Делтапланеризъм > Безопасност и техника на полетите
Излитане от стръмен старт
krassihg:
А по принцип да добавя че не съм голям любител на излитане в силен вятър. Наложил съм си ограничение до 8 м/с по простата причина че над тази скорост летенето е доста ограничено и има шанс за силна турбуленция. Ако е на ламинарно място, да речем морски бряг и бриз, ОК, но на такива планински стартове, силен вятър съчетан с термична турбуленция, ..мерси. На стартове като този на снимката вятъра на самия ръб става силен поради сгъстяването на потока на ръба, но реално веднага след това си става по-слаб. Т.е ако мерите скоростта на старта, имайте предвид че там може да има ускоряване на потока. Ако пък се преместите 10-15 метра назад, става разреждане в ротора и скоростта също не отговаря на истинската.
Ако е слънчево и термично, ще се наблюдават циклично засилване и отслабване на вятъра. Тогава можете да изчакате няколко цикъла, да замерите долу-горе времето на цикъла и тогава да изберете момента точно преди следващия цикъл, така хем излитате на по-тих вятър. хем имате голям шанс да срещнете следващата термика вече в полет. Някои пилоти са любители на излитане в самия максимум на порива, но аз лично предпочитам да излетя точно преди да се засили вятъра. Наскоро помагах на предните въжета на един приятел, пилот от Канада, който точно така ме помоли да изчакаме затишие, отброи си 5-7 мин в затишието и излетя, и се вкара идеално в следващата идваща термика. Имам го на запис, трябва да го кача тия дни.
По повод на излитането от такива склонове със смяна на наклона ( равно и после стръмно), Денис Пейгън изрично отбелязва че това не е работа за начинаещи пилоти. Едва когато са напълно осъзнати по време на целия процесс на старта и могат да правят внимателно промени на ъгъла на атака докато се затичват, едва тогава те могат да бъдат допускани да излитат от такива стартове със слаб начален наклон.
krassihg:
http://www.youtube.com/watch?v=Pie1RVmQwnI
Ето едно филмче което предимно показва как да не се излита от рампа на стръмен склон ( в случая скала отвесна). От тия всичките имаше един-два прилични старта. Повечето вдигаха носа ( ъгъла на атака) прекомерно. Предполагам че вятъра е бил слаб или никакъв в повечето случаи.
Да припомним: Ъгъла на атака е този сключен между хордата на крилото и посоката на движение на крилото ( или посоката на движение на несмутения въздух спрямо крилото).
In aerodynamics, angle of attack specifies the angle between the chord line of the wing of a fixed-wing aircraft and the vector representing the relative motion between the aircraft and the atmosphere
Ъгъла на атака няма нищо общо с хоризонта или някакви други измишльотини. Вашето крило може да лети с носа право надолу и все още да има перфектен ъгъл на атака. При делтапланерите поради усукването на крилото ъгъла на атака се променя в различните части на крилото-най-голям е в централната част и постепенно намалява в краищата на крилото.Това означава че дори ако централната част е в сривен ъгъл на атака, краищата все още могат да са във летателен режим и произвеждат подемна сила, която обаче е приложена назад от окачването на пилота и създава възстановителен момент.По тази причина много от тези на филмчето се изваждаха от пикирането или краткото гмуркане.
krassihg:
http://www.youtube.com/watch?v=sLApDuBwmCc
Тоя си забрави каската май..а може би не ?
thecreater:
Леле.. този как се изстреля...
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия