Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Хубаво учебно крило за клуба швейцарско призводство и модела е: Star 17, лек и подходящ за обучение.

Автор Тема: Хайде на Расник  (Прочетена 7876 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен malena

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 106
Re:Хайде на Расник
« Отговор #15 -: Септември 28, 2010, 16:18:21 pm »
Дерзай, Боби! И ще успееш!  8)

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Хайде на Расник
« Отговор #16 -: Септември 28, 2010, 23:08:25 pm »
 Браво Боби добър и поучителен полет.Вятърът е бил подходящ и за реене, но стъпка по стъпка.Аз този ден облетях една могила(Змей могила) в землището на село Строево.Направих пет полета.Височината и е около петнадесет метра стъмна е и от всички страни е поле.Мечта за обучение.Сменя посоката вятъра само завърташ крилото и ти си човека.Отгоре място колкото за една делта а долу бостан, малиии най сладките дини дето съм ял.То като поносиш крилото и яко ожаднява човек, о, гледам динички едни такива малки накрая дето са на сезона, само чупиш с юмрук и набиваш :P.
 Условията бяха добри.Първо като отидохме с шурето, кандидат пилот, беше слабо, но към село Марково в подножието на Родопите заваля и задуха ламинарен 4-5м/с и дай само дето сили нямах за повече от пет полета.
 
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Хайде на Расник
« Отговор #17 -: Септември 28, 2010, 23:30:05 pm »
Държа да отбележа, че мястото за летене трябва да отговаря на няколко условия. Да позволява разгъване на крилото без да го грабне вятъра и насочването му в последствие към старта. Чисто място за излитане с възможност за разбег, без пилота да се спъва. Крилото да няма възможност да закача препятствия, които да го отклонят. Терена да е с подходящ за излитане наклон. Крилото преди и по време на старта да се обтича равномерно. Лошо е, когато едното крило се обтича различно от другото. Създава различна подемна сила, вследствие крен и нежелан завой. Ако старта е специфичен, да се вземе предвид и предвидят евентуалните процеси и промени и да им се противодейства по време на излитане с цел запазване на желаната траектория от пилота. Примерно ако могилката е малка и остра. И накрая - чиста площадка за кацане с любеници, без препятствия и неравности, които да правят ротор. Конуса не е идеалната форма за малко учебно баирче. Ако е конус, по-добре да е голям конус.
Всеки полет е важен!

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Хайде на Расник
« Отговор #18 -: Септември 28, 2010, 23:58:48 pm »
 Да прав си Митак.Могилката не е голяма и аз си дадох сметка, че пилота е винаги на ръба дето се вика.Не може да се получи идеалния сколонов ефект.Едва ли тази точно могила ще да е идеалния вариант за обучение.Ако беше малко по обемиста сигрно.
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 465
Re:Хайде на Расник
« Отговор #19 -: Септември 29, 2010, 15:23:21 pm »
Аз мисля че старта на Боби си беше съвсем приличен за начинаещ който е направил първите си подскоци на Каптажа преди 3 месеца. Имаше увереност в затичването и правилно поддържане на ъгъла на атака. Една малка подробност...затичването е добре да се прави отначало с по-малки крачки, но след това крачките да стават все по-дълги с увеличаване на скоростта. Т.е..скоростта е за сметка на по-дълги и по-плавни и оттласкващи напред крачки, а не толкова на дребни, многобройни крачки, едва ли не следващи крилото . После наистина малко прекалено задържа изправен, може би беше редно на половината или на третината от това разстояние да легне. Някои пилоти при затичването държат рамката умишлено надолу, за да наберат максимално скорост ( спомням си така беше Сашо Божилов) и тогава отпускат да ги дръпне крилото. Мисля че това е въпрос на лично предпочитание, не е задължително. По-важно е да се тича равно-ускорително докато крилото опъне коланите и да се поддържа правилния ъгъл на атака. А бе, добре беше.Личи си значителен напредък от това което видяхмe на Каптажа. Нататък полета ми се стори на моменти че държи високи ъгли на атака, но  може да е било илюзия от тази гледна точка.Поздравления за полета!!! :)

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Хайде на Расник
« Отговор #20 -: Септември 29, 2010, 21:10:41 pm »
Краси, между другото вече има път до горе на Расник и се стига с кола. Освен това старта е разчистен и може да се излита освен на североизточен и на югозападен вятър. Има още две дървета, между които трябва да се минава при излитане. Парапланеристите редовно се кичат на тях, така че скоро и тях няма да ги има. А на ниския старт, откъдето Боби летя, боровете са много високи. Точно на тях за последно нанизах старото си крило Sensor 510. Правят мръсен и гаден ротор. Вятъра, в който Боби летя, беше южен и това не беше проблем. А горе още не става за новопролетели заради тези дървета. Все пак има развитие. Когато горе се изчисти, няма да има нужда от долния старт, освен за юг - югоизток. Също така, пак незнам дали знаеш, имаше планове да се направи кариера на Вискяр планина, или както ние си му викаме - Расник. Щяха да унищожат баирчето, да го заличат буквално!!! И това му се размина за момента.
Всеки полет е важен!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Хайде на Расник
« Отговор #21 -: Октомври 10, 2010, 17:41:49 pm »
Малко склоново реене с тандемното крило на расник. На косъм да се хванем.
http://www.youtube.com/watch?v=aI1reyVo94A&feature
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 465
Re:Хайде на Расник
« Отговор #22 -: Октомври 10, 2010, 17:54:51 pm »
Готино...охх..пасажера беше трогателен, след кацането как усърдно държи рамката ..разсмях се на глас ;D ;D ;D

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Хайде на Расник
« Отговор #23 -: Октомври 10, 2010, 23:16:58 pm »
Помага да! Много е съпричастен :) Мен пък ми направи впечетление как подтичва във въздуха!
Всеки полет е важен!

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Хайде на Расник
« Отговор #24 -: Октомври 11, 2010, 23:18:04 pm »
 Супер е  клипа и пасажера също.При излитането главата му остана от външна страна на рамката.Иначе условията от гледна точка на вятъра бяха добри и на мен ми се рее вече.Но щом за тандема е било на кантар за реене сигурно за соло крило още по-малък е шанса да се задържи.Или съм в грешка?
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 465
Re:Хайде на Расник
« Отговор #25 -: Октомври 12, 2010, 00:44:16 am »
В случая не може да се каже директно кой има по-големи шансове...всичко зависи от индивидуалната скорост на пропадане на съответното крило, а тази скорост зависи от това колко е натоварено крилото ( и освен друго е специфична за всяко крило). Ако си спомняш, Стани, от онази лекцийка за аеродинамика и крила и поляри, всяко крило има специфична графика ( поляра на скоростите), която описва скоросттите на крилото ( вертикална и хоризонтална) . Та в случая е важно да се определиминималната  вертикална скорост ( скоростта на пропадане). Ако вертикалната скорост на крилото е равна или по-малка от скоростта на издигане на въздуха пред склона, значи крилото ще се задържи, ако не, ще потъне. А скоростта на издигане при склоновото реене зависи от скоростта на вятъра и наклона на склона. При фиксиран наклон по-силния вятър ти дава по-висока вертикална скорост ( и хоризонтална де). Но обратно на въпроса, ако тандема е бил с по-леко крилно натоварване, възможно е скоростта му на пропадане да е била по-малка  и да има по-големи шансове за задържане. Ако обаче има 150 кг пасажер, цялата поляра се измества напред и надолу, т.е. лети по-бързо и потъва по-бързо. Качеството е еднакво, просто скоростите се изместват напред и надолу. Затова някои пилоти си слагат баласт ( пясък или вода) ... да имат по-гoляма скорост, а когато им се наложи да имат ниско пропадане, изпускат баласта.

http://www.willswing.com/articles/Article_Images/polarchart3.gif

на тази графика се виждат полярите на различни модели планери. По принцип трябва да гледаш хоризонталната допирателна в най-високата точка на кривата. Тези криви са мерени в ф/мин, затова малко е объркващо, защото ние мерим в м/сек, но идеята е същата.
Горния ляв ъгъл е нулата, оттам горе се мери хоризонталната скорост, а надолу се отчита вертикалното пропадане на планера. Ако избереш дадена скорост, засичаш вертикална линия, и където пресече, пускаш хоризонтално наляво и виждаш колко ще бъде пропадането при тази скорост.
Ето на същата картинка, ако реша да проверя колко ще ми е пропадането при 30 мили в час хоризонтална скорост, пускам една линия надолу, засичам с полярата на Фалкона, и където пресече, пускам хоризонтално ( тази виолетовата линия) и намирам че пропадането ще бъде 400 фута в минута
На същата графика, забележи сега хоризонтална светлозелена линия, как допира в най-висока точка полярата...там е най-ниската скорост на пропадане...оттам ако пусна нагоре зелената линия, засичам някъде над 19, може би 20 мили хоризонтална скорост...това значи че при 20 мили скорост ще пропадам възможно най-малко. Всичко това са разсъждения за спокоен въздух. Ако има вятър и т.н. се нанасят поправки , като се измества центъра на графиката. за целта има уреди, които правят това електронно, не се налага да мислиш ( поне за това)
« Последна редакция: Октомври 12, 2010, 01:11:12 am от krassihg »

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Хайде на Расник
« Отговор #26 -: Октомври 12, 2010, 23:20:49 pm »
 Да, Краси разбрах и благодаря за изчерпателните пояснения!Сега си давам сметка, че самия аз се заблудих, понеже гледах на клипа от Сопот как тандема летеше бавно, бавно и се задържаше на склона, но сега се досещам, че Тони летя сам с него.А това променя коренно полярата като съблюдаваме натовареността на крилото.Както казва Митака възходящото го хваща а не той него ;).
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен krassihg

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 465
Re:Хайде на Расник
« Отговор #27 -: Октомври 13, 2010, 01:48:50 am »
А,.. сега разбирам. Между другото, това с полярите е много основно нещо в безмоторното летене. Понякога пилотите стават жертва на заблуда поради недостатъчно разбиране или забравяне на тези принципи. Например, ако си свикнал да летиш с голямо крило, неговата сривна скорост ще бъде по-ниска и ако внезапно се качиш на по-малко крило, може лесно да се заблудиш, затичвайки с обичайната си скорост, и да се окаже че то не създава нужната подемна сила ( защото още не си му влязъл в диапазона скорости, който е изместен напред). Тогава инстинктивно избутваш, с надежда да създадеш подемна сила и се навираш директно в срив.Имали сме такива случаи на източния Резен...аз се сещам поне за два случая с излитане, завъртане през крило поради срив и блъскане в камънака.Там ситуацията се усложнява допълнително от сравнително по-редкия въздух.
 Правилното нещо е да набереш повече скорост ( или да летиш в по-силен вятър), и тогава крилото ще литне..
Още по-правилното нещо е да летиш с крило, на което си му точно в диапазона. :D