Ех, момчетаа...
Дайте да сложим нещата на местата им. Значи, 79-та година, когато Тевено направи Атласа, целта на проекта е била съвсем друга.
за тогавашните времена и крила, Атласа си беше точилка, състезателно крило, с отлични качества за набиране в термика, и с много добро минимално пропадане, и с едва ли не качество 10. Спомням си че Емо Kърлев в книгата си Делтапланеризъм, описва тогавашните крила и Атлас беше описан като Jet Atlas с качество 10.
Тевено стана световен шампион с Атлас и оттогава не случайно всички го копираха, включително и в БГ, ...просто крилото има оптимално съчетание от добра управляемост, стабилност, скорост на пропадане, лесно излита, лесно каца ,простота на конструкцията, профилирани лати ( дотогава най-често латите бяха просто еластични пръчки).Respectfully disagree с мнението на Miracle че термиката трябва да е термище, за да я хванеш с Атлас. Крилото си е термичарче, никакъв проблем няма.Ако можеше с един скок във времето да се върнеш 25 години да видиш как летяха по състезания с Атлас, сопотчани, Особено Антон...какви термики въртеше на пета пред старта на Сопот, или Владо Попата, какво склоново реене правеше на Петрохан с Атлас, на едно разстояние от 50-60 м, въртеше осморки на 5 метра над склона.
Но оттогава нещата се подобриха, излязоха нови модели и постепенно Атлас, покрай добрата си управляемост, се оказа популярен и за обучение.
Но отделни фирми продължават да копат и да подобряват концепцията на Атласа, затова се явиха всички тези модели, които ако ги наложиш един върху друг, поразително приличат на Атлас, но имат леки подобрения тук и там.
Примерно Фалкон е същата концепция, но и той търпи еволюция, вече има Фалкон 1, 2 и 3...Отново искам да напомня , че Атласа не е бил замислен като учебно крило, напротив, гонеше се максимално качество, съчетано с управляемост и сигурност. Сегашните модели учебни крила имат именно такава насоченост, да са учебни...затова ако забележите, двойната повърност на Атласа е 30 %, а на учебните крила е по-малко, защото профила на крилото е малко по-бавен и по-подходящ за учебно крило.
Самия Атлас също еволюира, защото Тевено осъзнава потенциала на Атлас като универсално крило, ставащо и за обучение. Има леки подобрения в конструкцията,платното , но основната концепция остава същата.
След Атласа се явиха крила от типа на Gemini, Змей-10 и т.н. Те са от типа "точилки" с единична повърност, т.е. малко с по-висока скорост, по-маневрени, но и леко по-нестабилни.Gemini-то например има същата форма в план като Комет, само дето Комета има двоина повърхност и скрита напречка.
Аз ако трябва да избирам между Атлас и едно ново крило, да речем Фалкон или Мойес Малибу, бих избрал новите модели. Но ако е въпроса за евтино, да , 600 еуро са си добра цена, стига да е произведен по наскоро, да не е съвсем музеен експонат от преди 25-30 години. Виж все пак коя година е произведен.