Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Хубаво учебно крило за клуба швейцарско призводство и модела е: Star 17, лек и подходящ за обучение.

Автор Тема: Завой на 360 градуса близо до склона  (Прочетена 2824 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Завой на 360 градуса близо до склона
« -: Април 07, 2011, 15:25:02 pm »
Искам да наблегна на един инцидент станал съвсем на скоро с парапланерист. Тъй като същите неща важат и за делтата, моля да го прочетете, ако нещо се съмнявате да питате, ако греша, ще се радвам да ме поправите!
Пилота  тръгва да завива срещу склона рязко на 360 градуса на ляво, при което се забива с крака в скалистия склон.
 Поражения: Два счупени крака - единия в областта на стъпалото до раздробяване, а другия на коляното.
Причината е низходящ поток, губене на височина и невъзможност да се завърши завоя. Следва сблъсък със земята срещу склона.

Ако за пръв път изпълнявате склоново реене и решите да направите завой на 360 градуса, то ще се впечетлите колко бързо склона
се приближава.При летене близко до слкона, непрекъснато се следи височината и се спазва безопасна дистанция, като реенето се изпълнява на змейки и осморки.
Почнете с голям запас от дистанция и височина пред склона, за да се запознаете с особеностите и характера на тази маневра.Почнете от безопасна височина и дистанция. Дори да сте над склона,
един такъв завой може да ви върне зад билото и да попаднете в турболента заона.
Като цяло избягвайте тази маневра, докато не сте 100% сигурни какво точно правите.
Всеки полет е важен!

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Завой на 360 градуса близо до склона
« Отговор #1 -: Април 07, 2011, 17:57:24 pm »
 Това е позната маневра и при рц планерите. Даже и да не е възходящ потока ( макар, че при склоново реене той винаги си е възходящ ), когато се лети по вятъра управляемостта е далеч по лоша в сравнение с летенето срещу вятъра. Предполагам, че пилота е завил наляво към склона ( т.е. по вятъра на този етап ) и вятъра бързо го е понесъл към скалите. След това паниката кара да завиваш по-рано (за да избегнеш препятсвието) от правилния момент (  правилното е да се набере скорост, за да е достатъчна релативната скорост или с други думи обтичането ) и тогава планера не слуша командите на пилота ефективно. А сами по себе си по-рано подадените команди спъват крилото и в един момент вече няма време да се излезе от тази грешка. Аз бих завил на висока скорост в последния момент близо до скалите ( но това по принцип не бива да се допуска ) в опит да изляза от този голям ЗОР   ;D

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Завой на 360 градуса близо до склона
« Отговор #2 -: Април 07, 2011, 18:05:29 pm »
В случая е било термично реене и низходящ поток. То като те изненада - лощо ако не си се запасил.

ПС. Така като те слушам, доста бързо ще се научиш да летиш на каквото и да е:) На хора с твоите познанив не им трябва много обяснения, особено на лесен и интуитивен летателен апарат като делтата ;)
Всеки полет е важен!

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Завой на 360 градуса близо до склона
« Отговор #3 -: Април 07, 2011, 18:29:55 pm »
 Ми вземете ме де във вашите курсове  ::)

Неактивен thecreater

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 205
Re:Завой на 360 градуса близо до склона
« Отговор #4 -: Април 09, 2011, 00:09:14 am »
При склоново реене, не е ли по - правилно да се завива срещу вятъра, а не срещу склона? Защо е нужно завой на 360 градуса по- добре осморки.
Как трябва да реагира, ако пилота попадне в турболентната зона зад хълма? И на какво разстояние е турболентно?  ???
Гравитацията е навик, от който е трудно да се откажеш. -Тери Пратчет

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Re:Завой на 360 градуса близо до склона
« Отговор #5 -: Април 09, 2011, 10:36:22 am »
 По-правилно е срещу вятъра, точно така. А освен това и е по-безопасно. Но понякога може да се озовеш доста пред склона и тогава да решиш да се завърнеш над възходящия поток със завой по вятъра. Аз не виждам нищо лошо, но пилота трябва да познава апарата, с който лети и условията, в които лети. Ако попадне в турболентната зона, и ако има запас от височина трябва рязко да се гмурне и да изведе планера пред склона в ламинарния поток. Тук може да прелети близо до склона, но ако пилота има опит,.. все пак скоростта е живот ( релативната скорост е най-важна за сейфтито  ;D  ) ,.. и не прави грешки в разчетите си. Това важи според мен само, ако си на границата на турболентната зона и на ламинарната. Зависи на каква височина сме над склона ( то на високо си е и по-спокойно ), за да изпълним успешно това. Ако яко ни раздруса - по добре да кацнем на склона по най-бързия начин, но само срещу вятъра и пак с набиране на скорост. Скоростта ще помогне да се справим с турболенцията. Ако вече не може да се обърнем срещу вятъра ( щото сме ниско или пък гадната турболенция ни е свалила ниско за нула време ), по-добре да не бързаме със завоя срещу вятъра а да оставим планера да развие скорост и при възможност да кацнем в ламинарна зона, т.е. - някъде встрани от склона. Ако и това е невъзможно - завой на скорост и се обръщаме срещу вятъра, гмурваме се за да наберем скорост ( все пак вече сме зад склона и летим в гадни условия ) и кацаме.
 Абе по-добре да не отиваме зад склона, и после да лежим с много гипс по нас и да ближем рани  ;D

ПС: Турболентно е на голямо разстояние, а освен това и потока след склона е низходящ. Така че по-добре кацай жив и здрав, носи планера на ръба на склона и се мятай пак в щастливата зона :)

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Завой на 360 градуса близо до склона
« Отговор #6 -: Април 09, 2011, 16:47:58 pm »
Завоя на 360 по принцип си е като всеки завой на 360, разликата е че когато си близо до склона и ако има достатъчно силен вятър, окръжността на 360 се превръща в удължена елипса. Ако си близо до склона, има опасност да не прецениш добре с колко ще се удължи елипсата и да се блъснеш. Другия фактор е психологическия..като видиш с каква скорост се доближава склона, ако нямаш здрави нерви и здрава теоретична подготовка, може инстинктивно да намалиш скоростта ( което е сериозна грешка)и да изпаднеш в срив. Затова трябва добра преценка на скоростта на вятъра, на разстоянието от склона и да се мисли за въздушната скорост, а не земната скорост.

За ходене зад склона изобщо не трябва да се мисли. Там е най-нежелателното място за летене. Освен че те хваща низходящо, ще те мачка турбуленция, а най-вероятно и ротор. Просто нямате работа зад склона. Знам за случаи на издухване зад склона, от клуба Змей си спомням че бате Любо беше попадал зад склона на Чепън , издухан от силен вятър , с крило рогало, и е имал късмет да попадне между две скали, та не се е контузил много. За турбуленцията трябва да се мисли всеки път, когато вятъра среща препятствие, било то сграда или редица дървета. Колкото по-силен е вятъра, турбуленцията е по-силна на квадрат.Ако някой иска да знае колко назад се усеща турбуленцията, имаше едно правило, че при силен вятър може да се усети турбуленция на хоризонтално разстояние равно на 7 пъти височината на склона ( или препятствието). Това разбира се може да варира според специфичните условия и скоростта на вятъра.
« Последна редакция: Април 09, 2011, 16:59:43 pm от krassihg »