Други > Бля бля бля
Безмоторниците
thecreater:
Много красиво. Много интересно ми стана, че ползват карти не джи-пи-еси...
Докато ако се лети с делта или пара няма как да се ползва карта. А джи-пи-ес. Става въпрос за прелети, а ако няма джи-пи-ес?
Stani:
Явка и на мен ми е чудно как са правели прелети когато са нямали джипиеси.Пилотите са познавали местностите и траекторията на полета(вероятната) и тогава условията сигурно е нужно да се подберат по-внимателно.Или се лети докато позволяват условията с достатъчен запас от височина и винаги резервна площадка за кацане под око и може би с известна доза риск.
thecreater:
Специално за джипиеси- те и картите 1-вото е удобно и мързеливо, но от опит мога да кажа че картата помага повече. В същност зависи от ситуацията. В моята работа джипиес е безсмислено и неудобно... в летенето с карта можеш, с едно хвърляне на едно око да видиш много по- обширен район. За едно време... има такъв спорт- ориентиране. И там ползват само карти. За прелетите едно време, предполагам, че са разглеждали и учили карти на районите, който са летели. Поне горе долу. Ако не както казва Митака летенето си е вятър работа. Каквото дойде!
krassihg:
@ thecreater
Карти се ползваха на времето по състезания, не си прав че не могат да се ползват. Правехме си маншет, от прозрачен майлар, и се монтираше на спеедбара. Номера беше какъв мащаб карта да си сложиш, и как да го превърташ ако се наложи да видиш съседния участък. Вярно е че ако познаваш местността, карта не ти трябва. Но знам за случаи на безмоторници, прелетели по погрешка на турска територия. Ми хубаво време, набил се в базата или даже в облак и загубил ориентация и така...
Туристическото ориентиране на мен лично ми е много познато, защото съм се състезавал и даже съм печелил състезания, докато бях в гимназията. Там се работи с карта, компас и се иска бързо разчитане на картата и бързо бягане, защото е за време. Системата беше с флагчета с печат, като го намериш, слагаш печат в картончето си,после мериш азимута и тичаш към следващия пост. Проблема беше че имаше гадни копеленца, които като си сложат печата, вземат та преместят флага с печата на 30-40 метра настрани, и следващите изгубват време докато го намерят. Въпреки това ( случвало ми се е лично) съм се класирал втори на едно такова окръжно състезание, но беше гадно и неспортсменско. Но оттогава ми е останало умение за ориентиране в местността.Сега с тези ГПС нещата са други, технология, кво да се прави. Един ден, не дай боже ако китайците гръмнат ГПС спътниците, ще стане интересно за всички ГПС-и и навигации и тра-ла-ла. ГПС-а е много полезен ако е свързан със варио и скоростомер, защото тогава можеш да получаваш информация за вятъра ( сравнява се въздушната скорост с реалното преместване спрямо земята, получено чрез ГПС-а)и да си правиш по-добре сметката за прелета.
@ Стани...интересно ти е как са летели по карти. Ами ако зачетеш старите учебници по безмоторно летене, има цели глави посветени на навигация, как се правят сметки за скоростта, компоненти на вятъра и времена за прелитане и т.н. То си е било част от подготовката на летеца-безмоторник.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия