Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Делтапланеризъм => Състезания, срещи и летене... => Темата е започната от: million_miracles в Ноември 07, 2009, 11:06:03 am

Титла: Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Ноември 07, 2009, 11:06:03 am
За днес, събота се очакват отново силни южни ветрове, с източни компоненти. Топъл вятър подходящ за южните стартове като Коняво, Расник и Сопот. Ако не надминава 10 м/с и не е много турболенто - ще летим. Дано не се прецакаме като вчера само да бием път -  вариращ вятър 8~20 м/с  >:(. Отиваме на Расник. Тръгване в 10 часа. До скоро  ;)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Ноември 10, 2009, 22:44:01 pm
E, този път стана добре. И организацията и летенето и бирата накрая! Вижте Янчо как се е омагьосал! ..А и Тони по нищо не му отстъпва!
(http://deltaclub.bg/gallery/albums/20091107_Rasnik/normal_IMG_8853_.jpg)
Това не е от бирата, а от летенето. Летяхме много добре  :)
(http://deltaclub.bg/gallery/albums/20091107_Rasnik/normal_IMG_8778_.jpg)
Чичо Янчо лежеше доволно в сбруята си и ни наблюдаваше от високо. Затова сега има хубава нимка:)
(http://deltaclub.bg/gallery/albums/20091107_Rasnik/normal_IMG_8795_.jpg)
Аз летях с тандемното крило и Ники, който е 105 кг. и е по - висок от мен. Докато се усетим крилото ни понесе и двамата! :P
(http://deltaclub.bg/gallery/albums/20091107_Rasnik/normal_IMG_8821_.jpg)
Накрая излетя и Тони, който тества един Bullet. Май му хареса!

Още снимки http://deltaclub.bg/gallery/thumbnails.php?album=31 (http://deltaclub.bg/gallery/thumbnails.php?album=31)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Февруари 01, 2010, 02:05:26 am
 Ех Расник, Расник...!
Знаех си, че това ще е мястото на първия ми истински полет, така да се каже.
Условията позволиха да излетя от долния старт, защото на горния за два часа вятъра си смени посоката на няколко пъти.Митака, като видя в коя посока се стабилизира предложи да сглобим и бързо до долния старт.Там наистина ставаше.Слава Богу, защото колко надежда имах за този ден, пък и от кога го чакам.Изчакахме подходящ момент и хайде, излетях с яко тичане, с леко придърпано крило, за да го засиля на максимума, който мога.След това заходих в ляво по склона отдалечавайки се от него, след което направих обратен завой и прелетях над мястото за кацане и колите.Там имаше хора и ми показаха посоката на вятъра, но той беше пренебрежимо слаб, така че заходих за кацане по предварително зададения план.Височината вече бързо се смали заради градиента на вятъра и заради последния завой на сто и осемдесет градуса.Едва изправих по финалната права и беше дошла земята :).Нямах време за изправяне дори и леко избутах.Кацнах по корем(колелца), каквито е хубаво винаги да има(по моему).
 Изводи:
 1.При заход за кацане, както многократно сме го обсъждали, достатъчен запас от височина и скорос преди финалната права.Но преценяването на височината от гледна точка на пилота също е въпрос на тренинг, до колкото ми се изясни.
 2.При завоите установих, за кой ли път, че се завива вкарвайки цялата тежест в желаната посока иначе просто не СТАВА.Ясно ми е това, но тук явно става въпрос за създаване на нови нервно мускулни пътища.
 3.По време на краткия полет усетих какво е качване, но и какво е увисване.В един момент сякаш крилото ме пусна, за секунда.Мисля, че в тоз момент беше важно, че летях със запас от скорост.
 Е това е благодаря на всички дето ме подкрепиха и на Чичо(той си ми докара и крилото, ама това е друга история).Беше хубаво и ме подтиква към нови подвизи!
   
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: chicho в Февруари 01, 2010, 12:15:11 pm
Стни, запомни да ме попиташ какво е `водопад`. и всъщност, каквото и да става, тренирания пилот има една дълбоко вкоренена реакция. мигновенно придърпване на рамката. това ръцете го правят рефлекторно. а докато крилото отговори, е времето в което трябва ,пак те /ръцете/  да дадат правилната команда. разбира се командите идват от централния компитер, но с времето ще забележиш, че там филма върви по-бързо от действителния. особено ако дереджето е препечено. и също, всичко което си чел и чул по конкретната ситуация, моментално ти се явява в съзнанието /екрана/.
и така не забравяй: първата реакция е придърпване. последната ............ групиране!
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Февруари 02, 2010, 19:51:36 pm
 Благодаря ти чичо, аз това и направих придърпах.А за водопада ще запомня като се видим да ти напомня.Наистина нещата, които обсъждаме после се въртят и излизат, когато е необходимо.Това го усетих при завоите.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: bobysan71 в Септември 05, 2010, 20:48:06 pm
Днес и на мен ми беше първият полет от Расник.Сутринта трябваше да закарам наще до село(около Радомир),така че докато се добера до старта вече беше станало 13:30.Паркирах колата долу и давай пеша нагоре.Отне ми 25 минути.Качвам се горе изпотен и виждам Петьо и Митака седнали да ме чакат с разпънат делтаплан.Кратка почивка и обличам сбруята,готов за полет.Вятъра беше слаб,но взе да обръща леко страничен.С Митака издебнахме подходящ момент,затичах се и излетях.Докато лягах на делтаплана леко ме подрусваше и каската леко ми се захлупи над очите.Понаместих я и взех да се пробвам с управлението.Чак после осъзнах че не бях легна съвсем а бях полуизправен.Отначало ми бе доста напрегнато и крилото много не ме слушаше докато не впрегнах и краката в управлението.Завих към площадката за кацане като придърпвах повече за да имам скорост.Прецених че няма да мога да направя завой на 180 градуса и си харесах друго място за кацане.Изправих се навреме,придърпах за скорост и уцелих точният момент на избутване.Кацнах перфектно на крака.За няколко секунди от вълнение нямах сили да отвия карабинера за да се откача от делтаплана.За вторият полет гледах да се понаместя добре с лягането и крилото ме слушаше повече.Успях леко да го поотпусна и на площадката за кацане бях малко по високо от миналия път.Тръгнах да завивам но не бях придърпал крилото и взех да губя височина.Отказах се от завоя и докато реша къде да кацна земнята се беше приближила.Изправих се и придърпах но малко не ми достигна да избутам на кацне и кацнах на колелца.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Септември 06, 2010, 17:37:14 pm
Предния ден пак бяхме там, но времето не ставаше. Идеален вятър, но нон стоп валеше дъжд. Та на поправителния ден вече нямаше дъжд, но вятъра беше по-северен. Издебнахме го, и Боби успя да направи първите си два полета със завои и наченки на разчет за кацане. Скоро ще може да лети с нас от високо. Ние с Петьо направихме по един полет с парапланер. Аз изядох малък колапс и за пореден път се убедих в правата си вяра - делтапланеризъм :)))))))))))))
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Skyhiker в Септември 06, 2010, 22:21:05 pm
Еее Митак, в днешни дни е модерно да си атеист :D. Паава права, ама друго си е човек като съгреши, чудя се само кога ли и аз ще кривна в правия път, като ви гледам как фучите с Делтите а аз отлетях в ротора, направо ми идеше да го метна този чаршав ;)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Септември 07, 2010, 06:39:41 am
"Ако не знаеш как се пише "чаршаВ", винаги можеш да го замениш с "дюшек" :)
Ми айде, чакаме те на учебния баир :)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: krassihg в Септември 07, 2010, 19:11:46 pm
Ех,... тия прави и неправи вяри. ;D Всяка хвърчилка си е готина, просто си има време за едната, и за другата...ако е слаб вятъра, пара-(дюшек,чаршаф, каквото е там), ако е силен, делта..какъв е проблема. Тука да ви кажа, не съм забелязал да има такава разделеност между пилотите на пара- и делта-...в едни клубове си членуват, заедно летят, има много от тях би-, и изобщо няма такъв проблем. Аз знам че вие сте приятелчета и само се шегувате, затова не го адресирам към вас,  но просто отбелязвам как е тука, и бих искал и в БГ един ден да е така.
 Всички искат да летят, и да се кефят...а с какво крило, всеки си избира. ;)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Септември 07, 2010, 21:41:15 pm
 Струва ми се, че в БГ вече е така, просто има и такива дет си им кеф да сеят конфронтаций.Те си ги има навсякъде такива във всички свери на живота и те си имат роля.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Skyhiker в Септември 08, 2010, 12:57:17 pm
Стани, абсолютно си прав ;)
Небето е голямо и необятно, място има за всички, даже и за Митака с Пара :P
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: bobysan71 в Септември 27, 2010, 22:57:08 pm
Тази неделя отново направих два полета от Расник.Беше добра възможност да потренирам завои в легнало положение и да усетя крилото.За пръв път имах възможност да се поотпусна малко във въздуха и да се огледам наоколо от високо.На мен ми се видя доста спокоен полета макар че имаше ветрец.Дадох на Валя да ме снима с камерата за да се видя от страни.Когато имам възможност ще кача и клипчето.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: bobysan71 в Септември 27, 2010, 23:30:33 pm
А ето го и него

http://www.youtube.com/watch?v=dqBtcYFVDdc
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Септември 28, 2010, 10:00:11 am
Много дълго време седиш изправен. Чак се притеснихме на старта дали изобщо ще легнеш! И оставяш да те вдигне крилото рано, а можеше още да го затичаш. Както сега се научиш да излиташ и кацаш, така ще ти е за цял живот.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: malena в Септември 28, 2010, 16:18:21 pm
Дерзай, Боби! И ще успееш!  8)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Септември 28, 2010, 23:08:25 pm
 Браво Боби добър и поучителен полет.Вятърът е бил подходящ и за реене, но стъпка по стъпка.Аз този ден облетях една могила(Змей могила) в землището на село Строево.Направих пет полета.Височината и е около петнадесет метра стъмна е и от всички страни е поле.Мечта за обучение.Сменя посоката вятъра само завърташ крилото и ти си човека.Отгоре място колкото за една делта а долу бостан, малиии най сладките дини дето съм ял.То като поносиш крилото и яко ожаднява човек, о, гледам динички едни такива малки накрая дето са на сезона, само чупиш с юмрук и набиваш :P.
 Условията бяха добри.Първо като отидохме с шурето, кандидат пилот, беше слабо, но към село Марково в подножието на Родопите заваля и задуха ламинарен 4-5м/с и дай само дето сили нямах за повече от пет полета.
 
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Септември 28, 2010, 23:30:05 pm
Държа да отбележа, че мястото за летене трябва да отговаря на няколко условия. Да позволява разгъване на крилото без да го грабне вятъра и насочването му в последствие към старта. Чисто място за излитане с възможност за разбег, без пилота да се спъва. Крилото да няма възможност да закача препятствия, които да го отклонят. Терена да е с подходящ за излитане наклон. Крилото преди и по време на старта да се обтича равномерно. Лошо е, когато едното крило се обтича различно от другото. Създава различна подемна сила, вследствие крен и нежелан завой. Ако старта е специфичен, да се вземе предвид и предвидят евентуалните процеси и промени и да им се противодейства по време на излитане с цел запазване на желаната траектория от пилота. Примерно ако могилката е малка и остра. И накрая - чиста площадка за кацане с любеници, без препятствия и неравности, които да правят ротор. Конуса не е идеалната форма за малко учебно баирче. Ако е конус, по-добре да е голям конус.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Септември 28, 2010, 23:58:48 pm
 Да прав си Митак.Могилката не е голяма и аз си дадох сметка, че пилота е винаги на ръба дето се вика.Не може да се получи идеалния сколонов ефект.Едва ли тази точно могила ще да е идеалния вариант за обучение.Ако беше малко по обемиста сигрно.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: krassihg в Септември 29, 2010, 15:23:21 pm
Аз мисля че старта на Боби си беше съвсем приличен за начинаещ който е направил първите си подскоци на Каптажа преди 3 месеца. Имаше увереност в затичването и правилно поддържане на ъгъла на атака. Една малка подробност...затичването е добре да се прави отначало с по-малки крачки, но след това крачките да стават все по-дълги с увеличаване на скоростта. Т.е..скоростта е за сметка на по-дълги и по-плавни и оттласкващи напред крачки, а не толкова на дребни, многобройни крачки, едва ли не следващи крилото . После наистина малко прекалено задържа изправен, може би беше редно на половината или на третината от това разстояние да легне. Някои пилоти при затичването държат рамката умишлено надолу, за да наберат максимално скорост ( спомням си така беше Сашо Божилов) и тогава отпускат да ги дръпне крилото. Мисля че това е въпрос на лично предпочитание, не е задължително. По-важно е да се тича равно-ускорително докато крилото опъне коланите и да се поддържа правилния ъгъл на атака. А бе, добре беше.Личи си значителен напредък от това което видяхмe на Каптажа. Нататък полета ми се стори на моменти че държи високи ъгли на атака, но  може да е било илюзия от тази гледна точка.Поздравления за полета!!! :)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Септември 29, 2010, 21:10:41 pm
Краси, между другото вече има път до горе на Расник и се стига с кола. Освен това старта е разчистен и може да се излита освен на североизточен и на югозападен вятър. Има още две дървета, между които трябва да се минава при излитане. Парапланеристите редовно се кичат на тях, така че скоро и тях няма да ги има. А на ниския старт, откъдето Боби летя, боровете са много високи. Точно на тях за последно нанизах старото си крило Sensor 510. Правят мръсен и гаден ротор. Вятъра, в който Боби летя, беше южен и това не беше проблем. А горе още не става за новопролетели заради тези дървета. Все пак има развитие. Когато горе се изчисти, няма да има нужда от долния старт, освен за юг - югоизток. Също така, пак незнам дали знаеш, имаше планове да се направи кариера на Вискяр планина, или както ние си му викаме - Расник. Щяха да унищожат баирчето, да го заличат буквално!!! И това му се размина за момента.
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Октомври 10, 2010, 17:41:49 pm
Малко склоново реене с тандемното крило на расник. На косъм да се хванем.
http://www.youtube.com/watch?v=aI1reyVo94A&feature (http://www.youtube.com/watch?v=aI1reyVo94A&feature)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: krassihg в Октомври 10, 2010, 17:54:51 pm
Готино...охх..пасажера беше трогателен, след кацането как усърдно държи рамката ..разсмях се на глас ;D ;D ;D
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: million_miracles в Октомври 10, 2010, 23:16:58 pm
Помага да! Много е съпричастен :) Мен пък ми направи впечетление как подтичва във въздуха!
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Октомври 11, 2010, 23:18:04 pm
 Супер е  клипа и пасажера също.При излитането главата му остана от външна страна на рамката.Иначе условията от гледна точка на вятъра бяха добри и на мен ми се рее вече.Но щом за тандема е било на кантар за реене сигурно за соло крило още по-малък е шанса да се задържи.Или съм в грешка?
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: krassihg в Октомври 12, 2010, 00:44:16 am
В случая не може да се каже директно кой има по-големи шансове...всичко зависи от индивидуалната скорост на пропадане на съответното крило, а тази скорост зависи от това колко е натоварено крилото ( и освен друго е специфична за всяко крило). Ако си спомняш, Стани, от онази лекцийка за аеродинамика и крила и поляри, всяко крило има специфична графика ( поляра на скоростите), която описва скоросттите на крилото ( вертикална и хоризонтална) . Та в случая е важно да се определиминималната  вертикална скорост ( скоростта на пропадане). Ако вертикалната скорост на крилото е равна или по-малка от скоростта на издигане на въздуха пред склона, значи крилото ще се задържи, ако не, ще потъне. А скоростта на издигане при склоновото реене зависи от скоростта на вятъра и наклона на склона. При фиксиран наклон по-силния вятър ти дава по-висока вертикална скорост ( и хоризонтална де). Но обратно на въпроса, ако тандема е бил с по-леко крилно натоварване, възможно е скоростта му на пропадане да е била по-малка  и да има по-големи шансове за задържане. Ако обаче има 150 кг пасажер, цялата поляра се измества напред и надолу, т.е. лети по-бързо и потъва по-бързо. Качеството е еднакво, просто скоростите се изместват напред и надолу. Затова някои пилоти си слагат баласт ( пясък или вода) ... да имат по-гoляма скорост, а когато им се наложи да имат ниско пропадане, изпускат баласта.

http://www.willswing.com/articles/Article_Images/polarchart3.gif

на тази графика се виждат полярите на различни модели планери. По принцип трябва да гледаш хоризонталната допирателна в най-високата точка на кривата. Тези криви са мерени в ф/мин, затова малко е объркващо, защото ние мерим в м/сек, но идеята е същата.
Горния ляв ъгъл е нулата, оттам горе се мери хоризонталната скорост, а надолу се отчита вертикалното пропадане на планера. Ако избереш дадена скорост, засичаш вертикална линия, и където пресече, пускаш хоризонтално наляво и виждаш колко ще бъде пропадането при тази скорост.
Ето на същата картинка, ако реша да проверя колко ще ми е пропадането при 30 мили в час хоризонтална скорост, пускам една линия надолу, засичам с полярата на Фалкона, и където пресече, пускам хоризонтално ( тази виолетовата линия) и намирам че пропадането ще бъде 400 фута в минута
На същата графика, забележи сега хоризонтална светлозелена линия, как допира в най-висока точка полярата...там е най-ниската скорост на пропадане...оттам ако пусна нагоре зелената линия, засичам някъде над 19, може би 20 мили хоризонтална скорост...това значи че при 20 мили скорост ще пропадам възможно най-малко. Всичко това са разсъждения за спокоен въздух. Ако има вятър и т.н. се нанасят поправки , като се измества центъра на графиката. за целта има уреди, които правят това електронно, не се налага да мислиш ( поне за това)
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: Stani в Октомври 12, 2010, 23:20:49 pm
 Да, Краси разбрах и благодаря за изчерпателните пояснения!Сега си давам сметка, че самия аз се заблудих, понеже гледах на клипа от Сопот как тандема летеше бавно, бавно и се задържаше на склона, но сега се досещам, че Тони летя сам с него.А това променя коренно полярата като съблюдаваме натовареността на крилото.Както казва Митака възходящото го хваща а не той него ;).
Титла: Re:Хайде на Расник
Публикувано от: krassihg в Октомври 13, 2010, 01:48:50 am
А,.. сега разбирам. Между другото, това с полярите е много основно нещо в безмоторното летене. Понякога пилотите стават жертва на заблуда поради недостатъчно разбиране или забравяне на тези принципи. Например, ако си свикнал да летиш с голямо крило, неговата сривна скорост ще бъде по-ниска и ако внезапно се качиш на по-малко крило, може лесно да се заблудиш, затичвайки с обичайната си скорост, и да се окаже че то не създава нужната подемна сила ( защото още не си му влязъл в диапазона скорости, който е изместен напред). Тогава инстинктивно избутваш, с надежда да създадеш подемна сила и се навираш директно в срив.Имали сме такива случаи на източния Резен...аз се сещам поне за два случая с излитане, завъртане през крило поради срив и блъскане в камънака.Там ситуацията се усложнява допълнително от сравнително по-редкия въздух.
 Правилното нещо е да набереш повече скорост ( или да летиш в по-силен вятър), и тогава крилото ще литне..
Още по-правилното нещо е да летиш с крило, на което си му точно в диапазона. :D