Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Последният модел делтапланер Falcon 3 Tandem на американската фирма WillsWing продължава да споделя полети с пасажери.

Автор Тема: Екранен ефект  (Прочетена 6839 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Екранен ефект
« -: Април 07, 2011, 18:08:28 pm »
Досега съм чул доста версии за този термин. Какво мислите? Има ли такова нещо и кои са движещите му сили? Разбира се най вече при делтапланера.
Всеки полет е важен!

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Re:Екранен ефект
« Отговор #1 -: Април 07, 2011, 18:15:42 pm »
Досега съм чул доста версии за този термин. Какво мислите? Има ли такова нещо и кои са движещите му сили? Разбира се най вече при делтапланера.

Моля първо  за малко помощ ( уточнение) от англоговорящите - за ground effect ли става дума?

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Екранен ефект
« Отговор #2 -: Април 07, 2011, 18:28:37 pm »
 Точно за ground effect става дума :) Даже има такива апарати, които летят благодарение на този ефект. Наричат се екранолети.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Екранен ефект
« Отговор #3 -: Април 07, 2011, 18:36:37 pm »
Предполагам че става дума за същото. Има дума и на български: Приземен ефект. Екранен ефект сигурно е дошло при нас от руснаците...има и цял раздел летателни апарати които ползват ефекта като основен режим на летене. Както и да е. Основното което се случва е че крилото, докато лети в свободен въздух, в краищата му се образуват вихри ( поради разликата в наляганията отдолу и отгоре). Тези вихри са отговорни за т.нар индуктивно съпротивление. Когато крилото доиде близко до земята, размера на тези вихри се ограничава и това намалява общото съпротивление, оттам крилото лети по-дълго. Другото е че много често пилотите ускоряват за да минат през градиента, и веднаж слезли близо до земята, изравняват, но крилото все още има инерция от по-голямата скорост, което също се изразява в удължено планиране ( кинетична енергия). Понякога може да има и леко поддържане от нагрятия приземен слой, който се смущава от идващото крило и дава допълнителна поддръжка.Различните крила имат различно изразен приземен ефект. Виждал съм крила дето не искат да кацнат, виждал съм крила които падат като ютии.
« Последна редакция: Април 07, 2011, 18:48:00 pm от krassihg »

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Екранен ефект
« Отговор #4 -: Април 07, 2011, 18:56:10 pm »
Много ми харесва как птиците се възползват от вихрите на индуктивното съпротивление.Нали сте виждали патици как летят под строй по диагонал. Не знам защо хората използват думата патка за обида...примерно "патка глупава"...така като ги гледам хич не са глупави  ;D

А краищата на крилата на орлите...всяко перце е едно мини-крило, наклонено напред и надолу, и при изтичането на въздуха между тях създават допълнителна сила, насочена напред и нагоре.Просто са уникални...

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Екранен ефект
« Отговор #5 -: Април 07, 2011, 19:10:18 pm »
 Ето това достига около 500км/ч. по спомени и носи над 300 тона товари.
http://pelikan4o.blog.bg/technology/2010/03/10/ruskiiat-raketonosec-quot-lun-quot-ili-quot-proekt-903-quot.508573

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Екранен ефект
« Отговор #6 -: Април 08, 2011, 08:55:11 am »
Та да си дойда на въпроса!!! При обтичане на крилото се създава високо налягане под него и ниско над него, но как се отнясят те към околното налягане. Под крилотот по-високо ли е от околното налягане, или този "тунел" зад самолета се получава само от завихрянето  ??? Има ли отношение закона на Бернули при екранен ефект?
Всеки полет е важен!

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Екранен ефект
« Отговор #7 -: Април 08, 2011, 09:31:14 am »
 Подемната сила при самолетите е резултат повече на разреждането по горния контур, от колкото надналягането по долния контур на профила. Т.е. надналягането е относително близо до атмосферното налягане, но разреждането е по-голямо. Когато има граунд ефект обаче надналягането също е голямо, в резултат на което подемната сила е много по-голяма.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Екранен ефект
« Отговор #8 -: Април 12, 2011, 17:54:17 pm »
Какво се случва тук с аеродинаимката? :-\
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=asJqvrikQSA" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=asJqvrikQSA</a>
Всеки полет е важен!

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Re:Екранен ефект
« Отговор #9 -: Април 12, 2011, 18:44:17 pm »
Е  на това му викам  Super STOL aircraft!  Страхотно!
Само  нещо не мога да си обясня  тази работа  с летенето на ниска скорост.Дали е само от допълнителното завихряне?

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Екранен ефект
« Отговор #10 -: Април 12, 2011, 20:03:45 pm »
 Това е цилиндричен центробежен вентилатор, който насочва струята си назад и надолу. И точно затова апарата излетя първо с опашката ( заби нос, защото ЦН е доста зад ЦТ и при толкова ниска скорост на излитане хор. стаб. е неефективен и не може да балансира пикиращия момент ) Според мен 'decalage' е голям в сравнение с обикновените самолети, за да може при ниски скорости да се балансира пикир. момент. Крайните крилца са с елерони и служат само за стабилизиране по крен. Подемната им сила е малка.

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Re:Екранен ефект
« Отговор #11 -: Април 12, 2011, 20:20:35 pm »
Това е цилиндричен центробежен вентилатор, който насочва струята си назад и надолу. И точно затова апарата излетя първо с опашката ( заби нос, защото ЦН е доста зад ЦТ и при толкова ниска скорост на излитане хор. стаб. е неефективен и не може да балансира пикиращия момент ) Според мен 'decalage' е голям в сравнение с обикновените самолети, за да може при ниски скорости да се балансира пикир. момент. Крайните крилца са с елерони и служат само за стабилизиране по крен. Подемната им сила е малка.

Това е цилиндричен центробежен вентилатор, който насочва струята си назад и надолу
Че насочва въздушния поток надолу и назад се вижда веднага. И така трябва да бъде.Това, което ме учуди, е големият ъгъл на поставяне на  крилото.Говоря за ъгъл на поставяне, защото не видях там нещо да се движи.Поправете ме , ако греша. При известните  STOL aircraft ( ZLIN, CH701) ъгълът на поставяне е голям на предкрилките, крилото е нормално поставено.Жалко, че няма моделче да се изчисли. :(

Крайните крилца са с елерони и служат само за стабилизиране по крен. Подемната им сила е малка.

Ми те си чисти winglets, дават странична стабилност ( или по крен, както казваш).

Според мен играта е с основното крило.Защо е толкова надолу????




Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Екранен ефект
« Отговор #12 -: Април 12, 2011, 20:45:37 pm »
,.. а пък според мен това изобщо не е крило. Искам да кажа, че то не създава подемната си сила вследствие на обтичането му. Подемната сила я създава вентилаторът. По-скоро този апарат ми е по-близо до хеликоптерите а не до самолетите. Наклонената повърхнина зад вентилатора е само направляваща потока повърхнина. И за да се докаже твърдението ми, че това не е крило в истинския смисъл на думата трябва учтиво да се свържем със собственика на модела, да го помолим да го литне. След това той да бъде така учтив да спре вентилатора в полет и да демонстрира качествата на крилото като планер. Според мен ще падне като л....о  ;D ;D :o

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Re:Екранен ефект
« Отговор #13 -: Април 12, 2011, 21:15:46 pm »
,.. а пък според мен това изобщо не е крило. Искам да кажа, че то не създава подемната си сила вследствие на обтичането му. Подемната сила я създава вентилаторът. По-скоро този апарат ми е по-близо до хеликоптерите а не до самолетите. Наклонената повърхнина зад вентилатора е само направляваща потока повърхнина. И за да се докаже твърдението ми, че това не е крило в истинския смисъл на думата трябва учтиво да се свържем със собственика на модела, да го помолим да го литне. След това той да бъде така учтив да спре вентилатора в полет и да демонстрира качествата на крилото като планер. Според мен ще падне като л....о  ;D ;D :o
Мдаа, има  доста логика в твоите думи.Но едва ли са го замислили  по този начин. Все пак си е прототип и нищо повече.Вярно, сега е по-близко до хеликоптера.Но тази наклонена повърхност, както я наричаш, си играе важна роля, както при STOL.Едва ли ЛА ще падне , ако спрат   "вентилаторите".
По-скоро авторотацията, в съчетание с подвижната част, ще  "носи".Крилото, което в момента е повече задкрилка, ще е подвижно в крайния вариант,просто няма как да не е.ЛА трябва да може да планира, иначе няма сертификат.