Предполагам че става дума за същото. Има дума и на български: Приземен ефект. Екранен ефект сигурно е дошло при нас от руснаците...има и цял раздел летателни апарати които ползват ефекта като основен режим на летене. Както и да е. Основното което се случва е че крилото, докато лети в свободен въздух, в краищата му се образуват вихри ( поради разликата в наляганията отдолу и отгоре). Тези вихри са отговорни за т.нар индуктивно съпротивление. Когато крилото доиде близко до земята, размера на тези вихри се ограничава и това намалява общото съпротивление, оттам крилото лети по-дълго. Другото е че много често пилотите ускоряват за да минат през градиента, и веднаж слезли близо до земята, изравняват, но крилото все още има инерция от по-голямата скорост, което също се изразява в удължено планиране ( кинетична енергия). Понякога може да има и леко поддържане от нагрятия приземен слой, който се смущава от идващото крило и дава допълнителна поддръжка.Различните крила имат различно изразен приземен ефект. Виждал съм крила дето не искат да кацнат, виждал съм крила които падат като ютии.