Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Делтапланеризъм => Други щуротии съпровождащи летенето => Темата е започната от: Kiril в Януари 20, 2011, 00:49:16 am

Титла: Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: Kiril в Януари 20, 2011, 00:49:16 am
Понеже съм ентусиаст,сега си търся планер.И се продава  1 почти нов,за 75-115 кг.пилот без екипировка.Аз съм 75 кг.,но ще сваля 3-5-7 кг.скоро.Фатално ли ще е да съм малко по-лек? ???Мерси.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: skyordie в Януари 20, 2011, 02:00:32 am
Za koe krilo se raboti? Najcesto se bara vkupnata tezina na pilotot zaedno so sbrujata i psicko sto nosis so sebe (Clip in ili Hook in).

Znaci sbrujata vo race i na vaga :)
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: million_miracles в Януари 20, 2011, 07:10:29 am
Ясно е че е най добре да си някъде по средата , но
По-лек пилот на дадено крило ще лети:
1. по-бавно
2. ще пропада с по малка скорот, разбирай в м/с
3. ще е по трудно управляемо, с по дълбоки команди, по инертно

извода е, че в спокойни условия. летене за кеф, без да се гонят показатели 1 и 2 точка с +
В термични и по-силни условия летенето може да излезе от контрол, 3-та точка.

По-тежък пилот на същото крило ще лети:
1. по-бързо, излитането и кацането ще стават с по високи скорости
2. ще пропада повече, поради високата скорост по-трудно ще хваща тесни термики
3. упавлението ще нормално, малко по чуствително

 Ако гониш време за прелет в силни условия това е по-добрия вариант.

Щом си му в границите, или много близко до тях, не се притеснявай.
Полета се решава на земята, ще си подбираш условия като за твоите умения и твоето лрило. Това важи за всички.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: krassihg в Януари 25, 2011, 01:59:54 am
Ако си му в долната граница, можеш да летиш с баласт няколко килограма ( вода, пясък), един camelback с вода ще помогне. Имай предвид че калъфа на крилото тежи към 2-3 кг, и сбруята тежи и тя 5-6 кила, зависи от модела. Никола правилно запита, тези килограми за тегло на пилота ли се отнасят или за крило закачен? Интересно откъде си сигурен че ще отслабнеш с 5-7 кг...сподели, и ние да отслабваме:-)))).
Ако си начинаещ, помисли преди да си купуваш крило, дали става за начинаещи, да не стане сакатлък. Какъв модел крило си си избрал, сподели ако не е тайна.
Виж този линк с обяснение за теглото на пилота:

http://www.willswing.com/specsKey.asp?theClass=hg&theModel=falcon3#optimumPilotBodyWeight

набързо преведено:

Това е диапазона на теглата, в които даден планер предлага оптимална комбинация от  аеродинамично качество и контрол. Като цяло, този теглови диапазон е определен без припокриване между две последователни размери от същия модел, така че той може да послужи като ясна препоръка за даден пилот, на кой размер планер теглото му е оптимално. То се изразява като телесно тегло, а не като теглото за окачване, защото повечето пилоти по-точно знаят телесното си тегло, както и поради това че промените в  в теглото на окачване, които включват добавяне или изваждане на тегло от системата или принадлежностите,  няма да имат същите последици, за съответния оптимален размер планер, отколкото промени в телесното тегло на пилота. (Например, не ставате по-силни, когато добавяте тегло към сбруята.) Пилоти, които са в близост до разделителната линия на оптимално телесно тегло между два размера на даден модел планер може да изберат да отидат в по-голям размер, ако искат да оптимизират   скоростта на пропадане в слаби условия, докато жертват до известна степен  контрола в по-силни условия и планирането при  по-високи скорости,
... или към по-малкия размер, ако искат да се оптимизират за контрол в по-силни условия и планиране на по-високи скорости, като жертват до известна степен  скоростта на пропадане в слаби условия.
 Като цяло не е вярно, че кацането  става по-лесно, като отидете на по-голям размер планер - по принцип, предимството на малко по-бавната минимална скорост,  е повече от компенсирано от намаляването на контрола върху избутването при  кацане с по-големите размери планери. За пилоти в близост до разделителната линия, по-ниското ниво на пилотски умения или опит като цяло сочи, че по-добрият избор е по-малък размер.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: Kiril в Януари 25, 2011, 16:42:36 pm
Здрасти.Бях се спрял на Seedwings Spyder 15,дават го за 75-115 кг,БЕЗ сбруята.2550 евро.Ама се отказах,сега съм капарирал едно старичко Wills Wing,за 69-95 кг.Пък по-нататък ще му мисля.Цялата екипировка втора ръка ще я купувам,скоро тръгвам за планера.Пак ще питам-малко по-друго нещо сега:

  На Голф 3 ако му сложа багажник на тавана ,мога ли да докарам планер безпроблемно от Германия?Къс пакет го дават 3.8 м

 Има и друго-аз даже не съм виждал на живо делтапланер досега,не знам за какво става въпрос.Ще купувам и всичко от Германия втора цедка,от обявите.Та,от там може пак да питам за разни работи ,дали си струват.Бих свършил работа на някой,ако е в разумни граници.Моля,кажете нещо за транспорта на планера.Мерси.

Интересно откъде си сигурен че ще отслабнеш с 5-7 кг...сподели, и ние да отслабваме:-))))
Е,ако се тъпче човек и мързелува,ясно е,че като хукне по баирите,ще свали.Дупките в колана ми говорят :)
Ако си начинаещ, помисли преди да си купуваш крило, дали става за начинаещи, да не стане сакатлък.
Яко начинаещ съм,и този планер не бил за Begginers,ми каза човека.Ама пусти мерак,в такъв филм ме забърква,а не мога да го спра.
Ако някой има Анти-планеро-мераклийски илачи,бих взел,честно.Да се оттърва.Ама ,а де-Bayer само аспирин правят.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 17:53:28 pm
              На Голф 3 ако му сложа багажник на тавана ,мога ли да докарам планер безпроблемно от Германия?Къс пакет го дават 3.8 м.

Ми може, що да не може. Ако пък минеш покрай някой Bauhaus/Baumax,Hornbach/Obi и си купиш една алуминиева стълба за 40 евро , или поне една по-широка дъска около 3 метра дълга, още по-добре.

Бях се спрял на Seedwings Spyder 15,дават го за 75-115 кг,БЕЗ сбруята.2550 евро

Хм, много пара, много чудо.Пък и Spyder e intermediate.Погледни по-добре Funky, от същата фирма, единичка по DHV. В момента продават едно  за 2600, на няма и година, с 5 години гаранция ( каквото и да означава последното  ;) ) http://www.seedwings.at/en/secondhand/secondhand.html (http://www.seedwings.at/en/secondhand/secondhand.html)
Имаще  и 2 Lifter, на по 2 години за по 1800 евро, пак единички по DHV. Kаквото и да вземеш, ако е над 5 години, ходи да му направиш преглед (check). Най-евтино е при Bautek - 150 евро, при другите  е от 250 нагоре.

Яко начинаещ съм,и този планер не бил за Begginers,ми каза човека.

Сега погледнах  какво има на пазара. Ако говориш за Wills Wing Sport или Super Sport,направо  си го избий от главата ! Това е точилка, ама яка!



Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: Kiril в Януари 25, 2011, 18:05:19 pm
Ако говориш за Wills Wing Sport или Super Sport,направо  си го избий от главата !

 :D :D :D Wills Wing Supersport   ::)/Ама вече е капарирано,пък и може още едно да взема,по-куцо така.Ама здраве да е.

Пък и Spyder e intermediate.Погледни по-добре Funky, от същата фирма

Да,същата колонка е и този  Spyder,с реклами нашарен.Аз затова,щото е по-висок клас,а по-евтин.А и прегледан от фирмата,гарантиран.Няма подводни камъни.Добра си е офертата,доколкото разбирам.Но аз няма да съм човека.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: krassihg в Януари 25, 2011, 18:20:54 pm
За носене с Голфа все пак ще ти трябва допълнителна подпора, или отпред, или отзад, за да не се огъва крилото при неизбежните удари и друсания по пътя. Колкото за купуването, купувай каквото искаш крило, но не те съветвам да се опитваш да го летиш без предварително да си преминал подходящ курс на обучение. След като преминеш успешно такъв курс, ще имаш и по-добър поглед върху нещата, ще знаеш какво да гледаш когато купуваш и опасността да си купиш  някое старо и опасно крило е по-малка. При такива продажби има и добри попадения, но има и истински опасни крила, продавани от недобросъвестни или безотговорни собственици.Самата марка или модел не е толкова важно, колкото в какво състояние е крилото, доколко е износено и поразено от UV , дали е блъскано, огъвани болтове , тръби, закъсани въжета и т.н.
А бе трябва си да го види специалист.
И отново, не се хвърляй на летене без да си минал обучение, наистина много лесно можеш да се потрошиш. Летенето с делтапланери си е авиация, и авиацията си носи своите рискове, особено ако пренебрегваш правилата и, които както казват, са написани с кръв.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 19:22:51 pm
Сега се сетих и друго. Малко не е по темата,де, но все пак. Ако ще ходиш към Баутек, свържи се с Митака от форума тук. Момчето търси цолови болтове, при Баутек ги има.
Да се свърши работа на човека :)
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 21:05:28 pm
За носене с Голфа все пак ще ти трябва допълнителна подпора, или отпред, или отзад
 Прав си , Красси, така е, това го забравих. Но ако си вземе алуминиева стълба, няма проблеми. Проблемът е само къде ще я крие после в БГ от циганите  ;D
  Wills Wing Supersport   /Ама вече е капарирано,пък и може още едно да взема,по-куцо така.Ама здраве да е.
Е като си го капарирал, е друго. Не че крилото е лошо, но просто не става за обучение. Видях доста пилоти с много повече опит от мен да се грухат яко с това крило.За това и се отказах да го пробвам.Нещо ме хвана шубето . ;D Не че няма да се научиш да летиш с това крилце, просто ще ти трябва поне 2 пъти повече време.В този смисъл поддържам Красси - иди при човек да те научи!! Да ти покаже за какво става въпрос, а ти после си решавай.

Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: Kiril в Януари 25, 2011, 21:34:02 pm
А,спор няма,че някой трябва да ме понаучи.Ама от мен каквото си зависи,аз ще си го направя.
Мисля си,че дори само от тичкане и скок-кац,дори и сам доста мога да понауча.
До Троян имам 1 селска къща,и наблизо полянки има-кво му трябва на човек? ;D
Шубе ме е яко,и това ще ме пази.Като реша,че мога да отлепя на височина,тогава вече ще търся инструктор.
Иначе кво-важно да придобия навици,да усетя що е то планер,сглобяване/разглобяване...
Това си го пише тука в едни книжки как да стане-стъпка по стъпка.
Не е оправдано да пътувам 200-300 км.за да правя това,което мога и сам наблизо.Чак по-нататък,за по-важните неща.
Аз така си го представям,дано не греша. ??? ;D
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 21:48:57 pm
Позволявам си да изкажа лично мнение - много грешиш!!
 И аз така започнах сам. И после ми трябваха година и половина да се науча като хората! Просто си има неща, които трябва да ти покаже  човек с опит. Това, разбира се, е моят случай. Но, като гледам другите ... ами и при тях не е по - различно. Така, че, иди при  Митака ( Митко Халчев/ @Million Miracles ) и се понаучи! Просто няма нужда да повтаряш моите грешки..
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 21:53:18 pm
.Като реша,че мога да отлепя на височина,тогава вече ще търся инструктор.

 Е това ми беше най -  голямата  грешка  :)
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: million_miracles в Януари 25, 2011, 22:43:49 pm
Аз да си кажа и аз моето мнение. Не мисля, че трябва да се купува учебно крило, на което ще се лети сравнително малко. Клубните учебни крила не са толкова натоварени и вършат работа за първоначалните подлитвания. После си трябва поне среден клас крило. Спайдера, най вероятно ти го продава Манфред - много коректен човек, работил съм с него. В момента съм в Англия, да направя малко връзки с тукашните клубове, но като се върна, заминавам за крила до Germany, така че може да се комбинира нещо.
Обучение си трябва, освен тренировките на хълма, има и теглеща система, началото на април ще имаме и тренажор, което е голям плюс.

Темата мисля, че е доста полезна и заслужава да бъде преместена в сериозните раздели на форума!
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 23:16:28 pm
Тук имаме малко разлика в мненията с Халачев :)   Аз все пак държа всеки да направи поне 100 часа с учебно крило, просто така са ме научили. Но! Кириле, това е човекът, който ще те учи, така, че, както казва SkyOrDie, слушай шо ти сборува учителат  :)
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: ivo@home в Януари 25, 2011, 23:18:06 pm
Спайдера, най вероятно ти го продава Манфред

 Е кой друг ?? :)
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: million_miracles в Януари 26, 2011, 01:22:47 am
E, може да го взима от друг човек, а само да е разглеждал на Seedwings  Europe страницата. А ако крилото има номер, може да се види дали е участвало в състезания и на кой е било. Разликата между учебно и средно крило не е толкова голяма. Много по-важно е в какви атмосферни условия ще ги направиш тези часове. Да има градация на развитието и всичко да върви успоредно. Във ФАЙ много добре са класифицирали и описали степените. Както и как се развива пилота. Това е доста важно. Но обикновено има ли мерак, има и напредък :)
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: Kiril в Януари 26, 2011, 01:51:24 am
Спайдера е от сайта им на Seedwings europe втората ръка планери,ама аз от него се отказах,ще взимам Wills Wing Supersport.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: krassihg в Януари 26, 2011, 09:11:55 am
Ako razbirash anngliiski

http://www.hanggliding.org/viewtopic.php?t=16259&postdays=0&postorder=asc&start=0

има доста мнения по въпроса, но тук бих обърнал внимание на няколко, които мисля са доста справедливи...

If you're going to be buying a used glider don't let the price be the main reason for the purchase. Buy the best glider that's appropriate for your skill level. There are always good deals available on all levels of gliders, sometimes you just have to look around some. Whatever you do, don't buy an older, advanced level glider just because it's cheaper. There has been too much of that and the end result is almost always an unhappy pilot who either has difficulties with the wing to the point of dropping out of the sport or they don't advance their skills as well as they should and end up not enjoying flying like they would have with a more suitable glider.
Money grubbing pilots who sell those older, advanced level wings to pilots that they know shouldn't be flying them deserve a kick in the head.

Ако ще купуваш използван планер не позволявай  цената да е основната причина за покупка. Купи най-доброто крило което е подходящо за твоето ниво на умение. Винаги има добри сделки на разположение за всички нива на планери, понякога просто трябва да се поогледаш малко. Каквото и да правиш, не  купувай по-стар  планер за напреднало ниво, само защото е по-евтин. Има твърде много такива случаи и крайният резултат е почти винаги един недоволен пилот, който или има затруднения с крилото до степен да се откаже от спорта, или  не развива уменията си както  трябва и в края се оказва че не получават удоволствието което биха получили с планер по-подходящ за тяхното ниво.
 пилоти, гледащи да изкярят като  продават такива стари, напреднало ниво крила  на пилоти, за които те знаят,че не трябва да ги летят, заслужават един ритник в главата.

Hang gliding is supposed to be fun. I don't understand the hurry some people have in moving up. A Falcon is not a "trainer" or a "handicap" glider. It's a fully capable flying machine. Learn how to fly and enjoy one first.

Делтапланеризмът би трябвало да бъде кеф. Не разбирам за къде са се разбързали някои хора по пътя нагоре. Един Falcon не е "тренировъчен", или "недъг" планер. Това е пълноценна летяща машина. Научете се  да летите и  се наслаждавайте първо

This statement makes a lot of assumptions.

When transitioning to new equipment, what is a 'hurry' to do so for one pilot is slow, conservative and deliberate for another.
My experience: I flew a Falcon 195 my first 2 days on the training hill, very successfully. I felt like it was too big and awkward, didn't really like ground handling it but was willing to live with it if that's what HG is. I had fun running with it and flying it down the hill.
On day 3 my instructor let me fly the Mark IV that one of the local pilots had advanced out of and wanted to sell.

It was night and day! The Mark IV felt SO MUCH better. It had a more usable speed range,. It's better glide performance allowed me to get farther away from the terrain/higher, which felt safer to me. That also allowed me to get to the LZ high enough to set up an approach with more room/time.
It was a better glider for me.
I bought it, got my H2 on it and flew it for about 9 mos (10 hrs total flight time...lots of launches and landings) before moving up to my Ram Air. I had a similar epiphany with that glider.
It was always fun for me and progressing to better handling, better flying, better performing wings never delivered anything except a better overall HG experience for me and better flights for me.
Work with your instructor to try out different skill-level-appropriate gliders and pick the one that you like the best and that you fly the best.
Get over the idea that everyone should fly a Falcon for 100 hrs or a year or 300 flights or until they're an H-whatever...we're all having a highly individual experience here. There is no 'one size fits all' approach to flight instruction.

Това изявление прави много допускания.
При преход към ново крило, онова което е "бързо" за един пилот, за друг пилот може да е бавно, консервативно и с много премисляне.
Моят опит: Летях съм един Falcon 195 ми първите 2 дни на обучение хълм, много успешно. Имах чувството, че е твърде голям и неудобен, не ми хареса боравенето  на земята с него, но бях склонен да го изтърпя, ако това е, което е делтапланеризма. Аз се забавлявах тичайки с него и  летейки надолу по хълма.

На 3-ия ден инструкторът ми позволи да летя на Mark IV, че един от местните пилоти беше минал на по-високо ниво ,  и искаше да го продаде.
Беше направо нощ и ден!  Mark IV го чувствах мноого по-добре. Той имаше много по-използваем обхват на скоростта. По-доброто му качество ми позволи да летя по-далеч от терена / по-високо, което чувствах по-безопасно за мен. Това също ми позволи да стигнем до LZ достатъчно високо, за да си построя захода с повече място и време.

Това беше по-добро планиране за мен.

Купих го, изкарах H2(второ ниво) с него и го летях около 9 месеца (10 часа общо полетно време ... много стартиране и кацане) преди да мина на моя Ramair. Имах подобно озарение с този планер.
 винаги беше удоволствие за мен и напредвайки към по-добро управление, по-добро летене, по-добре функционираща крила винаги ми доставяше само по- добър цялостен опит от HG  и по-добри полети за мен.

Работете със своя инструктор да изпробвате различни подходящи за вашето ниво планери и  изберете този, който ви харесва най-много и който ще летите най-добре.

Откажете се от  идеята, че всеки трябва да лети със Фалкон  100 часа или една година или 300 полети или, докато те са на еди-какъв си рейтинг  ... ние всички имаме силно индивидуален опит тук. Няма "универсален" подход за летателно обучение.



Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: skyordie в Януари 26, 2011, 20:55:40 pm

Pravo cudo e kolku sme site unikatni. Posebno vo ovoj sport toa e tolku mnogu primetlivo. I ti si unikaten i tvojot pristap vo ovoj sport kje bide edinstven kako sto bil za site nas. No toa najmalku znaci deka ti samiot mozes da se naucis. Toa zaboravi go i ostavi go na istorijata da gi slavi onie koi go probivale patot i se zrtvuvale, za letanjeto da bide bezbedno kakvo sto e toa denes. A bezbedno moze da bide koga e pod nadzor na dobar i iskusen instruktor. Samo toj, niz obukata, moze da gi otceni tvoite kvaliteti i sposobnosti i da ti dava zadaci koi kje mozes bezbedno da gi izvrsuvas. Samo toj moze da odbere dobro i bezbedno mesto za obuka i samo toj moze da gi odbere vremenskite uslovi vo koi obukata moze da se odviva

Ne mi se dopagja sto opremata ja odbiras sam. I toa treba da go ostavis na tvojot ucitel. Neka toj ja odbere opremata sto ti kje ja kupis, zasto vo ovoj moment samo toj znae sto e najdobro za tebe. I ako toj nesto zaraboti tuka, veruvaj deka taka e najeftino za tebe zasto izborot kje bide pravilen i ti kje poseduvas oprema koja kje bide soodvetna za tvoeto znaenje, oprema koja kje ti pruzi zadovolstvo i kje napravi da se cuvstvuvas sigurno i bezbedno vo sekoj moment od letanjeto. Toa vazi i za sbrujata, kackata  i za site ostanati delovi od opremata. I veruvaj deka vo ovie nasi prostori, instruktorot na tebe kje potrosi onolku pari i energija kolku sto i ti samiot kje potrosis za sebe ako ne i povekje. A toa treba da go cenis.

Se nadevam deka e razbirlivo :)

Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: Kiril в Януари 26, 2011, 22:27:12 pm
No toa najmalku znaci deka ti samiot mozes da se naucis. Toa zaboravi go i ostavi go na istorijata da gi slavi onie koi go probivale patot i se zrtvuvale, za letanjeto da bide bezbedno kakvo sto e toa denes.
 :D :D :D
Спор няма,прав си.
Само че колко неща едновременно трябва да се кръстосат,за да стане така,че да може някой да учи друг да лети?
Всеки има работа,ангажименти разни.Различни градове...
Трудна работа.Ако има база някаква,в която постоянно има летци и инструктори на линия,обучаващи се мераклии,планери и т.н.т.,да знаеш,че като си свободен-хоп,и си там,и може да свършиш нещо-Да.
Как да се уговориш,като може утре да ти се наложи да се отметнеш?
Прави сте,като казвате,че трябва инструктор за кандидат-летец.
Обаче... ???
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: million_miracles в Януари 26, 2011, 23:10:09 pm
Ааа, сега се сетих, че първите полети на Явор и Боби бяха на Ряховците, близо до Троян http://forum.deltaclub.bg/index.php?topic=173.0
Кандидат-пилоти има от Сърбия, Гърция, Берковица, Варна и София, Димитровград. Като летим всеки е добре дошъл. А се лети нон стоп и на всякъде. Зависи къде какво се случва, каква е метеорологията. А си мисля, ти като си тръгнал за крило, пробвал ли си да разтичаш първо на земята, така да го усетиш. Щот и аз като теб, първия си делтапланер го видях за пръв път като си го купувах :)))))))) Готино е.
Титла: Re:Моля-съвет за теглото на пилота
Публикувано от: krassihg в Януари 26, 2011, 23:33:41 pm
Само че колко неща едновременно трябва да се кръстосат,за да стане така,че да може някой да учи друг да лети?
Всеки има работа,ангажименти разни.Различни градове...

Кирил,
това е проблем навсякъде по света. Затова хората посвещават свободните си дни на хобито си, примерно уикендите...отделно, когато се организират повече хора, се правят лагер-школи за по седмица, или поне дълъг уикенд...петък, събота, неделя, понеделник.Когато тези дни се случат и да са добри откъм метеорология, тогава става празник за душата.България е доста малка за правене на сериозен постоянен бизнес от рода на летателен парк, каквито има в Америка например. Проблема е и непостоянните метео условия...така че нещата се правят доколкото условията позволяват, и се разчита все пак на личната мотивация, ентусиазъм на всеки който иска да лети.Да се говори за някаква постоянна школа със щатни инструктори е все едно Остап Бендер да обещава на бедните шахматисти от село Васюки как ще им направи Световен шахматен Център...не става...този спорт не е толкова масов и популярен колкото на някои от нас ни се иска...