Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: А знаете ли, че жените делтапланеристки в България вече са две? :)

Автор Тема: Избор на подходящи условия за полет  (Прочетена 6656 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Избор на подходящи условия за полет
« -: Ноември 20, 2009, 23:48:32 pm »
 Веднъж Митака ми каза на Каптажа - "Едно от най-важните неща в делтапланеризма е да си подбереш правилно условията за летене." Може би обвзет от еуфорията на първите полети не обърнах достатъчно внимание на тези думи.За да дойде момента да си изкълча глезена точно поради не добре подбрани условия и тогава ми искристализираха тези думи в мозъка.Пиша тук тези неща , за да се предпазят младите пилоти като мен от подобни грешки.
Отделен е въпроса , че за да направи човек добър подбор на условията за летене трябва да има база от знания.Нека , който има какво да добави и поучи да напише моля!
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен dssa

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 12
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #1 -: Ноември 21, 2009, 00:05:35 am »
Умерен линеен насрещен вятър...  ;D
"Great minds discuss ideas, Average minds discuss events, Simple minds discuss people".

Неактивен skyordie

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 108
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #2 -: Ноември 21, 2009, 03:50:45 am »
Најважно е да го слушаш инструкторот кога ти зборува  ;)


Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #3 -: Ноември 21, 2009, 07:08:19 am »
Стани, много добра тема ! Това е нещото за което имах намерение да пиша. На времето четох една много забавна, но полезна статия за това, как да прецениш дали да излетиш или не? Ще я преведа и ще я пусна.
Това което казваш: да си подбереш условията, аз бих го перефразирал малко, защото условията са си условия, или ги има или ги няма, но решението да летиш в тези условия си е твое.Проблема е , че докато набере човек опит, е малко трудно да прецени сам става ли за него днес, или не става. От друга страна, за да напредва човек, трябва все пак малко по малко да бута "летвата" по-високо. Примерно ако никога не е излитал на леко страничен вятър, а само на право насрещен, все някога ще доиде момента да опита и това, с помощта на инструктора де.
Или ако никога не е излитал от отвесна скала, все някога и това ще стане.
Нещата малко приличат на любимата фраза на Катаджиите: Карал с несъобразена скорост...в нашия случай, излетял в условия, за които не е бил подготвен. Проблема се усложнява и от факта, че много често полета с делтапланер трае по-дълго от половин час да речем, и условията могат да се променят драстично за 15 мин дори. И тогава се оказва че си излетял в подходящи условия, но изведнаж се оказваш в опасни за тебе условия. Тука е ролята на инструктора да прецени обстановката и да даде съвет, на базата на по-богатия си опит.Но сам се досещаш колко е критично важно да натрупаш знания по метеорология и аеродинамика, за да се ориентираш какво става с въздуха около тебе и какво предстои да стане.
Исторически погледнато, знам за доста опитни пилоти, които все пак за съжаление са загинали при определени  обстоятелства...да речем Пепе Лопес, или Крис Болгар, или Крис Мюлер, много са...Всеки случай е индивидуален, но аз бих казал че всеки от тях може би е прекрачил границата на безопасното и е рискувал в един момент, и му се е случила случка.  Но ако си поставиш определени твърди критерии за определени условия, и ако не се страхуваш да кажеш А бе...Днес няма да летя, шансовете да оцелееш по-дълго се увеличават. Както казва старата мисъл: "Има дръзки пилоти, има и стари пилоти, но няма дръзки стари пилоти...!"...There are bold pilots, and there are old pilots, but there are no old bold pilots!
Аз лично след някои инциденти съм си поставил граница за вятър до 8 м/с, и то без силни пориви плюс минус 5 м/с да речем, защото знам че това е опасно за крилата с които летим. Нямам проблем с егото..сгъвам си хвърчилото и долу при бирата.

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #4 -: Ноември 21, 2009, 22:38:13 pm »
  Дааа....Благодаря момчета!
Аз черпя информация от различни източници.Учил съм метеорология малко, чета една книга "Океанът в кйто живеем" имам и някои за делтапланеризма и най-вече на стартовете от по-вещите в занаята.И естественно при дискусийте с инструкора ми - Митака ,които се провеждат по всяко време.Добре е човек да упражнява виждането си за движението на въздуха като флуид невидим за нас.Митака чертае схеми за термиките и потоците околу самата термика....Със сигурност и тук практиката е фактор.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #5 -: Ноември 22, 2009, 05:22:44 am »
Ето обещаната статийка: Писана е 1979 година в Hang gliding, автора е Лоран Емерсон. Заглавието е: "Формули за летене"

Да летим или да не летим? това решение трябва да го правим всеки път когато застанем на върха на планината.Годините промениха моите критерии за вземане на това решение. Аз станах по консервативен.
Повечето от моята дързост в миналото дължа на моя стар планер Флекси 2. Този планер беше толкова лесен за сглобяване, че аз бях винаги готов да летя преди всички други . нямайки прострелчик да лети преди мене и да ме прави нервен заради условията, и нямайки причини да се моткам по баира, аз винаги излитах първи. Имаше и още едно предимство в онези ранни времена. бидейки по-неопитен летач в почти всяка група, аз използвах преценката на на други за това дали условията стават или не. Моите компаниони често бяха добри и агресивни пилоти, така че аз летях по-често и във по-непознати условия, отколкото ако бях сам. Но, неизбежно, дойде ден, в който аз трябваше да взема решение да летя сам за себе си.
Денят дойде преди 3 години, на едно ново место за летене, планината Морел.Отне ни повечето от деня да се организирамe и да намеря пътя кам този старт. Върха на планината беше заснежен, така че нямаше как да проверим истинския вятър на върха. Намерихме едно место за излитане покрай пътя, като вятъра там беше насрещен.
Аз бях летял на доста места вече, но това место беше ново и страховито. Вятърът пулсираше и имаше индикации че истинския вятър е страничен, а не нагоре по нашата част на планината. Ние бяхме в челото на малка долина, без видими места за кацане. По пътя нагоре минахме покраи ливадки и изсечени места в подножието на планината.Останалите пилоти нямаха никакви опасения относно условията.
Брус Бардо сглоби бързо и излетя. Тои пропадна доста по пътя на излизане от долината, но успя да вземе завоя и изчезна от полезрението. Още един пилот излетя. После Хю излетя и намери добро качване и по-лошо пропадане от първите двама. Не стана ясно дали успя да стигне до кацалката.
 Останахме двама летачи на старта. Един пилот с малък опит, който щеше да лети за първи път от високо, и аз. Аз бях  готов за излитане, но тези предишни излитания никак не ме окуражаваха. Хю летеше неговия нов АСГ-21. Моят Флекси, нагласен за седяща сбруя, никога не би могъл да успее да прелети, ако срещнеше такива пропадания като тези на Хю.
Другия пилот беше нервен и изчакваше аз да взема решение. В главата ми се редяха за и против. Накрая реших. Риска беше твърде голям за такъв малък шанс за добро летене. Започнах да прибирам. Моя приятел-новобранец и той започна да скатава.
Това беше първия случай в моя живот, когато аз абсолютно самостоятелно реших да не излитам.Целия ми ден беше настроен за това летене, и не беше никак приятно да смъквам крилото обратно надолу по планината.
Никак не е лесно, и не е никак кеф да се откажеш от полет. Но понякога това е умно решение. Повечето летачи си изработват свои методи за да решат да летят или не.
За онези пилоти, които разбират от математика, решението за летене може да се сведе до една проста формула, което елиминира нуждата от субективна преценка.
Всичко което ви трябва е да вкарате наличните данни във формулата, и да сметнете и така ще знаете да летите или не.
Формулата е следната:

Х=( ( в+ (D-H )2 + Корен А l / PАc (2HR / АR )
                                      E

Значи Х е равно на квадрата от скоростта на вятъра плюс дирекционните градуси на отклонението от правата посока на вятъра,( абсолютната стойност на Д-H ) плюс корен квадратен от височината на старта, разделена на налягането на височината при базата на облаците.Сумата се умножава два пъти по вашия рейтинг ( от 1-5 ), разделена на източеността на вашето крило. Когато получите резултата, разделете цялото нещо на E, което е броя на яйцата които сте изяли на закуска.

 Ако Х е по-малко от 10,  става за летене.
Ако Х е  по-голямо от 250, събирайте крилото.
 Ако Х е между 10 и 250, вие трябва сам да прецените.

За онези летачи, които не са имали добър успех по алгебра, има един друг сигурен метод за вземане на решение за летене или не.
Методът се състои във формиране на една въображаема таблица в главата ви. Всяка характеристика на деня се преценява и и се задава една стойност, която показва нейната важност като фактор за летене или не. Всеки пилот трябва да си избере специфични критерии за направа на своя собствена таблица.
В крайния анализ решението е индивидуално. Но аз имам едни примери, за да ви насоча в правилната посока. Следните неща служат за примери защо НЕ бива да летите:

Пилота-прострелчик прави тък, отваря парашут, и изчезва нагоре, засмукан от черен облак

Пилота-прострелчик е издухан зад билото на баира.

Вашия миниван бива издухан зад баира.

Вие сте си забравили каската.

Вие сте си забравили сбруята.

Стойностите зададени на тези фактори трябва да са достатъчно големи, за да натежат над всякакви други благоприятни за деня фактори.
Например, дори ако двама пилоти пред вас току що са набрали гладко 2000 метра. вие не бива да летите ако сте си забравили сбруята.

От положителната страна, ето някои причини Да летите:

-Това ви е последна вазможност за летене за следващите 3 месеца.

-Вие не сте яли от 24 часа, а долу на кацалката се прави барбекю.

-Спирачките на вашия миниван са сдали по пътя на отиване.

Всичко това са причини да летите.

Обаче никоя от тези специални причини не беше приложима кам Джак Олсон когато той дойде да лети преди няколко дена. Той и Боб Хоукинс спряха пред къщи и аз тръгнах с тях към нашето место за летене.Вятъра беше силен и снежна буря постепенно затъмняваше хълмовете пред старта. Джак сглоби крилото.
Вятъра се засили. Снежната виелица удари. Джак завлече планера си напред към точката за излитане. Той изчака виелицата да стигне своя максимум, и закачи сбруята си и излетя.
Сега, нали Джак е вече към 60-те, може би боговете на вятъра са му отпуснали малко повече гювеч отколкото на  нас, останалите. Той си имаше негови собствени критерии него ден, и те трябва да са били валидни. Той си изкара един приятен гладък полет.
Джак  се оправи добре, но аз все още не мога да разбера как той успя да извърти нещата с онази формула, така че да му даде да лети.
Може би да не е ял яйца на закуската.

Неактивен zorro

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 4
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #6 -: Ноември 27, 2009, 20:21:34 pm »
Много добър отговор, много въздействащо ми подейства :)

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #7 -: Декември 11, 2009, 00:34:45 am »
 Вчера гледайки към Витоша и виждайки как между два склона беше заседнал облак ми се оформи един въпрос по темата.В какви местности и особенности на релефа не е добре да се прелита, влиза в тях и да се избягват от далече?Имам предвид-долина между два склона например, кариери(не образуват ли ротори) и други подобни.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #8 -: Декември 11, 2009, 11:10:49 am »
Относно безопасноста, едно низходящо течение може да ти отнеме за по малко от минути целият запас от височина. Следователно трябва да се избягват низходящите течения, а те се образуват в по-голям процент над дерета, язовири, ротори. Това са места, които не могат да се загреят от слънцето и да отделят термика. Те смучат надолу. Гледам да избягвам деретата. В деретата няма места за кацане!
Относно роторите, винаги когато има препятствие и вятър има и ротор. Колкото е по-силен вятъра, толкова е по-голям и силен ротора. Когато съм във въздуха, всеки момент знам къде е запад примерно. Ориентира ми е слънцето. Знам и как е основната компонента на вятъра. Следователно знам, къде евентуално има зони с турболентост и не ходя там. Понякога вятъра мени посоката си, особенно при прелети и смяна на терена. Всяка местност си има локална метеорология. Това са особенности, като например къде има термика, при еди какъв си вятър как се завърта поради обтичането на хълм. Затова за да се ориентирам на чуждо място наблюдавам непрекъснато всичко, което може да ми даде информация за вятъра. Пушек от комини, листата на дърветата, облаците.  И още една зависимост, колкото по-отвесен и начупен е даден терен, толкова по-голяма турболенция може да се очаква в подветрената им страна.
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #9 -: Декември 12, 2009, 21:18:18 pm »
Една много добра книга за авиационна метеорология. Като гледам, май има всичко което ти трябва да знаеш в тази област.
Книгата е по принцип за авиация, така че има глави които не са много приложими към делтапланеризма, но не пречи да се разгледа.

http://www.aviationweather.ws/

Виж глава 9 Тубуленция

http://www.aviationweather.ws/045_Obstructions_To_Wind_Flow.php

We have discussed causes of turbulence, classified it into types, and offered some flight procedures to avoid it or minimize its hazards. Occurrences of turbulence, however, are local in extent and transient in character. A forecast of turbulence specifies a volume of airspace that is small when compared to useable airspace but relatively large compared to the localized extent of the hazard. Although general forecasts of turbulence are quite good, forecasting precise locations is at present impossible.

Generally, when a pilot receives a forecast, he plans his flight to avoid areas of most probable turbulence. Yet the best laid plans can go astray and he may encounter turbulence. Since no instruments are currently available for directly observing turbulence, the man on the ground can only confirm its existence or absence via pilot reports.

Макар общите прогнози за турбуленция да са доста добри, предсказването на точните места за сега е невъзможно.
По принцип, когато пилота получи прогноза, той планира полета си така че да избегне зоните на най-вероятна турбуленция. Но дори най-добре подготвените планове могат да се объркат и той може да се сблъска с турбуленция.Тъй като понастоящем няма инструменти за директно наблюдаване на турбуленция, човек на замята разчита на пилотските рапорти за потвърждаване на наличие или липса на турбуленция.

а тука един австралииски сайт с добри илюстрации

http://www.atsb.gov.au/aviation/editorials/mountain-waves.aspx

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #10 -: Декември 12, 2009, 22:41:06 pm »
По принцип готова рецепта няма, но винаги е добре да си изработи човек правилна представа за това как въздуха обтича различните препятствия.
Всичко зависи от формата, размера, ориентацията на препятствието и от скоростта на вятъра. В планината допълнително усложбяващ фактор е и термичната турбуленция от термики на ослънчената страна.
Скоростта на вятъра прави голяма разлика в картината. Примерно 2-3 м/с е пренебрежимо малко за турбуленция, но 8-10 м/с може да е абсолютно разбиващо и направо опасно в планината. Спомнете си...аеродинамичните сили се променят с V
 ( skorostta) на квадрат при еднакви други параметри. 2 на квадрат е 4, ама 10 на квадрат е 100.
Освен това зависи от порьозността на препятствието. Примерно зад редица дървета ще има турбуленция, но въздуха някак прониква през тях, но ако е ред сгради, нещата стават други.

http://www.kaper.us/basics/BASICS_040502_hunt_windflow.html

Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #11 -: Декември 13, 2009, 20:54:11 pm »
за правилното решение, да излетиш или не! то се натрупва , заедно с опита. и прочетеното. което Краси тук толкова штедро и себеотдайно ни предоставя. но искам да обърна внимание върху една друга наша хвърчиларска /човешка/ същност.        скоро беше, бях щтръкнал на Околчица на рампата, в очакване на подходящия порив за да излетя. в очевидно прекрасните УСЛОВИЯ. /за непосветените - УСЛОВИЯ - компонентата движеща цялото безмоторно летене/ да ама вятъра нещо се моташе по храсталаците и не ми обърна особено внимание. стърчах около час! пот, мъка, УСЛОВИЯ чудесни, голяма тумба отзад чака смелчагата да покаже колко е велик! писна ми! ИЗЛИТАМ или СЪБИРАМ? събрах! помогнах за прибирането на другите пилоти, повечето парапланеристи. на кацалката , някой попита Стефан благоевградски - чичо защо не излетя днес, а той отговори простичко. ами защото го е страх!        той не искаше да ме обиди. а изказа една проста истина. която за средностатистическия ЕГО-ИДИОТ е недопустима.                  не се потдавайте на каквито и да било пориви за излитане, с изключение на единствено 100% вътрешна сигурност, че ще стане перфектно. ПЕРФЕКТНО !!!!!! не допускайте никакъв друг фактор да ви повлияе. в процеса на обучение, слушайте инструктора. но и него подлагайте на преценка! показната смелост е изключително вредно анти-качество.

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #12 -: Декември 14, 2009, 00:22:31 am »
 Да благодаря за компетентните мнения и съвети.Разбирам, че влияят както обективни така и субективни фактори(като самопреценка например).Както казват една катастрофа започва да се случва много преди самия физически сблъсък.Има значение вчера какво си ял, какви емоций са се натрупали и т.н.Така, че за да летим безопасно мисля необходима е сто и десет процента трезв ум и отворен постоянно за всяка възможна пропуска и доза подозрителност.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #13 -: Декември 14, 2009, 13:40:57 pm »
а бе , и аз мислех да напиша 110%. ама то пък води до друго, нелетене. а нелетенето е също предпоставка за лоши случки. пак пример - Сливен , във въздуха съм. бясна гадна турболенция.там това е често явление. отказвам се и кацам. мисля. ами , ако всяка трудност ме отказва  и на я преборвам? как ще трупам опит тогава. няма да има прогрес, а регрес.  и скоро пак на каптажа, но само при ламинарни условия. няма формула или проценти. има желание и участие. особено на състезания. там се трупа най-много опит. бих казал дори единствено. и пак там, можеш да се сравниш с останалите, къде си. и какво ти е нивото.

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Избор на подходящи условия за полет
« Отговор #14 -: Март 18, 2010, 22:18:30 pm »
  Използвам главно интернет да съблюдавам условията, но често се получават разлики от показанията и реалността на място.Затова имам усещането, че с времето се трупа една интуиця, един емперичен опит, който съчетан с познаване на конкретните места(като география) би дал пълната картина.А не само сухите цифри, на който новобранките, като мен се доверяват.
Повече въздух в гърдите и крилата!