Делтапланеризъм > Безопасност и техника на полетите

стоманени въженца

(1/3) > >>

krassihg:
Ок, да започнем с поддръжката на делтапланера. Както на всички е известно, крилото се състои от платно и тръбна конструкция, свързана с болтове, пинове и стоманени въженца. Дори при нормална експлоатация, просто поради честото сгъване и разгъване на крилото винаги има опасност от прегъване на въженцата.Това може да стане при невнимателно събиране след полет, а също и при невнимателно разгъване и сглобяване.Проблема с прегъването е че след това при полетно натоварване прегънатото въженце не издържа на същото усилие както правото въженце. След няколко такива прегъвания започват да се късат нишки, и ако остане незабелязано, в крайна сметка един ден въжето се къса. Най-често прегъването става около прес-втулките. По-старите модели планери нямат никакви приспособления за избягване на премятането на въженцето при коуша ( ухото).Тези приспособления започнаха да се прилагат през 80-те. Това са така наречените Never-kinks ( никога не се премята) На мене лично ми се е случвало преметнато странично въженце на Змей-10. Малко след излитането чух зловещ пукот , нещо като "ба-aнг"и крилото леко се разтресе. За миг си помислих че се разпада, но се оказа че просто въженцето се е върнало в правилна позиция след като е било преметнато.Естествено кацнах със скоростта на диво прасе...По-късно отново имах случай на преметнато въже, този път в горния край на страничното въже, при възела с напречката. Въжето се беше завъртяло заедно със стоманената пластина на 180 градуса около болта и от натоварването пластината се беше огънала наопаки.Това ми се случи със Стрийка. Неговите странични пластини имаха "навика" да се въртят доста хлабаво около болта към напречката. Освен визуален преглед, един симптом за преметнато въженце е ако усетите прекомерна натегнатост при разпъването на крилото. Не го напъвайте, а се огледайте за оплетени или преметнати въженца. При обратния процес на събиране на крилото, положете специални грижи за подреждането на въженцата в една посока и им намерете място така че да не се притискат при транспорт.
Дори ако всичко им е наред, смяната на въжетата се препоръчва на 1 година или на 100 часа експлоатация.Смяната най-добре се прави с оригинални въжета от производителя.  Ако прибягвате до смяна от местен доставчик или производител, гледайте много внимателно как са пресовани втулките. Има  случаи на неправилно или небрежно пресовани втулки, при което здравината на въжето се компрометира точно в зоната на пресованата втулка.
Пресоването се прави със специален инструмент, който има калибровани размери за различните диаметри въженца. Пресоването се прави така че в края на втулката остава свободно недеформирано разстояние, което да дава възможност на въженцето да се огъва до известна степен без да се поврежда от ръба на прес-втулката. Ако втулката не е пресована добре, има опасност въженцето да се изплъзне постепенно. Затова се гледа свободния край на въженцето да се показва 5-6 мм навън. Най-често цялата краина част на въжето е покрита с термо-пластичен прозрачен маркуч, който след нагряване се свива плътно по въженцето и прес-втулките. Ако този маркуч е загубил прозрачност. това ще рече че въжето отдавна е просрочило времето за смяна.
Ако при преглед забележите дори една нишка от въжето скъсана, не летете с това въже, а се приберете и го сменете. Същото важи ако видите че въжето стои постоянно прегънато под ъгъл. Не правете компромиси с това, защото в крайна сметка рискувате живота си с такива въжета.
При предполетен преглед оглеждайте всяко въженце от край до край, не пропускайте да надникнете през контролните зипове на платното, за да огледате как въжето излиза откъм болта, дали не е преметнато или завъртяно на обратно.Тъй като визуално понякога е трудно да се забележи дефекта по въженцето, аз прокарвам ръка по цялата дължина на въжето и ако забележа неравност, започвам по-внимателно да гледам на местото където съм усетил неравност.Много често въженцата днес имат пластмасово покритие, през което трудно се вижда нещо, затова метода с опипването е единствения начин да се хване дефект по въжето. Понякога е повредено само покритието поради притискане при транспорт или ожулване в някой камък.
Ако летите с непознато крило, трябва да сте още по-внимателни, защото не знаете историята на това крило.Някои експерти препоръчват за тестване да застанете при носа и да стъпите с единия крак върху страничното въже и да приложите натиск с теглото си върху въжето, така че ако то има лоша пресовка или скъсани нишки, да изпусне. Това е някакво решение при полеви условия за да се убедите че въжето е наред. Доколко е валидно, трябва да се пресметне .
Някои модели състезателни крила имат опция за по-тънки въжета за по-малко съпротивление във въздуха. Тези въженца са с по-малъл брой снопове и са малко по-тънки, но са по-твърди на огъване, което ще рече че са и по-чувствителни на прегъване. При тях трябва да приложите особено внимание
да избягвате прегъванията при всяко разпъване и прибиране на крилото.
Сега, с наближаването на края на сезона, е добре да си направите един ден за профилактика на крилата...пълно събличане и проверка на въжета, болтове, тръби и платно. За това ще говорим по-нататак.

chicho:
за да нямате праблеми със стоманените въженца можете да ги замените с перхидролни ластици.  от усилените! те никога не се пречупват. а пресвтулките, можете да замените с най-обикновен бабин възел. но трябва да се тества. по посочения от Краси начин. това ще ви даде едно допълнително предимство. когато всички затъват, поради липса на условия, можете да размахвате крила. и да печелите височина в най-неблагоприятни условия.

million_miracles:
Най- хубавото на стоманените въженца е, че като се скъса някоя жилка, се развива мъничко и  почва да боцка. С едно прекарване с ръка по въжето се разбира ако има скъсано. Предупреждавам - боцка до кръв. Но при пломбите и закритите от шлаух въжета трябва да се внимава повече, защото може да остане скрито. Спомням си едно филмче, как тестваха въжета на делтапланер до скъсване. Много ме впечатли здравината му. Да не вземе някой да се пробва. Дори и да се пломбира такова въже в домашни условия дори и да издържи теста, следващото въже надали ще стане точно по същия начин. Не може нито да е по силно пломбирано, нито по слабо, ни по накриво.

Chicho, много искам снимка на делтапланер с такива ластици  ;D :D ;D

thecreater:
Тук искам да попитам кой и къде в българия прави такъв ремонт- смяна на стоманените въженца?

krassihg:
Ами сигурно не са много местата където могат да направят това. Със сигурност АвиоДелта в Казанлък ще могат да го направят. Предполагам и всички останали които произвеждат моторни колички...Антон в Пловдив, или Симо в Правец. Оригиналния производител обикновено също подменя, просто си поръчваш,посочваш модела, плащаш и получаваш.За стотина долара или нещо такова получаваш спокойствие на душата.На времето бате Емо имаше такъв инструмент за пресоване на въженца. Но то не е само инструмента, трябва да знаеш как точно се прави.Аз имам тука такъв инструмент. Моя е за инчов стандарт обаче. Трябва да се знае въжето метричен стандарт ли е или инчов. Примерно тук въжетата са 1/8". 1/16" или 1/4", примерно, а в Европа въжетата са 2мм, 2.5 мм , 3мм и т.н. И съответно размерите са близки, но не са абсолютно еднакви.И ако пресоваш с неподходящ инструмент, има опасност да получиш или хлабава пресовка, или пре-натегната пресовка, и в двата случая е опасно.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия