Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Последният модел делтапланер Falcon 3 Tandem на американската фирма WillsWing продължава да споделя полети с пасажери.

Автор Тема: За оцеляването и има ли господ ...  (Прочетена 3959 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
За оцеляването и има ли господ ...
« -: Септември 12, 2011, 14:08:51 pm »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=TBYH1LomlLc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=TBYH1LomlLc</a>

Ето един пример как господ пази идиотите.Тоя си счупи рамката на старта, премина на косъм над един висок бор-убиец, после си летя все едно нищо му нема, накрая за капак на всичко направи нагли 360 градусови завои над кацалката и си кацна...нямам думи ::)
По-точно имам 6 думи..слава богу здрави крила правят Wilsswings!

Всъщност истината е че безмачтовите крила наистина могат да летят със счупени (сгънати) рамки, по простата причина че карбоновата напречка действа като една греда и работи не само на негативно, но и на позитивно натоварване... ( въпреки че не е предвидена да държи на позитивното натоварване, за това са долните въжета и рамката). В случая се получи точно както работи схемата за rigid крило.Но ако беше направил по-силно претоварване, щеше да изпращи. Тези напречки работят до 3G. Все пак дори завой с крен 60 градуса би довел до 2G, а завой с крен 45 градуса дава 1.41 G. За да докара 3G, тоя пич щеше да му трябва наклон над 70 градуса.
« Последна редакция: Септември 12, 2011, 14:52:51 pm от krassihg »

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #1 -: Септември 12, 2011, 22:37:51 pm »
А защо наклона увеличава G-to?
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #2 -: Септември 13, 2011, 18:56:43 pm »
Въпроса е малко некоректен, освен ако не обясним какво е G-то.
G-то в случая е ускорението в завой, измерено в единици земно ускорение. Земното ускорение е около 9.8 м/сек2. Когато планера е в прав полет, имаме две сили, които се балансират ( за да има равномерен праволинеен полет) , това са подемна сила и тегло. Те са противополойно насочени и се балансират. Ако планера завива, това равновесие се променя в смисъл че се получава наклонена навътре подемна сила, която ако разложим на две компоненти ( вертикална и хоризонтална), хоризонталната действа като центро-стремителна сила, т.е. силата, която реално задържа крилото да се движи по окръжност. Има зависимост между наклона на крилото и радиуса на завоя...колкото по-наклонено е крилото, толкова по-тесен ( малък) е радиуса на завоя.
Центростремителното ускорение  е равно на скоростта на квадрат, делена на радиуса на завоя. Т.е. колкото е по-малък радиуса, толкова е по-голямо ускорението при дадена скорост. Оттук вече е ясно, че колкото е по-наклонен в завой летателния апарат, толкова е по-голямо ускорението, което изпитва. Това ускорение се измерва в метри за секунда на квадрат, но за по-лесно се сравнява със стандартното гравитационнo ускорение G. Затова на жаргон говорим за G-то че се увеличава. G-то не се увеличава, то си е G, но ускорението при завой се увеличава в сравнение със стандартното G. Сега стана ли по-ясно ? ;)

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #3 -: Септември 13, 2011, 19:38:43 pm »
Ясно, освен наклон, трябва и скорост.
За клипчето - според мен този изобщо не разбра, че си е счупил рамката. Мястото е много красиво, замаяващо направо. Явно се е замаил!!!

 Като гледам този старт обаче, си мисля за нашия на Витоша - лукс отвсякъде :)

Този старт не става дори само защото спираш с колата до него, а това е предпоставка да излетиш не загрял. Друго си е да поносиш 2 км.  преди това ;D
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #4 -: Септември 13, 2011, 19:57:02 pm »
Ами да, и аз мисля че не разбра, което е малко странно разбира се, като се има предвид че е стигнал до ниво да лети безмачтово крило. Дето се вика, излети, па се поогледай малко наоколо!  Ама не..той явно му е дошло малко отгоре стреса от спъването в храстите на старта и после "за-малко блъскането" в бора...ама поне като се мести наляво -надясно, би трябвало да усети че едната рамка му идва неестествено близо до рамото. После разказал че е усетил че крилото дърпа на една страна, но дотам...
От друга страна, не е правилно да го наричам идиот, защото това може да се случи на всеки (  спъването на старта) и не е ясно кой как би реагирал ако разбере че рамката му е счупена...отстрани е лесно да се дават оценки, ама в полет, когато трябва да реагираш своевременно, не е ясно...на мене първата ми реакция би била да се хвана за парашута и просто като стигна до добра височина, отварям..но това е , пак казвам, разсъждение като зрител...реално, ако видя че крилото не се разпада, сигурно ще ми дойде наум че напречката държи, и просто бих се придвижил до кацането "по терлички", без излишни завои и претоварвания.
Във всеки случай картинката щеше да е доста по-различна ако крилото беше мачтово...щеше да се сгъне яко, да направи супер V- образна форма и кой знае какви щяха да са последствията за полета!!!
А за старта, ...и аз си помислих че би му било полезно един ден с косачката, а и оня бор има нужда от преместване! :D
« Последна редакция: Септември 13, 2011, 20:01:47 pm от krassihg »

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #5 -: Септември 13, 2011, 20:15:06 pm »
1. Разпъваш крилото и слагаш камери навсякъде, включително оператори
2. Начало. Звук! Камера! Екшън!
3. Хвърляш крилото напред, хукваш след него, имитираш спъване, докато падаш се закачваш с карабинера за него
4. През цялото време се целиш в бора, имитираш удар в скалите и използваш суматохата да счупиш тайно рамката.
5. Продължаваш да целиш бора вече с остър завой и сгъната на 90 градуса ранка, разминаваш се с него подритвайки върхът му!
6. Продължаваш полета слагаш китки на рамката, все едно нищо не е станало!
7. Захождаш за кацане с спирала и така до земята, в последния момент изправяш и имитираш немощно кацане по корем.
8. Крилото остава цяло, предварително направено здраво за цялата каскада!

реклама на Wills Wing
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #6 -: Септември 13, 2011, 20:24:46 pm »
А ве, уникален е..и самия факт че е качил филмчето в нета му прави чест все пак, много хора ще си направят изводи като го гледат...
той май имаше и планшет на рамката, с карта на местността, явно се е готвил за дълъг полет..и по-едно време го гледаше нещо и го държеше с ръце...
Всъщност той не се спъна в растенията, а просто не се засили както трябва, хвърли се в рамката преди да му се изпънат коланите, и оттам едното колело опря в камък и
 от удара той залитна настрана и тогава счупи рамката, и между другото задната камера се завъртя от удара напред и надясно, забележи на 25 сек как скача надясно кадъра..
камерата беше сложена на стойка настрани от кила.
« Последна редакция: Септември 16, 2011, 15:29:23 pm от krassihg »

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #7 -: Септември 13, 2011, 21:54:10 pm »
По-вероятно е той само да е изкривил рамката в момента на удара, а от натиска на крилото породен от удара в земята да се изкривява и почти чупи. Съдя за това, първо, че ъгълът е остър и второ, че се огъна високо горе. А клипчето е супер яко и заслужава внимание. Ти къде го откри тоя бисер?
Всеки полет е важен!

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #8 -: Септември 14, 2011, 23:08:40 pm »
 Аз сигурно бих се опитал във въздуха да я поизправя рамката, макар че профилните рамки при всяко движение на профила след огъване стават още по-крехки.В смисъл дочупва се направо.Ако е тръба друго е, тя и по трудно се криви и чупи мисля аз, но и по-трудно се изправя.Имал си е този ден хранители човека с него!
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #9 -: Септември 15, 2011, 05:04:41 am »
За какво да я изправяш рамката ? Тя вече е сгъната...освен за красота ? ...това ми звучи на някой да му резнеш главата и после да му я наместиш на раменете...ми тя  е отрязана вече...! :D
Това клипче е показателно за факта че безмачтовите крила имат напречки които издържат на натоварване без помощта на долните въжета и рамката...практически като rigid крилата..там рамката е само за да може пилота да се мести, хванат за рамката..иначе крилото се поддържа от карбоновия челен ръб , който в средата е хванат на нещо като панта, която не позволява сгъване нито надолу, нито нагоре.
« Последна редакция: Септември 15, 2011, 05:10:05 am от krassihg »

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #10 -: Септември 16, 2011, 20:38:06 pm »
 Е, моето крило не е с карбонова напречка.И въжетата се държат изцяло на рамката за това го казах.Но тя изкриви ли се на старта после полета е почти невъзможен.
Иначе Краси, ти си уникален за всичко изнамираш точните снимки и материали.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #11 -: Септември 17, 2011, 04:06:50 am »
Аз мисля че това клипче действа много силно на нашите първични делтапланеристки инстинкти, в смисъл че в дебелите книги са ни набивали с години мисълта че тези тръби на рамката трябва да са идеално прави, без подбитости и т.н., за да ни е спокоен полета...( това е особено важно за крила с мачти) , а тука виждаме един случай, който просто ни отваря очите за това как действа структурно едно безмачтово крило. Между другото, Стани, като каза че би се опитал да я изправиш рамката ( на мене това ми се струва невъзможно де, то на земята е трудно, а камо ли в полет) , но се сещам за един друг случай, който става с един много известен в миналото пилот от световна класа, който след излитането разбира че окачването му минава някакси извън рамката ( преметнато) и управлението става почти невъзможно. Та този пилот реагира бързо, стъпва на рамката, успява да се откачи, да прехвърли колана и пак да се закачи. Ето това вече се казва бърза реакция и самообладание.

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #12 -: Септември 18, 2011, 20:54:45 pm »
 Да, Краси прав си че дори на земята с цялата си тежест трудно се изправя, камоли във въздуха без стабилна опора.Чувал съм и аз за този случай със стъпването на рамката и окачването.Дори онзи ден си мислех ако човек излети не закачен и не се пусне от крилото още в първите метри от затичването и се отлепи от склона и вече е набрана височина, та тогас човек да се набере и стъпи на рамката и да се закачи или да оправлява така стъпил.Само не ми е ясно как ще се изпълни кацането когато пилота е евентуално стъпил на рамката.Тони разказваше, че в клуб в чужбина дори имали такива занимания с такова пилотиране без окачване.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #13 -: Септември 18, 2011, 23:33:24 pm »
Тони е силен, може всичко, аз не мога да се набера на рамката ако не съм закачен. На времето в казармата, когато ни караха да правим коремни на лоста, съм правил до към 15 , но тогава бяхме млади. Има един интересен феномен обаче с мускулите и лоста. Спомням си че веднъж се набирах на лост за коремно, и някой друсаше лоста нарочно, клатеше го усилено насам натам. Е, не можах да се набера, става някакво объркване на мускулния апарат, опитай да видиш колко гаден ефект се получава. Та след този опит си мисля, че няма да е лесно на пилот в сбруя и с ръкавици да се набере на рамката. Е, ако е някой супер-як, може..но  средностатистически пилот, едва ли...

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:За оцеляването и има ли господ ...
« Отговор #14 -: Септември 22, 2011, 11:58:57 am »
 Да, изпитвал съм го това с вибрацийте и набирането.Някак до нервите достигат различни сигнали и става невъзможно набирането.Другото което си мислех ако излети пилота незакачен и се е задържал на рамката да се изчака достатъчно отделяне от склона и височина за запасния... .Иначе е добре предстартовата проверка да стане непоклатим навик наред с хенгчека.Както бе предложил и ти с табелка на старта или на спиидбара.
Повече въздух в гърдите и крилата!