Делтапланеризъм > Безопасност и техника на полетите

Тестване на здравината на конеца на делтапланер

(1/1)

million_miracles:
  Платното на делтапланера е уязвимо от UV лъчите на слънцето, които буквално го изгарят и унищожават. Още повече конеца с който е ушито крилото. Прибирането на влажно крило и без проветрение за дълго време пък води до гниене и мухъл. Всичко това става в продължение на 10-ки години разбира се. Резултата е отслабване здравината на крилото.
 
  Такааа... Но как да разберем докъде е стигнал процеса при едно крило втора употреба?

Един много евтин и ефикасен метод е теста за здравина на конеца е килограмите на скъсване. Едно кантарче до 10 кг тип висилка върши идеална работа. Избира се място от шева на платното и се подмушва внимателно кукичката на кантара. След като конеца е закачен за кантара, плавно започва да се дърпа, като се прилага все по-голямо усилие и се наблюдава цифровата скала. Важно е да видим при какво усилие ще се скъса конеца. Ако се скъса под 2.5кг, вече не се препоръчва да се лети с това крило. За сравнение, чисто нов конец издържа 7.5кг. Моето старо крило се скъса на 0.5кг. и отдавна служи за подложка на палатката, а ако взимам втора употреба крило, знам какво да гледам.

million_miracles:
Купих си кантарче за 1 лев. Намерих едно парче от крилото с което се научихме с Батман да летим. Конеца се къса  при 3кг, което значи, че още става за летене. Ехх, хубаво крило беше, леко с аутригери дет вика Краси :)

krassihg:
Това е интересно!  А откъде имаш информация за 2.5 кг като приемлива цифра?  Много сам любопитен да разбера, ако можеш, експериментирай това, да сравниш стария метод който Денис Пейгън предлага с мушкане на заострено моливче в бримка на шева и бутане на конуса навътре докато ( ако ) се скъса...В смисъл, интересно ми е дали конеца дето издържа на 2.5, ще издържи при проверка с молива, или не?...просто съм любопитен..не оспорвам цифрите.

krassihg:
Освен това, конците са различни дебелини, нали така...кой номер конец издържа на 7.5..предполагам че си ползвал конец който типично се използва за шиене на платна на делтапланери?
Това малко става като оня лаф, "Мара подробната", обаче ми се ще малко да изясним нещата с експеримента. Когато казваш че нов конец се къса на 7.5кг, това тест на самия конец на опън ли е, или конец в условията на зашито платно, шев ?....защото едно е да опъваш директно по посока на конеца в свободно състояние, друго е когато конеца е в шев..в смисъл, там силата се разлага малко по посоки и реалната сила на опън може да е различна. Аз сам тествал колани навремето, на опън, в института имахме лаборатория с тестващи машини, и си спомням как се късаше колан ( от тези подобни на автомобилните)...първо побеляваше в зоната на разтягане и след това се късаше...някаде към 500 кг усилие.

million_miracles:
Аз да си призная, тоя метод с молива не ми е много ясен. Доколкото разбирам вкарваш острието на молива между един конец и плата някъде по шева.. и после?! Докога го вкарвам, само графита или целия молив, докато свърши разширяването на подострения конус. Нещо не е много ясно.   Относно информацията за метода с кантарчето, сега на авиофеста  в Казанлък, Румен Иванов от Авиоделта, български производител на делтапланери демонстрира този метод. Там на място тествахме няколко старички крила. Оказа се, че едно крило, което изглеждаше видимо по-старо и заносено, се оказа, че е по-запазено.  Румен пък сподели, че е научил за метода от друг фестивал в Германия. По мои наблюдения по време на тестовете, при опън конеца леко се събира от усилието и вектора става по посоката на дърпане.

Навигация

[0] Списък на темите

Премини на пълна версия