Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Хубаво учебно крило за клуба швейцарско призводство и модела е: Star 17, лек и подходящ за обучение.

Автор Тема: Малко аеродинамика  (Прочетена 4853 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Малко аеродинамика
« -: Септември 08, 2010, 11:26:15 am »
Скачане с делта от скала с учебни крила


Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Малко аеродинамика
« Отговор #1 -: Септември 08, 2010, 16:00:59 pm »
Това е готино...показва колко метра са нужни на делтата да се извади от срив..тръгва от нула и набира скорост...така като гледам, на око, към 30 метра май
И другото важно нещо да се отбележи, че вятъра е практически нула. Подобно положение се получава и при пускане от балон...а ако е от много високо, разредения въздух спомага за още по-дълго гмуркане...

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Малко аеродинамика
« Отговор #2 -: Септември 08, 2010, 21:10:55 pm »
 Ей това е доста надъхващо, бива и ние да се упражним в този похват.Гледам, че последния пилот дори не придърпа и пак крилото се извади.Нали ъгълът на атака се задава според терена та затова в този случай трябва да се придърпа крилото.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Малко аеродинамика
« Отговор #3 -: Септември 08, 2010, 21:31:50 pm »
Ъгъла на атака се задава според движението на въздуха ( относителното движение ), а не според терена ( може би неправилно те разбирам?...). Затова ако терена е силно наклонен и въздуха се движи отклонен нагоре от този стръмен терен, планера се навежда надолу, за да може крилото да стои с подходящ ъгъл спрямо този отклонен въздух. Tука обаче случая е друг. Въздуха почти не мърда ( безветрие) и крилото се оставя да пада свободно, при което след първите няколко секунди вече се получава относително движение на въздуха спрямо крилото. и тъй като крилото пада много стръмно, почти вертикално, носа се навежда така че да се получи нормален ъгъл на атака за създаване на подемна сила. Ъгъла на атака по дефиниция е ъгъла, сключен между хордата на крилния профил и вектора представляващ относителното движение на крилото спрямо въздуха.

Имай предвид че крилото отклонява част от въздуха непосредствено около крилото, поради което този отклонен въздух не се брои ...гледа се посоката на несмутения въздух, което е точно обратно на вектора на движение на крилото...затова се казва относително движение..дали въздуха се движи, а крилото стои, или крилото се движи, а въздуха стои, все едно..за аеродинамиката е важно да има относително движение....е, те това относително движение има вектор на скоростта...та ъгъла между този вектор и хордата на крилото...те това е ъгъла на атака

http://thecfiguy.com/student/aerodynamics/AOA.php
« Последна редакция: Септември 08, 2010, 21:42:38 pm от krassihg »

Неактивен Skyhiker

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 24
Малко аеродинамика
« Отговор #4 -: Септември 08, 2010, 23:30:50 pm »
Браво Краси, много добрa лекция по аеродинамика.
Няколко пъти ми се е случвало да слушам разговор между пилоти, които имат погрешната представа, че ъгъла на атака е ъгъла с който летят спрямо хоризонта, което е абсолютно погрешно и дори опасно.
Друга често срещана грешка е объркването на наземната и въздушната скорост. Например при склоново реене с леко страничен вятър, когато се движим леко срещу вятъра и обърнем леко по вятъра, се добива чувството за много рязко увеличение на скороста, което при неопитен пилот често води до прекомерно спиране на крилото и от там до срив.
За това е важно, човек да се научи да определя въздушната си скорост, вслушвайки се във относителния вятър, по този начин може да се избегне летене със скорости близки до сривната и от там вероятни инциденти.
Колкото повече летя, толкова повече осъзнавам, колко повече трябва да летя, за да продължавам да летя !!!


http://www.facebook.com/THESkyHiker

Неактивен krassihg

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
Re:Малко аеродинамика
« Отговор #5 -: Септември 09, 2010, 15:38:56 pm »
Прав си , стават такива работи...и аз си спомням първите 360 срещу терена на склонa Чепън, доста здрави нерви се искат да не променяш скоростта когато се понесеш към склона с по-голяма скорост. Тогава летяхме с бате Емо, имаше към 10-12 мс юг.
А за ъгъла на атака, мисля че разбирам какво искаше да каже Стани. Когато си на наклонен терен, въздуха се отклонява според терена и затова трябва да си наклониш носа на крилото надолу, за да е с подходящ ъгъл. Това е особено важно когато има плоско плато и после наклон. Засилваш се по равно, но после терена се сменя с наклон и се оказваш с прекомерно голям ъгъл на атака.(Подобни условия съм имал на връх Ореляк, в Пирин.) Точно за това исках да наблегна на факта че независимо от теренните условия, винаги трябва да мислим какво е относителното движение крило-въздух и да поставяме ъгъла съответно на това.
Между другото, при делтите има и един ефект, който всъщност помага при излитане от стръмен склон. Крилото поради вградените си анти-пикиращи устройства се навежда само според потока, просто краищата на крилото се повдигат и носа се навежда. В този момент при излитане може да се получи леко спъващ ефект на рамката, особено ако няма спеед-бар, почва да се блъска в краката .Всичко това при силен вятър де. Ако вятъра е нула, всичко зависи от пилота..той си тича, той си прави "вятъра" и той си наглася ъгъла на атака. ;D

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Малко аеродинамика
« Отговор #6 -: Септември 09, 2010, 18:44:02 pm »
Тук ми се е налагало да излитам при подобни условия на Витановци. Казвам подобни, защото има отвес, но е малък. Не е достатъчна височината крило да набере скорост орт пропадана при безветрие. На Витановци се лети за да се рее, а за склоново реене трябва вятър. Денивелацията е към 50-ина метра. Излитането на вятър при такъв отвес става трудно. Най-добре е да има помагачи, които да държат крилото на земята, докато се покаже носа и се наведе колкото може надолу. Идеята е крилото да започне да се обтича с правилния ъгъл на атака спрямо въздушния поток. Всичко което казва Краси, но в една реална ситуация която може да се случи на летящите в БГ. Хората които летят трябва да виждат въздуха с очите си и най-вече посоката и скороста му на движение спрямо всичко останало. Например крилото :)
Всеки полет е важен!

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Малко аеродинамика
« Отговор #7 -: Септември 09, 2010, 21:42:27 pm »
 Да Краси правилно си ме разбрал, а аз грешно съм се изразил, имайки предвид че излитаме в повечето случаи с насрещен вятър, който обтича сколона за това при по стръмен склон може да се наложи и се налага де да се наведе носа надолу за правилен ъгъл на атака.Така има възможност пилота да се затича хубаво и да даде макс потенциална Е на крилото.Инак при по-силен вятър и голям ъгъл на атака бързо се отлепваш, случвало ми се е, но после ако вятъра отслабне крилото остава в сривна скорост.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re: Малко аеродинамика
« Отговор #8 -: Юли 29, 2012, 16:07:19 pm »
Аеродинамика и сили въздействащи на аеродинамичния профил
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=dY3daNK1Tek" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=dY3daNK1Tek</a>
Всеки полет е важен!