положение,под такъв ъгъл,  че за да излезе от плъзгане му трябва време и разстояние, което може просто да го нямаш в момента когато се заключиш. Затова съвета е да се освобождаваш рано, преди още нещата да са станали страшни. Видиш ли че излизаш от контрол, дърпаш ръчката и се освобождаваш.

Правило номер едно: Не изпускай от око теглещия, следи го 100%
Правило номер две:  Заемай правилна позиция спрямо него
Правило номер три:  Откачай се навреме, преди да си влязъл в локаут.

По принцип при теглене винаги има отклонения на тегления спрямо теглещия освен в идеални условия. Затова е нужно 100 процента внимание и бърза и премерена реакция. Все пак, ако не успееш навреме да вкараш крилото в пътя, трябва да се откачиш. Въпроса е доколко да допускаш отклонения, преди да вземеш решение да се откачиш. Локаоута се развива за няколко секунди, практически няма команда с която да можеш да се извадиш, то затова се казва локаоут. Затова трябва мислено да си проиграеш процеса и да си готов за бърза реакция на откачане от тегленето, и да си поставиш мислени граници доколко да стоиш в тегленето, преди да се откачиш поради излизане от координация. А бе , трябва си практически опит.
Освен това различните крила се теглят различно...има такива дето вървят като по релси, а има други дето играят. Примерно тези крила, дето са склонни към осцилиране ( дето му викат PIO , pilot induced oscillation), в инструкциите им пише че излизането от осцилиране става като отпуснеш малко рамката, т.е забавяш малко скоростта. Да, ама когато си в теглене, ако отпуснеш рамката, започваш да се катериш нагоре, което е недопустимо. Така че на някои крила им слагат стабилизатор на кила, за да не се въртят много около вертикалната си ос при теглене.

Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: ivo@home в Октомври 16, 2010, 14:19:57 pm
Чудя се само  как са го пуснали да се шлепва , при условие , че няма нужната рутина, а и на всичко отгоре  с компетишън крило (Litesport   си е 3 по DHV).
Защо не са му сложили акулска перка ( вертикален стабилизатор)??? Това в Европа е задължително.Мисля си , че ако имаше стабилизатор, това нещо нямаше да се случи.
P.S. Ето стабилизатор от Икаро, включен е в цената  при покупка на ново крило.
http://www.drachenfliegenlernen.de/shop/drachenzubehoer/beschreibungfinne.php (http://www.drachenfliegenlernen.de/shop/drachenzubehoer/beschreibungfinne.php)

Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: ivo@home в Октомври 16, 2010, 15:30:48 pm
Питах инструктора ми. И Wills Wing предлагат такъв вертикален стабилизатор, цена около 200 долара.
http://www.willswing.com/Accessories/stabilizer.asp (http://www.willswing.com/Accessories/stabilizer.asp)
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Февруари 09, 2011, 20:19:10 pm
Аз като цяло бих кръстил темата - "Защо се излита със скорост"
http://www.youtube.com/watch?v=e_QckpfXp8Q

Пилота е добре!!!
Може да има много причини за една подобна случка!!!
Предлагам да коментираме случилото се, като приемаме, че:
1 - крилото е наред, сглобено е добре и по принцип лети без забележки. В случая на украинската фирма "AEROS"
2 - вината не е в помагачите
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: Marin в Февруари 09, 2011, 21:31:17 pm
 Без да имам опит с делта (имам опит само с радиоуправляеми планери ) ще изкажа моето мнение, и ако греша ме поправете  :)
Според мен крилното натоварване е малко, което не позволява на крилото да пробива срещу вятъра. Другият сценарий е прекалено голямият ъгъл на поставяне на крилото, прекалено рано. Може би трябваше да се пусне напред с малък ъгъл и след това да избута леко. И на последно място поставям вероятна силна турболентност в момента на излитането ( обикновено тя е зад препятствието )
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Февруари 10, 2011, 11:24:56 am
Не съм чел в youtube коментарите. Но първото ми предположение е, че пилота не е с много опит или не е летял дълго време. Когато един пилот не е летял дълго време е хубаво да разтича и литне от по-ниско. Казва се ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ. Това се прави, за да свикне отново с особеностите на летенето, контролирането на крилото и отделните етапи - излитане, полет и кацане.

Друго предположение, че лети за пръв път на спортно крило. Отново е добре, смяната на крилото да стане с облитане в спокойни условия. Сега при наличието на толкова делтажии на старата(тичащите със сбруи), незнам как са допуснали това.

Конкретно за това което се вижда - съгласен съм с Марин, макар че каза нещата по малко по-различен начин. Излитането е вяло, със слаб контрол на крилото. След излитането, пилота се опитва да влезе в сбруята с крака няколко пъти, не се концентрира в управлението на крилото, скороста отново е ниска.  Ако има турболенция, задължително трябва да придърпа рамката за скорост, да намали ъгъла на атака за да има добро управление, да излезе напред от склона, за да спечели височина. Чак след като стабилизира крилото, може да хване рамката долу и да влезе в сбруята. Опитните пилоти правят това много бързо. Въпреки това има една последователност на действията и разпределение на концентрацията. Ако крилото губи контрол е много по-важно да се съсредоточи в стабилизирането му, отколкото да почне  борба едновремено да стабилизира крилото и да влиза в сбруята. Да не говорим, че делтапланера се управлява с тежеста на тялото. Това крако-махане със сигурност нарушава прецизното управление.  Спортните крила са чуствителни и на бавни скорости лесно задълбават в завой. Ако има височина, ще може да набере скорост, да стане управляемо и да излезе от капана. СКОРОСТ, СКОРОСТ СКОРОСТ
Сривните ъгли  и скорости близки до срив, само секунда преди кацането!!!
И пак - "ВИСОЧИНА + СКОРОСТ = ЖИВОТ"
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: Stani в Февруари 10, 2011, 14:10:45 pm
 Можеха да го пуснат малко по-надолу по склона а не от билото.Така от билото влиза в поток с друга посока , което също го разбалансира и без това не добре летящото крило.
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Февруари 10, 2011, 15:26:39 pm
Няколко недoпустими грешки събрано на едно. Това, което е ужасяващо, че наоколо е пълно с пилоти и допускат това да се случи
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Февруари 16, 2011, 19:01:54 pm
Ясно, че има много грешки, но искам да анализираме момента и за безболезнено излизане, след като капана вече е шракнал (има направена грешка). Да, Стани е абсолютно прав, и въпреки това, когато крилото навлиза във възходящия поток, има моменти в които е право без крен, въпреки че е с голям ъгъл на атака. Достатъчно беше да придърпа рамката за да увеличи скороста и избегне срива... 
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: million_miracles в Декември 01, 2013, 12:42:08 pm
Невероятно, но ФАКТ
http://www.youtube.com/watch?v=vUJQFvj1vhg
да не би по време на излитане да се сети, че си е забравил телефона?!?
Титла: Re: как не бива да се излита
Публикувано от: Stani в Декември 03, 2013, 00:22:05 am
 Дали не се усъмни в някой важен елемент от предполетната проверка, която не видяхме на клипа.Я бедрени колани, я нещо по крилото.Вижда се, че е закачен, но очевидно се спря нарочно, после реши да продължи но вече беше късно.Не ми се вярва да се е оплашил изведнъж в смисъл да е първи височинен полет, нямаше нещо инструктор до него.... ???