Форум за ДЕЛТАПЛАНЕРИЗЪМ на DELTACLUB.BG

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията



Новини: Последният модел делтапланер Falcon 3 Tandem на американската фирма WillsWing продължава да споделя полети с пасажери.

Автор Тема: Кой и защо?  (Прочетена 7712 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен thecreater

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 205
Кой и защо?
« -: Февруари 13, 2010, 02:44:19 am »
Кой, е първия делтапланерист в България? Какво е началото на делтапланеризма в България?
Защо делтата е пренебрегната....кое е нещото което кара хората да стават парапланеристи, а не делтапланеристи?
Със кое ви е по кеф да летите?
Как се става делтапланерист?
Защо някои хора търсят небето, какво има там?
Въпроси... въпроси....въпроси....
Следва продължение...
Гравитацията е навик, от който е трудно да се откажеш. -Тери Пратчет

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Кой и защо?
« Отговор #1 -: Февруари 27, 2010, 13:13:12 pm »
Защо делтата е пренебрегната....кое е нещото което кара хората да стават парапланеристи, а не делтапланеристи?
Много просто, рекламата и комерсиалното представяне на парапланеризмът:
Почти няма форум, на каквато и да е тематика в България да не присъства следният текст от години насам:
Приятели ето малко информация за делтапланери и парапланери. А до момента не съм открил сайта от който я свалих. Веднага щом си я набавя ще я пусна тук. ЗАа сега се надявам тази обща информация да ви е от полза.
Парапланер
Поради визуалното сходство между парапланера и парашута, нека първо изясним тази разлика.
Парапланерът наистина прилича на парашут, но приликата е само дотук. Парашутът е предназначен да забави падането на даден обект (обикновено - парашутист), докато целта на парапланера е да му позволи да лети.

Парашут
С парашут се скача (обикновено от самолет или хеликоптер), докато с парапланер се излита (от хълм). Парашутът пада (макар и бавно), докато парапланерът лети. В този смисъл, парапланерът е по-близо до безмоторния самолет, отколкото до парашута.



Делтапланер
Делтапланерът има сходна функция с парапланера. С него също се излита от хълм (не се скача), но делтапланерът притежава твърда конструкция, докато крилото на парапланера дължи формата си на изпълващия го въздух. Парапланерът може да се пренася в голяма раница, докато делтапланерът се нуждае от доста по-голям обем за твърдата си конструкция.
Освен това - парапланерът може да се приземява практически навсякъде, докато делтапланерът се нуждае от доста по-голямо пространство за приземяване. Накрая - усвояването на уменията за летене с делтапланер е доста по-трудно, отколкото при парапланера.
Именно на тези си особености (лесен транспорт, достъпност и относително лесно обучение) парапланеризмът дължи своята нарастваща популярност.
Опасно ли е?

Статистически погледнато, да се лети с парапланер не е по-опасно отколкото да се кара автомобил. В повечето Европейски страни относителният дял смъртни случаи и травми при парапланеризма е или сходен, или дори по-нисък от този при карането на автомобил (колкото и невероятно да звучи това).
Но внимавайте! Това ни най-малко не означава, че парапланеризмът е безобидно занимание. Като всеки въздушен спорт, летенето с парапланер изисква много умения, дисциплина, опит и трезва преценка. Като всеки въздушен спорт, парапланеризмът има свои закони, неспазването на които може да се окаже наистина с фатални последици!
Опасно е да се мисли, че летенето с парапланер може да се усвои "със самообучение" или от приятели (колкото и добронамерени да са те). Горещо препоръчвам да си намерите квалифициран и професионален инструктор за първите стъпки в този спорт.


Е, с какво впечетление остава човек за делтапланеризмът след прочетеното? Ужким се говори и за делтапланеризъм, но само се изтъкват неговите минуси, а за парапланеризма само плюсовете.
Всеки полет е важен!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Кой и защо?
« Отговор #2 -: Февруари 27, 2010, 21:02:31 pm »
Защо делтата е пренебрегната....кое е нещото което кара хората да стават парапланеристи, а не делтапланеристи?
Другото нещо което е, че много хора искат да живеят от летенето и се опитват по всевъзможни начини да се препитават от това. Резултата е много инструктори, сваляне на цените и качеството за сметка на оборота. И ако сравним за обучението на един делтапланерист с един парапланерист, то за делтапланеризма ще е необходимо в пъти повече усилия за да се обучи нов пилот. С парапланер си във въздуха още на първият ден, с мисълта, че вече летиш. С делтапланер ще ти трябват поне две седмици за да полетиш. Извода е, че не е рентабилно да се обучават хора на делтапланеризъм с комерсиална цел.
Всеки полет е важен!

Неактивен admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 68
Re:Кой и защо?
« Отговор #3 -: Март 03, 2010, 19:16:35 pm »
Какво е делтапланеризъм и какво е делтапланер?
Делтапланеризмът е въздушен спорт, в който човек лети с безмоторен самолет, наречен делтаплан
с който се излита от хълм. Излитането става от крака срещу вятъра, след което се ляга по корем с
изпънати назад крака, точно като птиците. Пилота е облечен в специална дреха която е закачена
здраво за делтапланера. Тази дреха  не е точно дреха и се казва СБРУЯ.  По този начин, дори да
се пусне с ръце във въздуха, човек продължава да
лети, удобно наместен в сбруята си. Към оборудването за сигурност, във сбруята е поместен парашут,
който се използва изключително рядко,
но е задъжителна част от екипировката. Казва се спасителен парашут и се употребява само и
единствено в случай на сериозни проблеми във въздуха. Пилотът е обурудван още с каска,
нож-кука, радиостанция, мобилен телефон.
Повечето модерни делтапланери, въпреки че са леки (16-32 кг), са изключително здрави. Изработени от дуралуминиева сплав, стоманени въжета, сглобки и плат със специални качества, образуват затворен кинематичен кръг.  
Те имат и допълнителни системи за управление, които допринасят за по лесно излитане, управление и кацане.След като излети, пилота управлява делтапланера, като измества тялото си спрямо рамката на
делтапланера с ръце, но през повечето време си лежи и се наслаждава на полета и гледката.
« Последна редакция: Март 03, 2010, 20:38:18 pm от admin »

Неактивен admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 68
Re:Кой и защо?
« Отговор #4 -: Март 03, 2010, 20:40:19 pm »
Приличат ли си парапланера и делтапланера?
Парапланера и делтапланера си приличат по много неща. Използват се едни и същи склонове за летене,
 стартира се срещу вятъра от крака, издигат се с помоща на възходящи въздушни потоци(термики).
 Но има и разлики. Визуално Формата  на парапланера заоблен правоъгълник със стеснени краища.
 Много хора оприличават парапланера на парашут заради мекото крило. Делтапланерът има форма на триъгълник,
 и прилича повече на самолет.

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Кой и защо?
« Отговор #5 -: Март 03, 2010, 21:10:22 pm »
Да допълня, че делтапланера е затворена ферма. Разликата между делтапланера и парапланера е , че далтапланера се сгъва на земята, а парапланера и във въздуха и на земята ;D  Аиде помагайте всички да изградим достойна представа за делтата и парата ;) която ще сложим на официалната страница. Тия новобранци откак пролетяха, нямат време да пишат във форума от летене  :-\
Всеки полет е важен!

Неактивен krassihg

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 465
Re:Кой и защо?
« Отговор #6 -: Март 04, 2010, 07:31:59 am »
Малко се отклонихме от темата май?  Първия въпрос беше кой е всъщност първия делтапланерист в БГ. По този въпрос може да се говори много, но все пак всеобщо утвърденото мнение е че Емил Кърлев е първия делтапланерист. Има негови сподвижници от онова време 1974-5 та, които са били с него в авио-моделистки клуб към двореца на пионерите тогава, които могат да разкажат повече. Андро Стаменов , Владо Попата, Ангел Анев,Малкия Геле, Любо... има доста от старите Змейове, те ще кажат. Към клуба се присъединява и  Кольо Арнаудов.
А защо делтата е пренебрегната? Аз мисля че всичко идва поради човешкия мързел и търсенето на леснината...Защо да влача 6 метров пакет, да се чудя къде да го съхранявам, как да го транспортирам и т.н. Защо да прекарвам 5-6 месеца в тичане по баира,за да се науча да поддържам някакав си ъгъл на атака,  като мога за два дена да се науча да отлепям с парапланера? Освен това парапланера лети сравнително бавно, и не създава стресово състояние поради висока скорост, с която да речем лети една делта.Аз лично, ако не беше потенциалната опасност от колапс на платното при парапланера, бих си летял с удоволствие с пара..кво и е ? Може да си центрираш малки термики на пета, седиш си удобно и си гледкаш без да те боли врата от гледане нагоре...А последните модели парапланери са доста стабилни откам колапси, трябва доста турбуленция за да ги намачка ...Техниката и дизаина на парата напредват много бързо, има нови идеи за укрепване на предните отвори на крилата, вкарват се разни втвърдяващи лати, правят се нови схеми с въженцата за намаляване на съпротивлението...
Въобще, съвременният парапланер е едно инженерно чудо.Компютрите помогнаха много за бързо и качествено проектиране и кроене на платната, които са доста по-сложни отколкото при делтата.
Аз лично не летя активно с пара..когато ми изпадне, подхвръквам и пак ми е удоволствие, макар че винаги си имам едно наум за колапсите. Сигурен съм че и Чичов ще потвърди това...важното е да си във въздуха ...
Колкото до разликата между двата летателни апарата..аз мисля че има два аспекта..единия е конструкцията, а другия е управлението.
Управлението при делтата е с преместване на теглото. При парата е преимуществено с промяна на профила на крилото чрез въженца към изходящия ръб, и комбинация от преместване на теглото, но това преместване е доста по-малко поради ограничения размер на сбруята.Въпреки това маисторите парапланеристи използват преместването на теглото доста активно. При някои делти има и аеродинамични плоскости,клапи, и промяна на профила подобно на парапланера ( да речем Seedwings  Sensor ). Така че има известно сближаване по отношение на начина на управление при двата типа летала. Дори има модели, като на RamAir например, делтата с която лети Чичов, при които се използва скоростния напор на въздуха за изпълване на пространството между горната и долната повърхност на крилото точно както го правят парапланерите.
« Последна редакция: Март 04, 2010, 08:41:24 am от krassihg »

Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:Кой и защо?
« Отговор #7 -: Март 04, 2010, 12:10:34 pm »
първия опит за летене с меко крило в българия е на известния наш майстор художник БОРИС ДЕНВ. учил е в Мюнхе. където вероятно е научил за ОТО ЛИЛИЕНТАЛ. имам и снимка. като ме научите да качвем снимки ще ви я покажа. сега нямам време.   а и още истории имам, особено сега вече, като забелязвам отсъствието на една миризлива диярия, явно създадена в кенеф, с единсвена възможност, да цапа около себеси.

Неактивен skyordie

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 108
Re:Кой и защо?
« Отговор #8 -: Март 04, 2010, 12:29:56 pm »
Вечна тема HG vs PG!!!

Ако бараме одговор кое од тие две подобро или побезбедно никогаш нема да дојдеме до вистинскииот одговор. Све зависи од тоа КОЈ и КАКО го користи.
Делетата е стил на живот кој ретко некој може да го копира. Тоа е како многу добра девојка за која треба многу време, труд и пари да ја освоиш ама затоа после толку многу ти враќа што и остануваш верен за целиот живот.

I'm in love again with my new baby!!


Неактивен chicho

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 86
Re:Кой и защо?
« Отговор #9 -: Март 04, 2010, 19:39:49 pm »
колко пари е този черен лебед бре Никола?? ще ми изтекат лигите!! няма да спя цял месец......................

Неактивен skyordie

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 108
Re:Кой и защо?
« Отговор #10 -: Март 04, 2010, 21:12:54 pm »
Тоа е ново крило и цената е колку за ново  8)

Треба да го земам од Басано на 1ви Април каде ќе летам на нивното састезание.

http://www.aeroclubmontegrappa.it/index.php?option=com_content&view=category&id=35&Itemid=94


Неактивен thecreater

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 205
Re:Кой и защо?
« Отговор #11 -: Март 16, 2010, 01:38:26 am »
А, да си дойдем на темата... Хората, събития и т.н. 
Решили те ( хората ) вместо авиомоделите, защо да не ме полетим самите ние?
И от там се събират имена познати и непознати, полетяват с делтапланер (тогава парата не е измислена още!? ) , създават се клубове, ... Държавата ( мисля ) подкрепя спорта... В последствие се развива и мото- делтапланеризма ииии едни бурни промени... Идва и парапланера на мода, лесен, удобен за носене.... и т.н.
Ама сега има клубове по парапланеризъм.... и по авиомоделизъм ама къде са клубовете по делтапланеризъм? 
Да, сигурен съм делтапланеризма е начин на живот. Не, че и другото не е. Всички имаме начин на живот. Ама ако трябва да избирам, аз искам да съм делтапланерист.
На мен не ми пука кой е първи/я, но го уважавам.Уважавам и историята.  На мен ми пука и как аз да полетя на делтапланер днес.  Да изпитам екстаза от полета. И се оказва, че в България има много малко делтапланеристи!
Аха сетих се... все пак важното е хвърчането. Там високо в небето. Всъщност на к'во летиш в един момент няма значение, важното е да ти е кеф.
Попаднах на едно старо клипче, и на един целеустремен поглед...: http://www.youtube.com/watch?v=7W92HeRZXWA
За днес стига....

Гравитацията е навик, от който е трудно да се откажеш. -Тери Пратчет

Неактивен Stani

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Летенето е уникално, защото всеки път е различно!
Re:Кой и защо?
« Отговор #12 -: Март 16, 2010, 23:00:59 pm »
 Кой и защо лети е важно за самия човек и при всеки навярно е различно.Но мисля, че всички ни обединява поривът за свобода и в часност докосването до нея чрез полета с безмоторния глидер.....
 Клипът Явка е много по вкуса ми, познати крила, пилоти... дава докосване до реалното летене.Митак, все едно вчера е било нали?
Повече въздух в гърдите и крилата!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Кой и защо?
« Отговор #13 -: Март 17, 2010, 18:53:13 pm »
Ейй идва сезона на фърчането. Днес видях щъркел, въртеше слаба термика. На силна и баба знае. Що не мога като него..Беше от редките - черен щъркел. Спях колата и му се полюбувах.
   Стани, като си гледам косата на клипчето, буйна млада, не ще да е било вчера... а кат не го гледам, все едно беше вчера. Абе трябва да се гледа напред. Та по въпроса за гледането напред, съвсем скоро ще си имаме хубаво учебно крило за клуба. Набирам средства за него, кой колкото може да дава:)
Всеки полет е важен!

Неактивен million_miracles

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1213
Re:Кой и защо?
« Отговор #14 -: Април 10, 2010, 08:29:45 am »
Защо делтата е пренебрегната....кое е нещото което кара хората да стават парапланеристи, а не делтапланеристи?

Защото това на филмчето, остава един добре прикрит ФАКТ за масата летящи на парапланер и за всички обучаеми парапланеристи. А тези, които са наясно, обръщат глава на другата страна и се надяват това да не им се случи. Аз пък ПРАВЯ така, че да не ми се случва- летя на делтапланер.  И макар летенето с делтапланер да е малко по- ангажиращо, ще продължавам да летя с делта! Защото това от филмчето не може да ми се случи 99.9% с делтапланер в сравнение с парапланер. Поздрав за летящите на парапланер делтапланеристи!
http://www.youtube.com/watch?v=r4W9gx6qLzw
Всеки полет е важен!