Делтапланеризъм > Безопасност и техника на полетите
стоманени въженца
krassihg:
Пускам един коментар по повод скъсаните въжета от един стар пилот...
Back in the bad old days (before there were proven HG reserve parachutes), I used a tail-wire tang on each wing-bolt, and flew with double side wires at the control bar. I wrapped the twin wires with tape, and made them somewhat streamlined, in the bargain. Dealers later sold 'chutes to air junkies like me at cost in those days, because friends outweighed profits.
I'm guessing, but almost certainly, the wires on that old glider were YEARS past due for replacement. Old wires can *look* fine, and maybe even pass a static-load test for most of their original rating, but the shock-load capability starts going down the drain after about two years, depending on use, abuse, and the environment. Change any kinked cable *today*.
The problem is Metal Fatigue. You can not see it happening, but you may see corrosion there, sooner than you expected.
I once aimed a stereo microscope at the end(s) of a failed side wire (a good friend, soaring at 1500 feet [460m] AGL, on a borrowed glider; full canopy, no injuries).
All seven center strands were broken, long before the wreck. Most of the wrapping 7s were half-way broken; each strand was only half-moon shiny at the end, at best. Shiny metal shows a new breakage; dull metal shows an old break, or a crack was in that strand. The damage was at the NICO, probably by tensioning the glider crossbar while a wire was kinked. The kink must have happened months before my friend launched with that glider.
NO level of pre-flight inspection could have found this internal damage to the cable. Most of the strands broke just inside the NICO. Once the kink happened, the clock was ticking, much faster than normal. Routine maintenance would have prevented the wreck, at about US$.75 per foot of cable. Electronics supply stores (maybe not RS) carry clear heat-shrink sleeving.
Take good care, all.
Предполагам, почти сигурно, въжетата на онзи планер са били с Години просрочили срока за смяна. Старите въжета могат да изглеждат добре, и може дори да минат статично тестово натоварване почти колкото им е оригинално зададено, но способността им да издържат на шоково натоварване започва да намалява след около две години, в зависимост от употребата, злоупотребата и заобикалящата среда. Ако имате прегънат кабел, сменете го "днес"
Проблема е в умората на метала .Не можете да го видите как става, , но може да видите корозия там, по-рано от очакваното.
Аз веднаж изследвах с микроскоп крайчетата на скъсано странично въже ( на добър приятел, летеше на 460 м, със планер назаем, отвори парашут, без наранявания)
Всичките седем вътрешни жилки бяха скъсани, дълго преди катастрофата. Повечето от обвиващите 7-мици бяха наполовина скъсани, всяка жилка беше само дъговидно блескава в края. Лъскавия метал показва нова пукнатина,матовия метал показва че старо пукнатина е имало в тази жилка.
Повредата беше във Нико ( прес-втулката), вероятно при натягане на напречката на планера, докато въженцето е било изметнато. Измятането трябва да е станало месеци преди моя приятел да лети с това крило.
Няма ниво на предполетен преглед, което би могло да открие това вътрешно увреждане на въжето. Повечето от жилките се скъсаха просто вътре във пресс-втулката. Веднаж след като измятането е станало, часовника тик-така, много по-бързо от нормалното. Една рутинна поддръжка би могла да предотврати катастрофата, на цена около 75 цента за фут въже.Магазините за електроника продават термо-свиваеми маркучета.
krassihg:
Сканирах статията за въженцата и за инцидента. Оказа се че човека ги е сменил наскоро, и сменените са били пресовани с грешния размер на инструмента. В статията се препоръчва един метод за проверка, който предписва да се тества въжето на 60% от максималното натоварване което може да понесе въжето, за 3/32" въже това е 550 паунда, а за 1/8 "въже това е 1020 паунда. 3/32" е приблизително колкото 2.4мм, а 1/8" е приблизително 3мм въженце. Паундите си ги превърнете в килограми. Аз не виждам проблем човек да си тества въженцата за успокоение на съвестта. В статията се казва че след 60% тест няма проблем въженцата да се използват безопасно.
550 lb, lbs = 249.475 803 5 kilogram
Значи, ако имате въженца 2.5мм, сваляте въженцето от крилото, както си е с пластините разбира се, закачате единия край на едно високо дърво, закачате на другия край един карабинер от ония малките, и се закачате 3-ма души по 80 кила всеки и готово...ако въженцето издържи, теста е минал. Хем ще имате фън, хем спокойствие на душата. Не виждам проблем тестовия товар да се постигне и с каси бира...Чичов да каже колко тежи една каса бира...
Добавям линк с размерите на инчови въженца ( за американски крила) и съответните максимални товари. Тестването според производителите не бива да надвишава 60% от максималниа товар за съответния размер въженце.
Някой може да се запита какъв е толкоз зора за тия въжета? Ами моето лично впечатление е че в БГ се лети с доста стари крила, ама доста стари. Затова е зорът...не казвам че утре ще тръгнат да се късат, но ..проверката е висша форма на доверие, както казваше моя учител по математика, когато питаше" имате ли домашни" ? и ние отговаряхме групово Да-а-а !!!
http://www.lexcocable.com/7x19_aircraft_cable.html
admin:
За мен проблема е, че не мога да открия прес втулки за метричните въжета, а в българия пък не се намират инчови такива. Ако някой открие втулки за метрични размери да даде линк моля.
million_miracles:
Прес втулки има, сега няма клещи ::)
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия