Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: А знаете ли, че жените делтапланеристки в България вече са две? :)

Автор Тема: Управление с елерони  (Прочетена 3524 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Управление с елерони
« -: Април 01, 2011, 15:46:03 pm »

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Управление с елерони
« Отговор #1 -: Април 01, 2011, 18:48:46 pm »
Тия кормила, които се виждат на клипчето не създават ли много излишно съпротивление при това голямо отклонение, което имат? Според мен действат като спойлери в голяма степен. Има ли крила (освен твърдите крила) с кормила на изходящия ръб, т.е. елерони?

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Управление с елерони
« Отговор #2 -: Април 01, 2011, 19:23:41 pm »
Тия кормила, които се виждат на клипчето не създават ли много излишно съпротивление при това голямо отклонение, което имат? Според мен действат като спойлери в голяма степен. Има ли крила (освен твърдите крила) с кормила на изходящия ръб, т.е. елерони?

АТОС-ът не може да завие без тези елерони.Играта при него е следната  - първо дърпаш разни въженца, за да  вдигнеш елерона и чак след това местиш тялото.
Има и крила е елевони , при твърдите крила дават пътна стабилност (по вертикалната ос) ,при flexies  помагат при кацането. Повече по-късно, че сега бачкам.

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Управление с елерони
« Отговор #3 -: Април 01, 2011, 20:36:13 pm »
На клипа изглежда, че се задействат от местенето на тялото на пилота. При толкова активно движение не знам кога му остава време на пилота да дърпа отделни въженца за да ги задейства. Освен това те имат разположение като на спойлери и се повдигат само нагоре, с което създават само намаляване на подемната сила на полукрилото и тотална обърквация на потока зад тях. Затова си мисля, че ефекта е повече като на спирачка и предполагам, че крилото не накренява ефективно а по-скоро се завърта по вертикалната си ос ( носа към повдигнатото кормило ) като поставя крилото в условия на летене с плъзгане. Плъзгането знаем, че като вторичен ефект създава различна подемна сила на полукрилата и с това и накреняване, но не е ли свързано това с намаляване на качеството в този момент а с това и загуба на височина? Не е ли по-ефективно едно такова крило да се управлява по крен с елерони (елевони)? ::)

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Управление с елерони
« Отговор #4 -: Април 01, 2011, 23:04:34 pm »
На клипа изглежда, че се задействат от местенето на тялото на пилота. При толкова активно движение не знам кога му остава време на пилота да дърпа отделни въженца за да ги задейства. Освен това те имат разположение като на спойлери и се повдигат само нагоре, с което създават само намаляване на подемната сила на полукрилото и тотална обърквация на потока зад тях. Затова си мисля, че ефекта е повече като на спирачка и предполагам, че крилото не накренява ефективно а по-скоро се завърта по вертикалната си ос ( носа към повдигнатото кормило ) като поставя крилото в условия на летене с плъзгане. Плъзгането знаем, че като вторичен ефект създава различна подемна сила на полукрилата и с това и накреняване, но не е ли свързано това с намаляване на качеството в този момент а с това и загуба на височина? Не е ли по-ефективно едно такова крило да се управлява по крен с елерони (елевони)? ::)

На този клип е така , както го описваш - местенето на трапеца дърпа въженцата, с които се отварят клапите. Това  е системата при новите модели крила на АТОС. Тук намерих една картинка:
Моделът , който успях да разгледам по-подробно, е доста по-стар, АТОС Ц от 2004 май беше.Та при него имаш 2 лостчета, с които командваш клапите. Това решение ми се видя доста по-добро, макар че изисква и повишено внимание, но пък играеш само с палците и предполагам, че не е  толкова трудно .Поне пилотът нямаше проблем с това.А можеш и да ги използваш за "спирачка" при кацане.При новите модели ми е малко чудно как става това, дори , според мен , си е малко невъзможно.
Естествено използвах въможността да поразпитам пилотите ( бяха към 15-ха души).Но освен хвалби на тема " супер глайд,  минимално пропадане"  друго интересно не чух.Така че , за момента поне, моето обяснение съвпада напълно с твоето.Много ме обърква обаче разположението на спойлерите, както ти ги наричаш.Никой досега не ми  е дал конкретно обяснение защо са точно там , а не на крайния ръб като при самолетите.
Зачетох се в една крила за самолети тип " само крило"  и се надявам там да намеря отговори.Е, поне има светлина в тунела - май месец отивам на курс за твърди крила , а дотогава ще чета повечко.
Бих предложил да отделим  постовете в самостоятелна тема. Ти, доколкото си спомням, се занимаваш с авиомоделизъм? предполагам, ще ни бъде интересно и на двамата да ги разучим нещата. А ,надявам се, и на другите съфорумници.

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Управление с елерони
« Отговор #5 -: Април 02, 2011, 10:04:54 am »
 Като гледам те са го написали като "спойлер" на картинката. И то си е такова. Предполагам, че поставят спойлер, защото е по-лесно конструктивно. Поставянето на елерони (елевони) на меко крило е,..
 Да, занимавам се с планери ( клас F3K ). Моделите ми са производство на Нан ( Търговище ) Тук може да видите част от тях - "Nanmodels.com"

Неактивен ivo@home

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Управление с елерони
« Отговор #6 -: Април 02, 2011, 10:33:12 am »
Добре, спойлер да бъде, мир да има ;)
Това го взех от един FAQ на една американска страница. На друга пишат за  elevons на трета  за  flaps ... Няма значение.
Останалите  твърди крила са с елерони/елевони - и Аерос Фантом, и EXXtacy,и Pegasus ... Само при Атоса  е така.
http://deltaplane.brozs.net/manuels/phantom.pdf
http://www.delta-club-82.com/bible/photo.php?id_aile=422&langue=en
« Последна редакция: Април 02, 2011, 10:38:45 am от ivo@home »

Неактивен Marin

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 60
Управление с елерони
« Отговор #7 -: Април 02, 2011, 10:52:10 am »
 Хей, не искам да се заяждам или да обиждам :) Просто ми е интересно да си говорим за летене. Та нека сега някой сподели дали апарат с елевони е по-управляем (по крен) от показания на клипчето. Не знам до колко е уместно да се сравняват твърди с меки крила, но все пак,..