Делтапланеризъм > Безопасност и техника на полетите

Тандемни полети - как? Aero tow, tow winch, hanggliding

(1/3) > >>

million_miracles:
Нещо не са ми ясни следните неща. Кой начин е най-безопасен за тандемно возене с делтапланер. Имахме спор с Венци и Стефан от Благоевград. Значи основния приоритет е безопастност. От там ги разделям на три. Теглене с мотоделта, теглене с винди и класически старт от планина. Лично за мен старта с мотоделта и количка за излитане на тандемната делта ми изглежда най-безопасен. Гледам, че много се практикува по света, но срешнах категорично НЕ при разговора ми с Венци. Затова искам "да сверим часовниците".
 При aerotow има ресурс на машината, иска да се напаснат скоростите на крилата и мощноста да е достатъчна. Изисква се летателна площадка, но все пак си мобилен, не зависиш толкова от посоката на вятъра. При виндито е плюс, че ресурса пада като цена и пак си мобилен. Даже гледах техника, където след като те издигнат на дадена височина, пускаш на обратно и после пак продължаваш с набирането на височина. И при двете е плюс че кацаш там където излиташ. Няма го елемента сгъване - разгъване. Може да се покефят повече хора за един ден. Аз лично съм се теглил с моторница - http://www.youtube.com/watch?v=KMenW6tQ0x0&feature=channel, с кола и с мотоделтапланер. Не съм имал някакви по особенни проблеми, които да са свързани с уменията ми като пилот. При старта от планина хамалогията е голяма и изморително. За сметка на това ми изглежда най природно. Не е необходима специална база като летище. но се каца на разли1ни места. Трудно е да се подържат всичките...

krassihg:
Аз мисля че всеки от тези начини си има предимства и недостатъци ( очевидно). Не знам какви са били съображенията на Венци, нека да ги сподели. От гледна точка на факта, че може да имаш наи-различни пасажери ( по тегло, по умения и по поведение), добре е да избереш метод, при който пасажера да има най-простата задача да се вози като чувал с картофи. При това положение планинския старт не е много за предпочитане. От гледна точка на другите два метода, въпроса опира до това да имаш много опитен човек за тегленето , било то оператор на винде-то, или оператор на моторния самолет или делта. Моето впечатление от теглене тука е че пилота на моторния самолет е много опитен и остава само да се управлява добре твоята делта, т.е и ти да си опитен.
 От споменатите методи по горе не виждам един, при който вместо количка, оставаща на земята след отлепяне на крилото, се поставя специален колесник на рамката на тандемния планер, и специално колелце отзад на кила, така че тандема се превръща в количка за постоянно. За мене това е най-добро решение, защото няма опасност от препъване, премятане или каквото и да било изненада с количката, плюс че кацането е по колесник и абсолютно лесно, доколкото не се грижиш за изправяне, избутване, борба с дебелия пасажер и т.н. Не съм се теглил с винде или с камион, но  е ясно че се иска много добра преценка на оператора колко да натяга или отпуска въжето за теглене. Проблема е че обикновено оператора гледа откъм посоката на теглене, и оттам не е лесно да се прецени скоростта и ъгъла на катерене. Има варианти при които въжето минава през макара и обръща посоката, така че оператора може да вижда траекторията на тегления отстрани. Това е по-добро решение, предполагам.
Колкото до излитане от крака ( планински) старт, има такива места,където почти не се изисква тичане, да речем на Torrey Pines

http://www.flytorrey.com/cms/index.php?option=com_content&view=category&id=36&layout=blog&Itemid=53
...постоянно има бриз на брега и излитането става с една-две стъпки напред. Тогава няма опасност от пасажерски спъвания и т.н. Тогава този старт е ОК.
 Затова мнението ми е че всеки на място си избира най-добрия за него метод и си го усъвършенства. Има разбира се и пасажери, от които не се знае какво могат да ти поднесат ( пример Роберт ;D ) За тях трябва специална сбруя, която да заимства от дизайна на укротителната риза...

krassihg:
http://www.flymorningside.com/photoalbum.html

Аз знам защо не искаш този метод...щото трябва да сваляш и слагаш колелца всеки път. А тия на снимката просто си го прибират крилото както си е, в хангара и така.

million_miracles:

Да, точно. Нямаме база за такова съоръжение. Мислих си за допълнителния кил, но в последствие реших, че ще пречи за излитане от крака и пак трябва да се сваля. В момента от старта на Витоша може да излита куцо и сакато, така че старта е подходящ за тандем. Площадката за кацане е огромна. Недостатък е, че се носи от старта към километър. А понякога вятъра, въпреки прогнозите е гръбен. Тази година два пъти свалям крилото от там :(  Краси, а има ли места, където има планински старт на близо и пак използват аеро теглене, или се позлва само по принуда, където няма възможност да се лети от планина?

krassihg:
Ами аз не сам виждал такова место...може и да има. Всъщност това място Morningside има планина на 9мили оттам, която е 1000 метра висока, но на върха има паркинг и до старта се носи доста, защото е гориста. А тия си имат хангар, клуб и 200 метра хълм  и полоса за летище кам 1-2 км, така че избора на това с колелцата е очевидно най-лесния. Да не забравяме че за пасажера психологически може би е по-приемливо да излети от земята постепенно, отколкото да се "хвърли" от високо изведнъж. Другите места по Флорида нямат хълмове и летят по този метод. Но има и места на които летят от планина, и имат добра рампа за излитане. Затова казвам че няма най-добър метод, има най-удобен за специфичната обстановка метод. И другото е да ошлайфаш техниката на излитане според предпочитания от тебе метод.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия