@ thecreater
Карти се ползваха на времето по състезания, не си прав че не могат да се ползват. Правехме си маншет, от прозрачен майлар, и се монтираше на спеедбара. Номера беше какъв мащаб карта да си сложиш, и как да го превърташ ако се наложи да видиш съседния участък. Вярно е че ако познаваш местността, карта не ти трябва. Но знам за случаи на безмоторници, прелетели по погрешка на турска територия. Ми хубаво време, набил се в базата или даже в облак и загубил ориентация и така...
Туристическото ориентиране на мен лично ми е много познато, защото съм се състезавал и даже съм печелил състезания, докато бях в гимназията. Там се работи с карта, компас и се иска бързо разчитане на картата и бързо бягане, защото е за време. Системата беше с флагчета с печат, като го намериш, слагаш печат в картончето си,после мериш азимута и тичаш към следващия пост. Проблема беше че имаше гадни копеленца, които като си сложат печата, вземат та преместят флага с печата на 30-40 метра настрани, и следващите изгубват време докато го намерят. Въпреки това ( случвало ми се е лично) съм се класирал втори на едно такова окръжно състезание, но беше гадно и неспортсменско. Но оттогава ми е останало умение за ориентиране в местността.Сега с тези ГПС нещата са други, технология, кво да се прави. Един ден, не дай боже ако китайците гръмнат ГПС спътниците, ще стане интересно за всички ГПС-и и навигации и тра-ла-ла. ГПС-а е много полезен ако е свързан със варио и скоростомер, защото тогава можеш да получаваш информация за вятъра ( сравнява се въздушната скорост с реалното преместване спрямо земята, получено чрез ГПС-а)и да си правиш по-добре сметката за прелета.
@ Стани...интересно ти е как са летели по карти. Ами ако зачетеш старите учебници по безмоторно летене, има цели глави посветени на навигация, как се правят сметки за скоростта, компоненти на вятъра и времена за прелитане и т.н. То си е било част от подготовката на летеца-безмоторник.