Други > Бля бля бля
Как да преведа pitch?
ivo@home:
Добър вечер!
От 2 дни се чудя как да преведа думата pitch на български и все не мога да намеря подходящия термин.Имах няколко идеи, които обаче отхвърлих доста бързо,просто защото дават само частично, непълно, а следователно, и подвеждащо обяснение. Ще започна малко от по-далече:
Aко се абстрахираме от значението на думата в спорта и я разгледаме като термин от техниката, тогава pitch се превежда като разстояние ,
или още по-точно - отстояние ( offset).Техническата литература разглежда pitch като офсет в триизмерна координатна система.Следователно, математически погледнато, говорим за вектор, който има дължина и посока, но и някакъв наклон.Например, в строителството под термина pitch се разбира (ъгъла на) наклон на покрива и се мери , естетвено, в градуси.Става въпрос за ъгъла между покрива и последната плоча, тоест , наклон на покрива спрямо конкретна хоризонтала. Това обаче би означавало, че pitch и ъгъл на атака са едно и също!
Защото ъгълът на атака е точно наклонът на крилото спрямо хоризонталата ( въдушния поток). Едно такова обяснение звучи правдоподобно, но е доста неточно и непълно:
- в авиацията pitch е движението на летателния апарат по напречната ос, другият термин на английски е nick.Значи, гховорим за активно управление ( пилотаж) на летателен апарат.
- инструкторите от DHV качват една делта на тестовата кола и замерват (въртящи) моменти.Има си и класификация на делтите по DHV, която е известна на всички ви и която разделя крилата в категории според pitch.Например, едно учебно крило трябва да покрие минимални стойности на моменти, които гарантират особено висока (по)пътна стабилност на апарата, което пък се постига с по-голям pitch.
Какво излиза досега - pitch е:
- и ъгъл на атака
- и движение по напречната ос
- и , донякъде, надлъжна стабилност на летателния апарат.
Ето оттук идва моето объркване - как да го преведа на български ??? ??? ???
Обърквацията става още по-голяма като погледна някои пасажи от статията, която превеждам. Там цялата работа се върти около усукване на крилото (оттам и тунелност), стреловидност, ъгли на атака и поставяне,S-профили, меко крило и неговата роля, VG и т.н. И взаимодействието на всички тези и други конструктивни решения при делтите с една единствена цел - да се осигури по голям pitch, а на тази база и по-висока стабилност на крилото ( по всички оси).Последното твърдение най-много ме обърква. Защото първонаяално бях решил да обясня pitch като статична стабилност на апарата. Явно това не е много точно. После си мислех за термина " (по)пътна стабилност" , но явно и този превод не е най-точният.
И така, как да го преведа?
Дали да продължавам да умувам над един конкретен термин на български?
Или пък да търся няколко алтернативни превода, тоест:
- в един случай да г о преведа по-скоро като ъгъл на атака
- в друг като устойчивост - статична , попътна , надлъжна и т.н.
- в трети контекст като ротация по оста Y?????
Май станаха доста въпросите, затова спирам дотук. Ояаквам предложения за превода. Предварително благодаря.
Marin:
Преведи го само като ъгъл на поставяне на крилото :) Може да се разбира също и като движение около ос Y ( напречната ос на летателния апарат ) Това, че делтата вероятно става по-стабилна по курс ( казвам "вероятно", щото никога не съм летял на делта ) при по-голям ъгъл на поставяне е частен случай според мен. При безмоторниците по-големият ъгъл на поставяне не води до по-устойчив самолет по курс. А за движението по ос "Z" си има термин на английски - "Yaw".
ivo@home:
--- Цитат на: Marin в Април 05, 2011, 22:18:13 pm --- Преведи го само като ъгъл на поставяне на крилото :)
--- Край на цитат ---
Ъгълът на поставяне при делтата е друго животно, много по-различно от това при самолетите. При последните този ъгъл е фиксиран в 99,99% от случаите (изключая самолетите за въздушна акробатика) При делтата ъглите на поставяне и на атака се променят постоянно в близост до задния ръб и при крила от по-нисък клас са отрицателни.Тук играта е с S-профила и мекото ( в задната част) крило ( ефект на тунела) Така чв ъгълът на поставяне е една от причините за по-голям pitch, но НЕ е pitch.За ротацията по напречната ос съм писал.Pitch при делтите е доста по-широко понятие и затова съм затруднен при превода.
Останалото - стабилност по курс , по вертикалата е обяснено добре в статията. Дайте да изчистим първо понятието pitch на БГ.
ivo@home:
Някой да знае дали на БГ съществува понятие като ъгъл на обтичане?
Това е буквалният и същевременно най-близък до текста превод.
P.S. И друго - под Pitch Up явно се разбира " повдигащ (носа) момент" Дали това е правилната посока? В смисъл , да разглеждам pitch като сумарен въртящ момент?
P.S.S. Първият въпрос май отпада - за повечето автори ъгъл на обтичане и ъгъл на атака е едно и също.То близко до акъла,де, но кой да се сети :))))
Marin:
При делтата ъглите на поставяне и на атака се променят постоянно в близост до задния ръб и при крила от по-нисък клас са отрицателни.[/quote]
Не разбирам какво значи това! Ако имаш предвид гъвкавостта на делтата съм съгласен. Аз разбирам ъгъла на поставяне като ъгъл между хордата на крилото САХ ( средна аеродинамична хорда ) и права успоредна на авиохоризонта. Ако приемем, че пилота не движи рамката то този ъгъл може да се промени, заради деформация на крилото( деформация по оста Х ). При безмоторниците този ъгъл е - ъгъл между САХ и базисна или нулева линия на фюзелажа ( условно линията минаваща през носа и по протежението на тялото ). Между другото забелязвам, че някои модели крила имат и хор. стаб. Той управляем ли е или не? При самолетите по конвенционалната схема ( без схеми - "патица"; "съчленени" и т.н. ) хор. стаб. работи при отрицателни ъгли на атака ( при хоризонтален установен полет ) и създава отрицателна подемна сила. Така че общата подемна сила на самолета се намаля със стойността на подемната сила на хор. стаб. Чудно ми е как вашите делти са устойчиви по курс, след като нямат вертикален стаб. Ефекта на тунела при съвременните крила е пренебрежимо малък си мисля. Като гледам разни клипчета виждам, че плата е много добре изпънат и крилото е относително кораво и с фиксиран профил. На стабилността по курс предполагам, че много помага стреловидността на делтите. Ако теоретично съществува делта без стреловидност, то тя трябва да има верт. стаб. или да образува хубави тунелчета :)
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия